Friday, February 29, 2008

Proses Menyambung PhD ke Melbourne

Aku perlu membuat beberapa urusan untuk menyambung pelajaranku ke Melbourne (seperti dirancangkan) tapi masa bagiku sangat ketat dan kerja pula sangat banyak untuk diselesaikan. Sangat sukar untukku memberi fokus kepada urusan tersebut.

Minggu lepas, aku memulakan langkah yang pertama,

1- Membuka website Universiti Melbourne di alamat http://www.gradstudies.unimelb.edu.au/prospectivepg/

Kemudian, aku baca keseluruhan isi yang berkaitan, tentang fakulti yang ada, gambar-gambar mengenai Melbourne U, penempatan, Post Graduate Centre dan semuanya...Borang untuk sambung belajar perlu didownload dan print untuk diisi...

2- Dalam borang tersebut dinyatakan dokumen yang diperlukan. Aku mula mencari semua document yang terlibat. Semua sijil ijazah, masters, diploma, CV yang terbaru, penerbitan, tulisan-tulisan ilmiahku, kajian ilmiah (research yang pernah kubuat), tapi semuanya masih belum complete. Tapi isi dulu sebahagiannya dalam borang tersebut.

3-Dalam web Melbourne Uni diletakkan alamat dan email address agent mereka. DI Subang Jaya salah satunya adalah IDP Education di SS 15/8 di Subang Jaya. Aku telah bertanya kawanku bagaimana nak sampai ke SS 15, jadi senang siket nak cari alamatnya. Kemudian, langkah seterusnya aku telah menghubungi mereka dan memaklumkan bahawa aku perlukan bantuan mereka untuk mendapatkan tempat dan juga untuk peperiksaan IELTS. Melbourne U meletakkan markah 7 untuk IELTS bagi calon luar negara yang ingin melanjutkan pelajaran ke sana. 'Tinggi tu standard yang diletak, takut jugak aku rasa..'

4- Aku ke sana berjumpa Miss Chan, rupanya ada sedikit perkara yang perlu aku buat.. leceh jugak rasanya.. isy.. Transcript dan scrol Masters dari Universiti Malaya dalam Bahasa Malaysia perlu ditolak. Semuanya perlu bahasa inggeris.. aku pun terlupa mengenai perkara ini.. Mujur transkrip LLB masa UIA semuanya bahasa inggeris. Kemudian, mengenai IELTS, jumlah bayaran telah dinaikkan kepada RM580 dan workshop RM250, jadi aku perlu membayar cash sebanyak RM830... Adoii..Habis dekat seribu ringgit untuk exam IELTS ini sahaja.. Aku sangat berharap semuga Allah emmudahkan aku mendapat 7 seperti dikehendaki. Workshop akan diadakan 3 hari selama 4 jam setiap hari, pada 3-5 Feb ini dari jam 2-6 pm di pejabat mereka di SS 15. Pada 6 Feb ada exam listening dan pada 8 Feb hari mengundi, aku perlu ke sana untuk exam writing.

5- Esoknya aku ke UM, mohon mendapatkan salinan dalam bahasa inggeris.. Kata staf incharge scrol sudah diserahkan padaku bersekali dengan scrol dalam bahasa malaysia pada tahun 2001 dahulu. (Aku grad Masters Syariah & Undang-undang tahun 2001) jadi mereka sudah tiada copy lagi mengenai scrol ini. Sedangkan setahuku dan seingat aku tidak pernah melihat copy scrol mastersku dalam bahasa inggeris. Pelik betul...Jika ada, sudah tentu ada dalam clear folderku kerana aku sangat prihatin mengenai sijil-sijilku, semuanya aku leminate dan simpan dengan penuh tersusun dan tertib.. Lepas tu staf tersebut memberitahu tatacara yang perlu aku buat sebelum pihak UM akan mengeluarkan satu surat pengesahan bahawa aku telah sempurna ijazah masters di UM. Apabila aku tanya apakah bentuk surat tersebut? Jawabnya surat biasa signature VC UM ditujukan kepada 'TO WHOM IT MAY CONCERN' .. Laa macam tu jer ker?Tapi untuk mendapat surat pengesahan tersebut, aku perlu ke balai polis melaporkan kehilangan scroll asal kerana UM memang tidak akan mengeluarkannya tanpa laporan polis..Aku perlu ke balai polis pulak.. Allah..udahler masa suntuk, banyak pulak rentetan demi rentetan..ujian betol!

6- Aku ke balai polis pula esoknya, membuat laporan bahawa scrol bahasa inggeris telah tiada dalam simpananku.. Selesai laporan, aku telefon ke UM maklumkan perkara ini, minta disegerakan pengeluaran scrol dan transcip masters ku dengan alasan aku memerlukannya untuk mengirim permohonan belajar ke Australia.. Tetapi staf UM memaklumkan mereka tidak boleh buat apa-apa lagi kerana semua bahan telah diseal kerana mereka berpindah tempat, ada renovation.. Alahai .. awatnya le jadi macamni.. aku tengah kalut dia pindah pulak.. Allahuakbar..ujian lagi!

7- Bossku Dr Rahimi Osman sekarang berada di Melbourne selama 4 hari, beliau ke sana bersama Prof Abu Bakar Majeed (Penasihat CITU) untuk berbincang dengan Prof Abdullah Saeed mengenai collaboration antara tempat mereka dengan CITU UiTM dan semoga Prof Saeed bersetuju menjadi Visiting Prof di tempat kami. 

8- Pihak Jabatan Biasiswa telah memberikan kepada Bossku satu salinan pelajar PhD UiTM yang sedang belajar di Melbourne, semuanya ada 5 orang dan Boss telah memberikan copy tersebut kepadaku untuk aku hubungi mereka. Salah seorang darinya adalah Dr Mazlin, lecturer di Medic Fac UiTM. Aku telah mengirimkan emel kepadanya memaklumkan perkara ini dan proses yang sedang aku lakukan untuk ke sana.. Dia telah membalasnya dan melahirkan rasa happynya bahawa aku akan ke sana. Dr Mazlin akan balik ke Malaysia minggu hadapan untuk collecting data, dan kami berjanji untuk bertemu kerana katanya.. Ada banyak things to know, things to bring and things to prepare yang Dr Mazlin akan kongsikan nanti.. I'm looking forward to for that meeting.. Alhamdulilah semoga Allah permudahkan..

________________________________________