Wednesday, November 28, 2007

Ilmu Aisyah

Semalam, Aisyah tanya soalan kat Umi,
"Umi..takpe ke Umi tulis pasal Aisyah dalam komputer tu..?"

"Takpe..apa pulak tak boleh.. Umi tulis dalam blog kita sendiri, macam tulis dalam buku kita sendiri.. "
"Aisyah suka tak baca cerita Aisyah dalam komputer?"

"Aisyah suka sangat.. tapi ada tak orang lain baca?" Tanya Aisyah lagi.

"Ada kot.. blog tu maknanya buku dalam internet. Sapa-sapa yang datang kat blog kita, dia boleh baca le cerita yang Umi tulis. Tak kira lah cerita pasal Aisyah ke, pasal apa-apa lah.. Kenapa Aisyah tanya?"

"Orang tak marah ke Umi tulis pasal Aisyah?"

"Mana boleh marah. Umi tulis pasal anak Umi, bukan tulis pasal anak orang lain."

"Aisyah segan le Umi.. nanti orang ingat Aisyah sorang yang pandai.. nanti orang marah le Umi.."

"Apa pulak.. Umi tulis pasal anak Umi, sebab Umi tau pasal anak Umi jer. Anak orang lain pun pandai jugak, tapi Umi tak boleh tulis sebab Umi tak tahu pasal cerita orang lain.. "

Umi jelaskan panjang lebar nak memecahkan masalah Aisyah,
"Sebenarnya, Umi tulis cerita Aisyah sebab Umi sayang sangat dengan Aisyah, jadi bila Aisyah dah besar, Aisyah boleh baca cerita Aisyah masa Aisyah kecik-kecik...itu kita panggil kenangan..."

Dalam hati aku, 'Paham ke anak aku makna kenangan ni.. 'hehe..

"Bukan ke nanti orang ingat kita aksyen Umi.." tak puas hati lagi Aisyah dengan penjelasan yang aku buat.

"Takde lah.. apa pulak nak aksyen.. kalau Aisyah jadi anak yang bijak, Umi bersyukur pada Allah.. Aisyah paham yer?"

"Aaa.. yelah Umi.." Rasanya macam tak puas hati lagi tu.. hehe..

Anakku Aisyah.. mudah-mudahan jadi Anak yang solehah sepanjang hayat. amin..