Friday, August 26, 2011

Geography dan Melb Madina

Geography fail..

Saya punya Geography memang weak sungguh.. tak tahu macamana orang lain boleh terer dan saya tak terer.
Saya ketawa sendirian, napa ler lemah sungguh saya ni...:-)

Tadi saya pergi buka puasa di University La Trobe. Lepas iftar ringkas, kami solat maghrib berjemaah. Lepas makan, saya dan rakan-rakan tolong kemaskan makanan iftar. Saya tolong siket jer, ada rakan yang tolong vacuum, ada yang kemaskan alas makan, ada yang sapu, ada yang buang sampah dan ada yang basuhkan pinggan besar bekas lauk. Rakan-rakan Malaysia yang selalunya memeriahkan iftar di la Trobe. (termasuklah saya jugak..:-))

Masa kat bilik air basuh pinggan, saya bertegur sapa dengan seorang pelajar luar negara (kita orang Mesia kat sini pun dikira international students jugak, tapi dia ini dari negara bukan Mesia..). Saya bersembang-sembang,  buat kursus apa kat sini, dah tahun berapa, datang dengan keluarga ker, dah kahwin ker, bla bla..

Bila dah siap sembang, baru saya kata..'I'm sorry, forgot to introduce myself.. My name is Hidayah, I'm from Malaysia.' Then dia punya dengan senyum salam dengan saya, dia jawab..'I'm ........ I'm from Colombia..'

Saya pun sembang lagi.. 'It's very far from here.. .. bla bla...'

Dia pun menjawab dengan gembira..

Tapi dalam hati saya berfikir-fikir.. 'Napa dia datang dari negara tu, tapi tak nampak macam orang putih....'

Tapi tak pa ler... kira habislah perbualan tu..

Lepas dah balik baru saya pikir balik...

'Laaaaaaaa... dia cakap dia datang dari Colombia.. Kepala saya terus terbayang California..
isyyy punyaler jauh... geografiku.. alangkah dhaifnyer...:-)
--------------

Lepas tu, abah, saya dan aisyah serta niza dan rizal konvoir ke tempat baru di City untuk solat terawih. Kami ke sebuah tempat baru yang dipanggil 'Melbourne Madinah' di 36 La Trobe Street, melbourne West. Ramai yang bercerita bestnya solat terawih dengan imamnya di Melb madinah ni, akhirnya kami sampai juga. Alhamdulillah.......

Dan sungguh.. solat berjemaah di sana sangat seronok. Semoga ALlah menerima amal ibadah kami, terutama di akhir-akhir Ramadhan ini... amin..