Monday, August 22, 2011

Ayah Saya..

Ayah..

Saya telepon Ayah tadi.. sembang-sembang dengan Ayah yang disayangi. Ayah dah 72 tahun tahun ni. Semoga Allah panjangkan umur Ayah dan Ma dalam kesihatan yang baik. Amin... Saya suka dengar Ayah cerita..

Ayah cerita pasal Sultan kelantan pergi berbuka puasa di masjid Melor, dan Ayah dengan AJK Masjid, makan dalam kumpulan orang besar-besar..:-) Ayah seronok Sultan Faiz datang, dan bersalam, senyum dengan semua orang..

Ayah cerita pasal tanah di Gua Musang, pasal Kakak Za nak buat rumah di tanah Ayah di Melor, pasal Mek Aa adik saya, pasal Hafiz adik saya yang bongsu, pasal Ma saya dan macam-macam..

Ayah saya masa dulu-dulu seumpama Ayah dalam cerita 'Under One Roof', dalam cerita bersiri Singapore tu, Ayah dia suka bercerita.. Ayah pun sama, dia suka cerita dan banyak Ayah cerita masa kita orang nak makan nasi, kadang2 saja-saja duduk.. ayah pun cerita. Tapi dalam keadaan lain, ayah saya akan duduk diam saja, kalau tak de mood, dia jadi pendiam..

tak sedar, saya dengar Ayah cerita dari satu story ke satu story, rupanya saya dah bertelepon selama 59minit. hehe..

Ma dah tido tadi, balik dari masjid, letih sangat agaknya, so ayah ler layan saya... hehe..

Dulu-dulu, beberapa tahun lepas, ada banyak cerita ayah saya cerita dulu-dulu yang saya masih ingat. Cerita berpengajaran yang dia story secara selamba..

Nanti saya akan tuliskan dalam entry akan datang..

__________________


Hari ini Ahad 21 Ramadhan..

Hari ni saya sekeluarga berbuka di rumah kawan. Lepas tu kita orang gi solat terawih di ICV (Islamic Council of Victoria) di Jeffcot St, Melbourne. Ramai orang dan Imamnya baca sangat sedap. Subhanallah.. Satu juzuk satu rakaat. Kami sampai jam 8mlm, baru mula solat isyak jemaah dan terus sambung ke terawih sampai jam 10.05mlm.

Balik rumah, saya sambung kerja d bilik study.
Abah bercerita kisah Nabi dengan Aisyah, sementara Aisyah nak tidur.

Dan saya pula berada dalam bilik study saya...