Thursday, September 18, 2008

Perjalanan Mencari Tempat PhD

Ahad- 10 pagi, 14 Sept saya ke Nilai dengan Abah dan Aisyah.. ke rumah Dato' Dr Abdullah Agent Cyberlink untuk berbincang lebih terperinci mengenai penempatan saya di Australia. Secara peribadi, saya takjub dengan kesungguhan beliau. Saya tahu setiap pelajar Malaysia yang dia berjaya dapatkan tempat di mana-mana Universiti di Australia, maka adalah sejumlah wang yang akan dibayar oleh Universiti tersebut kepada syarikatnya. Saya sedar IDP pun dapat bayaran yang sama... Tapi treatment IDP kepada saya berbanding treatment Dato' Dollah ni seperti langit dan bumi..

Usaha dan kesungguhan Dato' Abdullah sungguh diluar jangkaan saya...Beliau meminta saya ke rumahnya membawa kesemua sijil, bahan research dan semua dokumen berkaitan kerana katanya malam tersebut juga dia akan deal direct dengan Head of International Dept di beberapa buah Universiti untuk saya. Beliau juga risaukan sekiranya saya terlambat dari tempoh valid tawaran biasiswa tersebut ie Sebelum Dis 08.

Saya sampai jer di rumahnya, saya terkejut lagi sebab beliau mempunyai 11 ekor kucing dan semua kucingnya berasal dari kucing yang dibuang. Beliau dan anak-anaknya kasihan dan terus menyediakan rumah, makanan dan memelihara kucing2 tersebut.. Moralnya, orang yang baik pada kucing dan makhluk lain selalunya baik juga dengan manusia lain..Pada nilaian saya, kesungguhannya membantu saya dan semua candidate yang lain dapat saya paham kerana perasaannya yang baik terhadap sesama makhluk..(ini selingan siapa Dato' Dollah ni..)

Saya masih memohon jasa baiknya untuk deal dengan Melb Uni untuk saya.. Tapi selepas berbincang dengan lebih terperinci dan melihat satu demi satu pro and cons, maka saya rasa oklah.. tukarlah ke Uni lain..

Berdasarkan perbincangan dengan beliau, antara kelemahan yang saya dapat detect berkenaan permohonan saya ke Melb Uni adalah..

Saya tidak meletakkan sebarang sample research project dan semua berkaitan research yang pernah saya buat, kerana itu Melb Uni terus meletakkan saya di bawah Master leading to PhD instead of direct PhD. Ini kerana CV yang paanjang kadang-kadang tak dibaca dengan terperinci terutama melibatkan setakat mana penglibatan kita dalam research activity. Pegawai IDP yang menjadi Agent uruskan saya pula langsung tidak memberi idea membantu calon-calon seperti saya.


Secara tepatnya, background research saya boleh tahan ler jugak.. (bukan nak action... sekadar cerita saja... hehe..) Saya telah membuat research semasa Master di UM (mendapat kepujian Examiner Kedua dalam laporannya), dan mempunyai 5 research di UiTM di mana 3 darinya saya adalah Head of the Project. Satu dari research yang besar adalah dengan Asso Prof Dr Shereen, Naib Timb Chancelor (Dr Shereen jadi Ketua bersama 5 ahli kumpulan yang lain bertajuk "Child Abuse in Malaysia' . Ia melibatkan gran Ministry of Health dan UiTM sebnyak Rm79K. Walaupun saya tak ler banyak sangat atau canggih sangat tapi back ground research tu adaler jugak....

Dato’ Dollah menyuruh saya print out semua research tersebut, dalam 10 m/surat awal dan 10 m/s terakhir. Begitu juga dengan komposisi semasa master antara course work dan research project-- wajar ditablekan dengan terperinci..


Justeru, bagi mana-mana candidate yang baru dan sedang dalam proses atau akan datang, maka perlu mengambil tindakan sewajarnya membuktikan kita pernah atau biasa dengan research sama ada melalui bukti bahan bercetak, potostate sebahagian dari research report ataupun proposal yang ada, ataupun sijil dan anugerah yang pernah kita perolehi berkaitan research. Semua itu sangat penting untuk mendapat tempat direct PhD terutama dari Uni ranking 5 terbaik di sana. Itu baru cerita tentang mendapat tempat. Belum lagi cerita Supervisor dan faktor-faktor kejayaan dan kegagalan belajar, Itu cerita lain...


Selepas berbincang, ada beberapa lagi tindakan yang perlu saya buat dan beberapa bahan-bahan yang perlu saya print dan bawa kepada pihak Cyberlink untuk urusan seterusnya.


Esoknya, jam 8 pagi Dato’ Dollah telefon saya dan katanya, malam tadi dia dah call direct ke Australia dan berusaha untuk mendapat dua tempat untuk saya, dan katanya respons sangat positif dari Uni La Trobe dan Monash.

Saya telah menyebut nama Pensyarah La Trobe iaiatu Prof Kerry Peterson kepada Dato' Dollah, seperti yang diberikan oleh my friend Fadzlina. Dalam jam 12 tgh, Dato’ Dollah telah menalipon saya sekali lagi dan memaklumkan Ketua International Dept La Trobe telah menghubungi Dekan Law dan terus hubungi Prof Kerry Peterson dan Prof Kerry telah menyatakan kesediaannya menjadi Supervisor Pertama saya. Cepatnya....


Saya pula ke bilik Boss tengah hari tersebut memaklumkan perkembangan bahawa saya akan ke Uni lain dan proses ke Uni Melb terpaksa saya tutup. Kira tutup kes ler... Seperti saya sebut dalam entry terdahulu, saya rasa tidak ada Boss yang lebih prihatin berbanding dengan my Boss berkenaan perkembangan staffnya..(saya ler dalam kes ni..) Inilah remarks saya setakat saya dok berbincang dengan kawan2 yang dapat biasiswa..


My Boss kata, petang ni dia ada meeting Senate, dia nak tanya dalam meeting tu mengenai saya, dia masih nak saya ke Melb Uni dan masih nak cari jalan untuk appeal lagi... 'Isyyy tak yah ler Boss.. segan ler saya jadi isu penting pulak.. Dahler IELTS tak dapat 7... Malunya...'


Saya pun tablekan perjalanan saya satu demi satu, meminta 'restu' my Boss supaya benarkan saya ke Uni La Trobe. Akhirnya dia kata, nanti dia nak sembang dengan Puan Hamidah, Timb Pendaftar Biasiswa.. Lepas ni dia akan bagitau saya perkembangannya..


Maka ceritanya belum berakhir....

--Kisah bersambung nanti..

---Esoknya saya ke Cyber Link Office di Pusat Bandar Damansara pada hari Selasa 15 Sept....