Wednesday, February 13, 2008

Sibuk dan Sibuk

Hari ini aku ada kelas 4 jam straight dari jam 8.30-12.30 tghari. Lepas kelas aku ke pejabat am CITU menyelesaikan beberapa perkara.

Selepas solat Zohor, jam 2.10pm aku bergegas ke Pejabat Biasiswa UiTM menyerahkan surat penerimaan biasiswa yang dikirimkan bersama keputusan temuduga pada 1 Februari dulu. Kami diberi tempoh dua minggu untuk membalasnya dan tadi aku telah menyelesaikannya tadi. Sempat berbincang dengan Kak Murni, Pegawai Biasiswa dan dia memberitahu perkara-perkara yang perlu aku buat dalam masa terdekat ini.. Antaranya mesti ke British COuncil seberapa segera untuk menduduki peperiksaan English, lepas tu diberinya tarikh Biro Tata Negara yang diadakan di Ulu Rembau selama beberapa hari, lepas tu perlu ke ILQAM untuk mengambil kursus Methodologi Kajian, dan yang pentingnya perlu lepas keselamatan Negara.. Takutnya aku dengar..

Jam 3 pm ada mesyuarat Jawatankuasa Diskusi yang akan diadakan di CITU Khamis ini 14 Februari. Aku perlu menyiapkan beberapa tugasan untuk menjayakan majlis tersebut.

Program tersebut sangat penting rentetan perkembangan terbaru di negara ini yang melibatkan Orang bukan Islam dan berkahwin secara Sivil, lepas tu salah seorang masuk Islam, apa yang akan terjadi kepada perkahwinan mereka? Seksyen 51 Law Reform dan Seksyen 46 Enakmen Undang-undang Keluarga yang saling bertembung.. Isu ini sangat penting sebenarnya mengenai kedudukan orang-orang yang terlibat dalam konflik sedemikian.. Apakah penyelesaiannya?? Mahkamah mana sewajarnya menangani masalah sebegini??
Diskusi ini cuba mencari jawapannya...

Program tersebut adalah:

DISKUSI KEBEBASAN BERAGAMA, MASUK ISLAM DAN KES SUBASHINI
Tarikh: 14 Februari 2008 dari jam 9 am- 1 pm
Tempat: Dewan Muktamar CITU, UiTM Shah Alam
Ahli Panelnya adalah:
1- Dato' Faiza Thamby - Fellow Kehormat USIM (Bekas Hakim Mahkamah Rayuan Sivil)
2-Hj Zainul Rijal Abu Bakar-Presiden PGSM
3-Tuan Naser Disa-Ketua Unit Syariah dan Undang-undang, Pejabat Peguam Negara
Moderator adalah Dr Azam Adil dari CITU

Yang pentingnya aku diberi tugas menjadi MC sepanjang program tersebut berlangsung.

Aku perlu buat beberapa perkara dan akhirnya balik ke rumah jam 6.30 petang.
Semoga majlis nanti berjalan lancar.