Saturday, November 1, 2008

Perjalananku..

31 Oktober 2008-- Jumaat---

Hari ini Jumaat 31 Oktober 2008, hari berkat Penghulu hari dalam seminggu. Saya ke pejabat seperti biasa, menghadiri mesyuarat cara pemarkahan untuk kursus Hubungan Etnik. Lepas tu ada makan mee jawa, sebelum tu nasi kerabu.. sedap betul..

Lepas tu saya balik ke rumah waktu tengahari, untuk sembahyang Zuhur dan menyiapkan beberapa perkara yang diperlukan. Saya plan dalam jam 3pm, saya akan masuk opis semula.

Kerja saya sekarang ni adalah mengisi borang DM 54, nak submit sebelum mula bercuti. Sudah hampir 10 hari ni saya bertungkus lumus, berpeluh-peluh sampai rasa nak muntah mengisi Borang DM54. Banyak sudah yang telah saya isi tapi masih banyak lompongnya.

Borang DM 54 adalah untuk kenaikan pangkat ke Profesor Madya, dengan tangga gaji yang sangat memberangsangkan..Jika duit menjadi taruhan, maka saya pasti keikhlasan akan sedikit terhakis...


Dalam kerjaya saya, saya sentiasa mengingatkan diri saya tentang kaedah fiqh 'Al-Umuru Bi-maqasidiha' iaitu 'Amalan dibalas mengikut apa yang diniatkan.' Dalam hati saya, saya niatkan bahawa saya bekerja adalah semata-mata kerana Allah, menjalankan tugas sebagai Khalifah di muka bumi, 'mencari' rezeki untuk saya dan orang-orang tersayang dengan izin suami saya. Saya ingin sentiasa ada duit untuk saya beri pada ibu bapa, adik beradik dan orang yang memerlukan. Saya juga ingin mencurahkan ilmu setakat yang Allah berikan kepada saya, membantu mendidik masyarakat kepada ilmu yang bermanfaat. Semoga semuanya ada nilaian keikhlasan di sisi Allah.


Apa sahaja yang hadir dengan jawatan itu, adalah rezeki yang dicurahkan Allah., Tetapi sebagai manusia biasa, kita akan membuat nilaian apakah berbaloi kerahan tenga dengan upah yang diperolehi... Namun begitu, sudah tentu kita tidak mahu semua usaha , masa dan tenaga hilang di sisi Allah kerana niat yang salah untuk duit semata-mata.


Selepas 3 tahun berada di DM52, sekarang adalah masa untuk saya lebih ke hadapan. Saya akan bersama-sama kawan-kawan yang lain untuk memohon DM 54 selepas ini, Kak Zuina, Dr Mad dan Ustaz Nawi. Saya akan submit borang pada hari Selasa minggu depan.

Borang kosongnya sahaja berjumlah hampir 50 m/s. Belum lagi salinan-salinan autoriti yang wajib disertakan. Setakat ini sudah menjadi 3 file tebal yang saya pun tak tahu macamna nak serahkan nanti. Hampir 1000 m/s kot..Kita perlu letak salinan semua surat perlantikan kerja, tugasan rasmi dan tidak rasmi dan macam-macam lagi..

Mudah-mudahan dengan izin Allah, saya akan mendapat DM 54 nanti. Insya Allah..

___________

Dua hari lepas, saya menziarah kawan lama saya. Saya dapat tahu dia sakit, agak tenat sakitnya dan dia menghadapi masalah kewangan yang teruk. 2 tahun lepas, dia pinjam duit saya RM3000, belum dibayarnya lagi sedangkan dia janji nak bayar dalam masa 1 tahun. Masa saya datang menziarahinya, Dia kata 'Hidayah, saya tak tahu macamna saya nak bayar hutang awak. Saya sakit, anak saya pun sakit. Saya dengar awak nak ke Australia. Berapa tahun tu? Saya takut saya mati, tak sempat bayar hutang Hidayah.' Matanya berair menangis. Dia lebih tua dari saya, suaminya dah mati, dia ada anak tapi semuanya susah belaka..

Saya pun tak tahu nak kata apa.. Melihat keadaannya saya rasa belas sangat..Akhirnya saya kata, 'Macam nilah, saya ni pergi rasanya dalam 4 tahun. Saya doakan awak sihat. Saya ingat macam nilah, yang saya pinjamkan tu duit saya, bukan duit suami, jadi saya sedekah sajalah.. Awak tak payahlah bayar.. Saya minta awak doakan saya jer..berjaya di dunia, berjaya belajar nanti dan berjaya diakhirat.. InsyaAllah...'

Dan dia menangis terisak-isak...Saya tak nangis, tapi sebak siket lah..

Mudahan-mudahan Allah memberinya kesihatan yang baik.. amin..
Dan memberkati doanya untuk saya.. amin..

_______________

Semasa saya di rumah juga dalam jam 2 pm, saya menerima panggilan telefon..

Ohhh is it..
Ya Allah...
Thank you..
I will check my email soon..
After I receive the email, I will call you back..
Thank you again Miss..


Apa tu????

Saya telah menerima tawaran ke sebuah Uni di Ostolia, mendaftar 25 Nov ini... Alhamdulillah..

Puji syukur hanya untuk Allah, Tuhan seru sekelian alam..