Saturday, September 13, 2008

Tasmi' Darus Syifa' dan Perkembangan tempat PhD

Hari ini Sabtu 13 September, hari besar ujian tasmi' di Darus Syifa' untuk hafalan ayat-ayat asas 10 pertama. Tapi saya tak pergi kerana ada sesuatu yang penting berlaku. Hanya Abah seorang yang pergi dan dia telah ditemuduga oleh AJK di sana..

Apa terjadi? Apakah dia lulus????

Jawapannya adalah..jeng jeng jeng...
Alhamdulillah..Abah telah lulus .. dan dia sangat gembira...hehe....
Katanya ada pembetulan terutama tak cukup harakat untuk ayat Kaf Ha Ya Ain Sad...
Apapun dia sangat gumbira sebab lulus...
Tahniah ye Bah...

Saya telah mengirim surat kepada Pengerusi Darus SYifa' memaklumkan saya tidak dapat hadir dan mohon tarikh ujian Ahad depan.. Tak dapat apa-apa maklum balas pun lagi..
Rasanya dapat kot.. Tasmi' untukku nanti adalah hari Ahad 20 Sept nanti...
Mudah2an saya berjaya..amin

__________________

Berita seluruh Malaysia menyiarkan bahawa beberapa orang telah ditangkap ISA dan menurut temuramah dengan Menteri Dalam Negeri, semuanya berkaitan dengan membahaskan isu yang menimbulkan ketidaktenteraman awam. Isu-isu perkauman, isu agama, hak keistimewaan dan sebagainya..Pada masa yang sama dalam temuramah dengan pemimpin Pakatan Rakyat, ramai yang membahaskan isu penangkapan ini dengan pelbagai hujah. Begitu juga hampir hampir seluruh web berkaitan politik di negara ini mengupas isu ini dengan penuh panjang lebar.. Seperti yang saya tuliskan sebelum ini, saya sangat gusar dan bimbang dengan perkembangan politik di negara kita. Saya bukan pakar politik jadi saya tidak tahu untuk mengupas panjang. Tapi yang saya doakan sepanjang masa adalah keamanan negara ini dari sebarang huru hara.

Selamatkan kami semua..Jauhkan kami dari kecelakaan dan kehinaan.. amin..

_____________________

Hari ini saya mengambil tindakan baru mengenai pengajian saya. Selepas dinasihati oleh Puan Safiyah dari Jabatan Biasiswa supaya saya menukar Universiti, saya telah menghubungi Dato' Dr Abdullah dari Syarikat Cyberlink untuk menguruskan pengajian saya dan menyelesaikan perkara berbangkit dari beberapa masalah teknikal yang saya hadapi. Insya Allah kemungkinan saya tidak ke Melbourne Uni tapi ke tempat lain. Saya masih berharap untuk berada di Victoria, saya harap dapat La Trobe, Fadzlina juga akan cuba membawa proposal saya kepada Supervisornya untuk meminta pandangan.

Tetapi dari hasil perbincangan dengan Dato' Abdullah, dia mencadangkan saya ke Sydney atau Adelaide. Saya akan meneruskan perbincangan dengannya esok pagi Ahad (14 Sept 08). Kata Dato' Abdullah ada 15 pensyarah yang menghadapi masalah seperti saya, Jabatan Biasiswa menolak tawaran Master leading to PhD dan juga kerana band 7 IELTS.

Apa yang saya puji dengan usaha Dato' Abdullah adalah dia akan membaca proposal saya, melihat methodologi saya dan mencadangkan perubahan yang sepatutnya, memberi cadangan yang sewajarnya, menguruskan keseluruhan proses, mencari Supervisor sekali, menyiapkan VISA nanti sehinggalah candidate sampai ke sana.. Saya ingin mencadangkan kepada mana-mana candidate yang menghadapi masalah, jom contact Dato' Abdullah.. insya Allah dia akan membantu sebaik mungkin. Nombor contactnya adalah 014-3225001.

Ngapeler ler aku tak contact dia awal-awal.. IDP tak tolongpun aku..isy....
Tapi tak apalah.. Saya tidak terkilan apa-apa.. Apa yang berlaku semuanya dalam susunan Allah.

Pergi cepat kena resign PGSM cepat, pergi lambat, lambat ler resign..
Jadi saya buatlah lagi kerja, dah cakap dengan my Bos, kalau saya fly lambat, saya akan marking paper budak-budak saya, jika saya fly awal, orang lain kena marking..

Tapi saya yakin, jika di sisi Allah saya bagus ke Australia, lambat bangat saya akan sampai ke sana... No big hal..

Sekadar hikmah yangs aya nampak bila saya pergi lambat adalah..
1-Saya tak resign PGSM lagi..
2-Saya dapat habiskan belajar di Darus Syifa'
3-Saya berjaya siapkan buku Legal Maxims
4-Saya dapat tengok buku Soal Jawab Syariah diterbitkan nanti..
5-Saya dapat puasa di Shah Alam tahun ni..
6-Saya dapat raya dengan Ma dan Ayah di Kota Baharu tahun ni..
7-Saya boleh hadir adik saya Na yang akan kahwin raya ke tiga nanti..
8-Saya boleh tunggu Aisyah habis belajar darjah 1 di ISSA
9-Saya boleh siapkan permohonan saya untuk memohon Professor Madya DM54.. saya akan hantar borang bulan depan. Saya nak cuba apply, dapat tak dapat suku kira. Syarat2 saya dah cukup, saya dapat DM52 tahun 2005, maknanya 3 tahun selepas DM52, baru boleh mohon DM54.. Semoga saya dapat DM54.. amin

By the way, saya telah sempurnakan sebuah buku lagi bertajuk
Simple Guidelines to Islamic Legal Maxims .. Alhamdulillah.. minggu depan saya akan serahkan kepada pihak UPENA untuk usaha penerbitan. Ia adalah buku text bagi pelajar yang mengambil Islamic Legal maxims atau Qawaid Fiqhiyyah di seluruh UiTM iaitu pelajar Islamic Banking dan juga pelajar Halal Food Science.. Alhamdulillah..

Buku Soal Jawab Syariah Siri 1 tulisan Mr Presiden, Timbalan Presiden dan saya sendiri sepatutnya dah diterbitkan oleh UPENA bulan 8 tapi tak tahulah kenapa sampai sekarang belum keluar. Nanti hari Isnin saya akan susuli progressnya dengan Dr Ghafarullah..

Semoga Allah permudahkan seluruh perjalanan hidup saya..amin