Tuesday, February 19, 2008

16 Feb- Sabtu



Hari Sukan Aisyah - Beloved Darling Umi


Aisyah berbaris bersama kawan-kawannya dalam barisan mengikut rumah yang ada.. Rumah Biru, Kuning, Hijau dan Merah.

Pada 16hb Feb, Aisyah sangat teruja kerana hari ini adalah Sport Day for ISSA. Paginya dia dah bangun awal, jam 6.30 pagi dah bangun nak mandi, solat Subuh dan bersiap dengan pakaian sukannya. Aisyah perlu berada di Padang Sekolah Agama Seksyen 3 (dipinjam untuk tujuan sukan) pada jam 7.30 pagi. Hari ini Abah akan menemani Aisyah.


Umi dapat pergi sekejap saja sebab perlu pergi ke Residence Hotel UNITEN di Bangi jam 10.30 pagi kerana dilantik menjadi fasilitator (mewakili PGSM) untuk penyemakan silabus Ijazah Syariah KUIS (dulu KISDAR) bagi memastikan ia menepati kehendak LAN (MQA) dan juga memberi input dari sudut pandangan Persatuan Peguam Syarie..Aisyah sedih jugak tetapi akhirnya dia dapat menerima hakikatnya..

Aisyah berada dalam kumpulan Biru (Kumpulan Khaled al-Walid). Semasa permualaan, dimulakan dengan pertunjukan teakwando dan lain-lain. Semasa mula pertandingan, Aisyah terlibat dalam permainan lari itik..


Hehe.. kelakar sungguh menonton gelagat semua anak-anak yang baik-baik ini..


Kemudian ada permainan lari dalam box, bawak kayu dan bubuh bair dalam botol..Aisyah happy sangat.. Abah asyik ambik gambar saja...

Aisyah berjaya menamatkan larian dengan penuh semangat.. Yes!!!

Tetapi dia sangat sedih sebab Umi hanya sempat tengok dia main dalam 2 permainan sahaja..




Umi sedang memujuk Aisyah sebelum meninggalkannya pada hari tersebut.. "Aisyah jangan sedih yer..sebab Abah ada sampai habis. Umi kena pergi sebab Umi dah janji, masa tu Teacher Fari belum confirm tarikh sport day.. Sorry yer sayang.. lain kali Umi janji Umi akan tunggu sampai habis yer sayang.. "


Kesiannya anak Umi.. Jam 9.40 pagi Umi mula bergerak ke Bangi menuju Residence Hotel. Aisyah berjaya mendapat dua hadiah dalam permainan yang dimasuki.. Gambar di bawah Aisyah bersama Anis, kawan sekelasnya darjah 1 Ar Razi di ISSA... Gembira betul dapat loket sukan tu, digantungnya dalam bilik tidurnya..


Abah telah berjaya menggembirakan Aisyah dengan membawanya ke Mc Donald selepas tamat hari sukan.. alhamdulillah.. pandailer Abah ni.. hehe..


_____________________

Bengkel KUIS di Residence Hotel

Alhamdulillah dalam perbincangan tersebut, aku telah memberi pelbagai idea untuk mencantikkan silabus dan keseluruhan program Syariah di KUIS. Begitu juga membincangkan kemungkinan dijalankan secara formal kerjasama antara KUIS dan PGSM terutama melibatkan ceramah pengukuhan dari pandangan Peguam yang Beramal untuk pelajar tahun akhir. Begitu juga KUIS mungkin boleh bekerjasama dengan PGSM dalam memantapkan program mereka seperti dijemput menjadi Pemerhati atau Hakim dalam mooting mereka dan sebagainya.

Ustaz Asri mewakili JKSM, Puan Ainan (Dekan Syariah KUIS), Puan Azizah Ketua Jabatan dan 3 orang pensyarah yang lain turut sama dalam perbincangan..Semasa majlis tersebut, aku berjumpa Dr Mujaini, bekas pensyarahku DLSA tahun 2005 yang juga bekas Ketua Pusat Pendidikan Islam UiTM Shah Alam sebelum menamatkan kerjayanya di UiTM, dia mula bertugas di KUIS sehingga sekarang.. Seronoknya bersembang dengan Ustaz dan menceritakan kepadanya apa perkembangan terbaru yang berlaku di UiTM...Kami berbincang dan akhirnya semua berjaya diselesaikan dalam jam 1.10 tengahari. Lepas makan aku balik semula ke Shah Alam..


_______________

Kelas DLSA

Jam 6.45 pm, aku mula ke UiTM untuk kuliah DLSA. Kelasnya bermula 7-9pm setiap hari Sabtu. Kali ini bilangan pelajar bertambah ramai berbanding dengan minggu lepas.. Aku telah membincangkan banyak isu-isu keluarga dan juga melibatkan mahkamah syariah seperti isu wali hakim, anak luar nikah, pendaftaran perkahwinan dan sebagainya. Berhenti solat maghrib sekejap dan kelas disambung lagi sehingga jam 9 malam..

__________

Meeting Muslimat SURAU untuk merancang perancangan setahun bagi 2008

Aku terpaksa meneruskan juga meeting tersebut kerana ia sangat penting dan melibatkan persatuan Muslimat di surau qaryahku. Aku baru saja sampai ke rumah selepas selesai kelas DLSA, dalam jam 9.30pm, seramai 10 orang Jawatankuasa Muslimat Surau datang ke rumahku untuk bermesyuarat dan aku menjadi Pengerusi Mesyuarat. Masing-masing memberi pendapat tentang program apa nak dibuat dan Kak Siti, Setiausaha telah mencatat semua yang dibincangkan. Akhirnya kami mengambil kalendar setahun dan mencari tarikh-tarikh yang ingin dijalankan, dengan melihat tidak bertembung dengan perancangan Muslimin keseluruhan.

Akhirnya aku bahagikan kita perlu adakan 3-4 high impact programmes dan yang lain secara bulanan atau dua bulan sekali berjalan seperti biasa. Semua bersetuju dan akhirnya mereka semua sangat gembira memberi pandangan dan memberi nama volunteer untuk menjadi pengelola program. Perancangannya power juga..

1- Maulidur Rasul untuk Wanita akan diadakan 22 hb April, hari Sabtu. Kak Leha akan menjadi Ketua mencari kumpulan wanita Ustazah Rosnah untuk membaca selawat, ada yang nak buat bunga telor dan macam-macam lagi. Buatlah apapun yang baik untuk meraikan wanita dan membina ukhuwwah setempat..

2- Ceramah Perdana Wanita Untuk Wanita dalam bulan Jun 08. Mereka mencadangkan Ustazah Norbahyah, ada yang cadangkan Dr Syarifah Hayati dll. Program ini dibawah Puan Zaiton, lecturer Engin UiTM.. Biarlah dia cari siapa nak bagi talk.. Aku tak kisah sangat, janji ramai yang beminat nak datang dan memeriahkan program surau dan sudah tentu ada pengisian yang membina.

3- Dalam bulan September, (bulan Ramadhan), akan diadakan satu hari lawatan Muslimat ke rumah anak yatim Sabak Bernam atau pun ke Rumah Raudhatul Sakinah.. sambil membawa derma dan sumbangan orang ramai..

Akhirnya mesyuarat berakhir jam 12 malam.. Letihnya badan aku hanya Allah yang tahu..


Lepas makan dan solat.. aku buat kerja sekejap dan tidur jam 1.30 pagi... Aku rasa banyak sangat program hari ini.. Letihnya...