Sunday, May 25, 2008

Temasik--- Singapura---Singapore



Kisah 2

'Aisyah.. Umi ada seminar kat Singapora, Abah kena pergi Melaka..Bibik kita pulak dah takde, so macamna nak buat yer?' Umi mintak pandangan Aisyah, seorang gadis cilik yang bijaksana..

Ibu Adrina dah call, suruh Aisyah duduk rumahnya saja masa Abah dengan Umi tak ada. Teacher Nida pun dah offer supaya Aisyah duduk di rumahnya juga..
Tapi pandangan Aisyah juga sangat penting untuk diambil kira..

Akhirnya Aisyah bagi pendapatnya...
'Aisyah rasa, Umi dengan Abah pilih satu jer. Satu, Aisyah ikut Umi gi Singapore. Dua, Aisyah ikut Abah gi Melaka.. Exam tu Aisyah boleh buat lain kali sebab hari tu, ada kawan Aisyah tak datangpun masa exam, tapi teacher kasi dia jawab hari lain..Pastukan Umi, mana buleh Mak dengan Ayah tinggalkan anak sorang-sorang. Aisyah taknak duduk rumah orang.. Umi dengan Abah takyah ler suruh Aisyah duduk rumah Adrina yer..'

Power sakan jawapan Aisyah..terkedu ler Umi dengan Abah..
Lepas Abah dengan Umi berbincang..
akhirnya Abah memberi final say..
'Oklah, Aisyah ikut Abah. Tapi Umi kena jumpa Teacher bincang about exam Aisyah yer.'

Akhirnya, petang Rabu, Abah dan Aisyah hantar Umi ke KLIA dan mereka berdua menuju ke A-Famosa kerana Abah ada Bengkel di sana...

Settle satu masalah.. hehe..

____________________

Kisah 3

Sampai di KLIA, flight SIA dah full untuk jam 6.30 pm, di bawah concept Shuttle Bus, gabungan kerjasama MAS dan SIA, tiket yang aku beli dibawak ke jam 7.30pm menaiki MAS, bukannya SIA.

Alhamdulillah aku sampai jam 8.45mlm. Pusing-pusing di Airport, bertemu kawan baru, seorang gadis cantik Singaporean, menaiki flight yang sama. Sambil berjalan ke tempat bagasi, aku bersembang-sembang dan dia sangat seronok bercerita tentang diri dan keluarganya serta kerjayanya yang mendesaknya ke Malaysia-Singapore dengan kerap. Canggihnya dia.. Pagi Rabu tu, jam 8pg dia naik MAS ke KL, ada mesyuarat di KL jam 11pagi, manakala jam 7.30mlm dia sudah balik ke Singapore.. dan dia selalu begitu.. Canggihnya.
Aku taknak kerja macam tu.. Letih!

Dan yang paling bestnya, rupanya adik Harleeni adalah lepasan School of Business Melbourne Uni, dah apabila aku bercerita plan pengajianku, dia terus mengambil nombor telefon dan emelku, katanya, 'If you really want to Melbourne, I can share with you a lot of stories.. ohoooo I love Melbourne. I stayed there for five years, till my Masters. If not because of my mum asked me to come back to Singapore, I would rather stay there...bestnya, I really love Melbourne..'

Seronoknya aku dengar ceritanya..

Aku naik shuttle bus dari Airport Cangi ke Hotel Royal di Newtone Road. Murahnya.. bayar SD9 sahaja. Nasib baik aku tak naik taxi, if not dah kena SD20..

Sampai hotel, aku terus ke bilik share dengan Ita. Ita dah sampai pagi tadi. Kami berdua makan burger McD yang aku beli di KLIA sebelum depart tadi.. Lepas tu bersembang-sembang sampai jam 3 pagi baru tidur..

_____________________

Kisah 4

Esoknya, jam 8pagi, bas NUS sudah menunggu di depan hotel dengan memegang kertas, 'SEMINAR ASLI NUS'. Ada hampir 10 orang menunggu di depan Hotel Royal.

Cantiklah National University of Singapore (NUS) ni, simple jer bangunannya..kami lalu Library Lee Kwan Yew dan terus ke Bangunan Law Faculty. Pendaftaran bermula 8.30pg. Hampir 200 peserta dengan 150 kertas kerja akan dibentangkan sepanjang 2 hari seminar ini.

Sebanyak 5 bilik kuliah dijadikan tempat pembentangan based on parallel session. Kami dibawa ke Dewan Besar Law Fac, Dekannya beri ucapan alu-aluan dan beberapa orang Prof lain dari NUS dan Asian Law Institute (ASLI). Lepas break, jam 10 pagi bermula sesi pembentangan...Sampai jam 6.30 petang.

Aku rasa ngantuk dan letih sangat mendengar pembentangan demi pembentangan, udahler malam tadi tidur lambat.. adoiii ngantuknya...

Lepas 6.30 petang, bas menunggu kami di depan Law Fac untuk di bawa ke tempat Dinner at The Legends' Grand Marquee@ Fort Canning Park.. Makanan halal untuk yang Muslim dan non-halal untuk non-muslim. Macam-macam makanannya tapi aku tak berapa buleh masuk... tak der lebih sedap dari makanan asasiku.. iaitu nasi, aku nak makan nasi ... tapi nasi tak ada.. alahai.. kalau dapat nasi kerabu lagi best.. Balik dinner jam 11 malam.
Ina dan Ita semasa Dinner di Fort Canning

With my friend Narizan, lecturer UM, dia ni kawan sekelas UIA

Malamnya aku lapar lagi, jam 2 pagi aku makan maggy yang dibawa khas dari Malaysia.. hehe.. tak canggih langsung!
_________