Tuesday, May 6, 2008

Aisyah dan Khalidah

Masalah Aisyah
Sebelum kita tahu apa kesudahan masalah Aisyah dengan Khalidah, kita tengok dulu gambar Aisyah yer...

Aisyah tengah butangkan baju sekolahnya..

Inilah pakaian seragam sekolah Aisyah...
Dan inilah Aisyah yang comel.. Puteri kebanggaan Umi dan Abah..
____
Akhirnya.....

Akhirnya selepas beberapa hari silih berganti, beberapa minggu berlalu, masalah Aisyah telah berjaya diatasi dengan jayanya. Bagusnya Teacher Jasmin dan Teacher Nida, mereka berdua telah memanggil semua budak perempuan di kelas Darjah 1 Al-Razi seramai 9 orang kecuali Khalidah. Dia dikehendaki menunggu dalam bilik lain.

Kemudian Teacher Jasmin buat muhasabah diri, 'Sapa yang suka kawan dengan Khalidah angkat tangan...' takde yang angkat. 'Sapa yang kurang suka kawan dengan Khalidah?' ramai angkat tangan..

'Ok Raudhah, why you don't like to friend with Khalidah? '
'She always scold me..'

'You Sabrina, why?'
'Dia selalu suruh saya dengar cakap dia..kalau saya tak dengar, dia marah..'

'Ok Aisyah, kenapa Aisyah tak suka Khalidah?'
'Dia suruh saya ajar Mathemathic, dia jawab salah.. Bila saya cakap, that is wrong, the answer like this... Dia kata, ok saya tukar tapi kalau salah, siap Aisyah..Saya rasa pelik, dia yang tak tahu, suruh saya ajar, lepas tu nak pukul saya kalau saya bagi jawapan salah..Itu lah masalahnya teacher... '

Teacher Jasmin dan Teacher Nida berbincang dengan semua pelajar perempuan dari hati ke hati dan akhirnya semua bersepakat untuk berusaha menolong Khalidah dengan cara memberi dia pengajaran supaya akhlaknya dapat diubah..

Teacher Nida yang bijak itu memberi satu idea yang sangat bernas, 'You are from the same class, all of you have to be united. Ok now, Teacher call you Geng Al-Razi...ok..Without Khalidah ..all of you are Geng al-Razi..'

'Yeaaaa.. we are Geng ar-Razi..'

Pandailer teachers ni...terer..hehe..

Semua budak perempuan dilarang bercakap dengan Khalidah sepanjang satu minggu. Biar dia duduk sorang dalam kelas, meja belakang sekali, jangan tegur dia kat kantin, kat musalla sehingga dia berjumpa dan minta maaf dengan Geng Ar Razi..Dan Aisyah adalah Penolong Ketua Kelas merangkap Ketua Geng ar-Razi.. hehe..

Akhirnya selepas tak sampai pun satu minggu, Khalidah menangis dan berjumpa Aisyah, katanya..'Aisyah, saya mintak maaf apa saya buat pada awak, boleh tak saya nak kawan dengan semua orang..'

Aisyah telah memanggil semua kumpulan geng al-Razi dan membuat perbincangan..
'Khalidah dah baik la kawan-kawan, dia nak kawan dengan Geng Ar-Razi, saya rasa kita kena terima dia.. apa pendapat semua?'

Ada yang cakap tak nak, ada yang kata oklah...

Dan akhirnya....

Khalidah diterima dan sampai sekarang Aisyah sudah bahagia dan seronok berada dalam persekitarannya yang ada...

______

Masa dia story pada Umi, katanya..

'Umi.. kita kena kuat semangat. Kalau Umi bagi idea, orang tak terima, Umi jangan sedih.. Umi kena berani dan bagitau semua orang idea Umi tu..jangan sedih kalau orang macam taknak terima idea Umi tu..'

Jawab Umi..'Apa yang Aisyah nak bagitau ni sebenarnya..'

'Maksud Aisyah, hari tu, Aisyah bagitau pada semua Geng ar-Razi, boleh tak Khalidah masuk kumpulan kita? Ramai tak nak tapi Aisyah tak sedih, Aisyah cakap lagi, cakap lagi sampai semua orang setuju.. itulah maksudnya kita kena kuat semangat..'

hehe.. pandailer makcik comel oii..

Lepas tu Umi saja nak nyakat, 'Kan Khalidah yang buat tak elok apda Aisyah, kenapa Aisyah pulak yang pujuk Geng aA-Razi terima Khalidah? Tak paham ler Umi..'

'Alaaa Umi ni.. bila Khalidah dah bertaubat, kita kena ler maafkan dia..'

Bertaubat... hehe.. anak anak...
Budak kecik bergaduh pun dia kata bertaubat..
Tinggi bangat bahasanya..Darjah 1 ke Darjah 6 ni? hehe..

Maka selesailah masalah Aisyah yang berat tu..

Sekian berita untuk hari ini.. hehe..Anakku sayang, semoga menjadi anak yang soleh dan bahagia dunia akhirat. amin