Thursday, November 22, 2007

Tazkirah Ustazah Cilik

"Umi, umi nak masuk syurga tak?"

"Mestilah nak masuk, takkan tak nak pulak.. Kenapa Aisyah tanya camtu?"

"Takde.. kalo Umi nak masuk syurga, Umi kenalah sembahyang awal.."

Dalam hati aku....'isyy budak ni.. tajamnya ayat ....macam orang tua..'

"Kan Umi selalu sembahyang awal..kadang-kadang jer lambat...Kalo maghrib kita sembahyang jemaah dengan Abahkan..Apasal Aisyah tengok Umi sembahyang kol berapa?"

"Takdelah.. tadi tu Umi sembahyang lambat sangat..."

Adoiii anak Umi ni... kecut perutnya Umi dengar ayat-ayat tazkirahnya..

"Tadikan kita pergi klinik homopathy kat Kompleks, kita kan bincang dengan Doktor pasal Aisyah batuk dan ada kahak.. Lepas tu Aisyah lapar, kita gi makan dulu.. Kol 6.20 kita balik, baru le Umi boleh solat...Sebab tu lambat.."

"Kenapa Umi lama sangat bersembang dengan Doktor tu.. Umi cakap le kat Doktor tu, 'Anak saya lapar, Doktor kena cepat sikit.. Lepas tu nak sembahyang...' Umi kenaler berani cakap macam tu.. Kitakan orang islam...."

Adoiii anakku....

"Kita kan kena hormat orang lain.. hormat orang tua.. jadi kalo Doktor tu tengah cerita kita kena dengar.. Lain kali kita pergi awal lepas sembahyang, lepas makan jadi tak de lah lama sangat.. ok ye Aisyah..."

"oklah.. tapi Umi kena ingat dalam hati dan kepala Umi yer....kitakan orang Islam, kena sembahyang...."

"Baiklah ustazah..."


Aisyah.. Aisyah.. buah hati pengarang jantung Umi dan Abah....

Aisyah batuk-batuk dah dekat sebulan. Dah dua kali Doktor tukarkan ubat anti-biotik dan ubat kahak dan selsema. Jadi Umi nak dapatkan pandangan kedua, try pergi ke klinik homopathy pulak di Kompleks PKNS tadi..

Doktor homopathy nasihatkan untuk budak-budak batuk dan selalu selsema, kena ikut beberapa nasihat untuk elakkan lebih serius sampai boleh bawa semput dan athma..
Antaranya:

1- Kena elakkan apa-apa juice buah dalam botol yang tak fresh seperti ribena, roselle dan lain-lain.

2-Jangan makan buah-buahan yang ada bahan kimia masa perap untuk tahan lama seperti kabaid dan sebagainya. Limau yang diperam, mangga dan buah-buah dari Thailand kena elakkan. Jika nak makan buah, beli yang fresh di pasar segar atau pasar tani. Betik, pisang dan apa-apa yang tidak diperam. Kerana semua ubat-ubat kabaid dan peram menyebabkan lebih serius batuk dan kahak.

3-Ubat batuk dan kahak yang alopathy pulak boleh menyebabkan kahak tersimpan, tak keluar berbeza dengan homopathy, dia akan menyebabkan keluar semua lendir-lendir dan kahak supaya dalaman lebih sihat.

Doktor prescribe beberapa ubat homopathy untuk kuatkan paru-paru dan kuatkan antibody Aisyah. Nama ubat tu Nasobett, Wezzett dan beberapa lagi. Umi belikan ubat minda untuk Aisyah, Doktor kata boleh kuatkan daya hafalan Aisyah. Insya Allah..Nama ubat tersebut Cerdimax..


Semoga Aisyah serasi dengan ubat homopathy ni.. Umi dan Abah selalu doakan semoga Aisyah menjadi anak yang sihat tubuh badan, kuat berpegang kepada prinsip agama, cantik rupa paras dan yang penting mempunyai akhlak yang mulia... Amin ya Rabbal Alamin...