Saturday, May 24, 2008

5th ASLI Conference NUS Singapore

Temasik---- Singapura....

Kisah 1

Aku sepatutnya naik Air Asia ke Singapore pada 21hb jam 9.50 pagi untuk tujuan Conference ASLI..tapi petang sehari sebelum bertolak iaitu pada 20hb May 2008, aku menerima surat dari JPbSM UiTM bahawa permohonanku ditolak dan aku tidak dibenarkan ke Singapore.. isyy dasyat giler..

Apa lagi, aku terus berjumpa AR dan terus ke Boss, semua orang terkejut kenapa permohonanku ditolak? Apa alasannya? Sejauh mana ianya memuas hati?
Secara peribadi, aku terasa sangat terkesan, rasa demoralised.. Bagaimana mungkin aku menghantar dua paper, satu diterima untuk dibentangkan sedangkan satu lagi ditolak langsung...How come...isyyyy..

Bosku yang perihatin dengan kebajikan staffnya telah menghubungi banyak pihak, telefom Penolong Vice Chanselor-Prof Mus, kemudian berbincang dengan Penasihat CITU-Prof Abu Bakar Majid. Last sekali Boss menghubungi Datok VC sendiri..

At last Datok telah mengatakan..'Jumpa saya esok pagi, saya baca paper tu dan saya akan buat keputusan!' Kemudia Boss hubungiku malam tersebut..'Esok you have to be here at 8 am, in my office then both of us will see Datok VC. I will defend you..' Aku sangat terharu dengan usaha my respected Boss.

Malamnya aku print keseluruhan surat berkaitan, jemputan dari NUS, penerimaan abstract dan full paperku, jadual paralel session di mana namaku telah ada pada hari kedua iaitu 23th May jam 9.30 pagi dan tiket Air Asia yang telah dibayar...

Esoknya jam 8.30am, aku mengekori Boss ke Tingkat 3 Bangunan Chanseleri untuk mengadap Datok VC...Kisahku ini adalah peristiwa pertama JPbSM menolak permohonan pembentangan kertas kerja hasil dari remark pihak Fakulti Undang-undang.. dan ia akan menjadi satu sejarah baru untuk CITU.

Boss telah memulakan perbincangan, menerangkan siapa dan apa gerangan paperku dan Datok VC telah glance tru paperku, dan minta aku menerangkan beberapa perkara.. Apa kelebihan paperku? Apa kesannya pada negara dan UiTM dll..
Aku telah menjawabnya dengan tertib dan sesekali Boss menolong menghuraikan jawapanku...

Datok VC memanggil Ketua JPbSM ke officenya dan meminta penjelasan kenapa permohonanku ditolak.. Dan akhirnya Datok membuat remark terakhir..'I cant see anything wrong with this paper.. Hidayah, is it true that you have to fly this morning? Ok you buy another ticket and I put my note here that UiTM will pay for the ticket..'

Thank you Datok....

Yeaaa!!! Seronoknya... aku berjaya..

On the way back to our office CITU, aku ucapkan terima kasih pada my Boss.

'Bos, thank you for the support.. it is a great help for me, it help to boost my spirit again. If not, I do feel demoralised..'

His answer impressed me a lot. 'If I see you deserve it, I will defend you.. If not, I won't do anything..'

'Thank you Boss.'

Then aku terus balik rumah, dan beli tiket SIA jam 6.30ptg..

By the way, if Umi has to go to Singapore for 4 days, what happen to our beloved Umi ni?
Ohhh darling Umi pulak ada exam sepanjang minggu ni..
Bibik dah tak ada..
Abah pula ada Bengkel Iwani di Melaka selama 2 hari..

Umi pergi hari Rabu hingga Sabtu.
Abah pula Rabu hingga Khamis petang

Apa jadi dengan Aisyah???

Kisah 2 menyusul...
_______