Saturday, November 3, 2007

Rumah Terbuka

Bulan Ramadhan sudah meninggalkan kita dengan seribu kenangan dan amal ibadah yang telah dijalankan. Sunat terawih, masjid yang penuh sesak sehingga tak cukup ruang solat hanya tinggal kenangan. Suasana tersebut akan ditemui lagi pada Ramadhan tahun depan..Mungkin.. Tetapi di mana kita pada bulan Ramadhan akan datang? Apakah masih ada umur dan peluang bertemu bulan besar tersebut?? Hanya ALlah mempunyai jawapannya.

Hari ini masuk 22 Syawal bersamaan 2 Nov 07.. Dalam banyaknya jamuan yang ada, aku bersyukur kerana berjaya menghabiskan 6 hari dan esok adalah hari raya untukku....Nak masak apa yer...

Rakyat Malaysia ni memang sangat pemurah. Sepanjang Syawal ni ada berpuluh-puluh bahkan beratus rumah terbuka dibuat. Hari Sabtu dan Ahad, jangan cakapler.. Aku pun pening, mana rumah nak pergi dulu..

Ahad minggu lepas, aku pergi 4 rumah, sampai macam nak pecah perut makan dan makan. Sedap-sedap pulak tu... isyy..
Aku pergi rumah A, masak nasi beriani.. sedapnye...
Pergi rumah B, masak soto...sedapnya...
Pergi rumah C, masak spaghetti.. wuhh sedapnya... favourite aku pulak tu... Adoii..

Hari ini hari Jumaat, hari ke enam aku puasa.. Lepas solat Isyak, abah ajak pergi rumah kawannya K dan wifenya nama A, kita orang sampai jam 9.30pm. Tadi masa buka puasa aku makan sikit, ingatkan jamuan-jamuan ni.. Rupanya si K masak nasi lemak, nasi himpit, spaghetty, kuih mueh orang kampung dan kuih muih orang bandar..

Apa yer kuih orang kampung dan apa pulak kuih orang bandar? Aku punya definisi sendiri je, kuih orang kampung tu yang mak aku suka (sama ada suka buat atau suka beli...) seperti kuih pelita, kuih koci, pulut dan lain-lain yang sama waktu dengannya..Kuih orang bandar pulak, macam biskut raya, donut, kek lapis.. (sebab kes lapis mahal, orang kampung tak beli...hehe)

Aisyah my darling makan spaghetty, aku nak ambik spaghetty tapi ada sorang pakcik tu dah ambik, jadi dah habis, yang tinggal hanya kuah dia. Aku ambik kuah dia je lah..Abah makan nasi lemak.. fuyoo beratnya masakan..Yang ini aku tabik hormat pada A dan K sebab setakat aku pegi rumah terbuka, tak pernah aku makan nasi lemak.. hehe..

Lepas tu pegi pulak rumah Ustaz F... ini memang tak tertolak ler, sebab dia bakar kambing.. Dahler kambing favourite aku, dibakar dan cicah sos lada hitam..Sedapnyer.....
Adoii.. kenyangnya...

Kita orang sampai rumah jam 11.30 malam dengan perut yang penuh..

Sebelum aku tidur, aku berfikir betapa mewahnya rezeki kita di sini. Seolah-olah Allah membuka pintu rezekinya dengan sepenuhnya. Syukur pada Ilahi atas semua rezeki yang dikurniakan.. Dan hari demi hari, aku sentiasa melihat betapa pemurahnya Allah terhadap kita semua. Semoga aku, my beloved hubby, aisyah dan seluruh orang yang aku sayang akan menjadi hamba yang tahu bersyukur..Amin..