Wednesday, May 21, 2008

Patah Sebelah Tangan

Bibik..

Selepas hampir 4 tahun bersantai, akhirnya hari Isnin 19hb May 2008 bermula episod baru dalam hidup kami sekeluarga..
Apa yang berlaku yer?

Pembantu rumahku yang baik telah balik ke Indonesia pada hari Ahad 18 May.. balik ke sana for good.. Kerana permitnya akan tamat pada 22 May 08 dan dia juga ingin balik mencari kerja lain di sana atau masuk semula ke Malaysia lepas ni.. tak tau ler apa perancangannya..Sebenarnya ia berkait rapat dengan perancanganku untuk cuti sambung belajar, jadi khidmat pembantu perlu ditamatkan...

Dan aku seperti seorang insan yang patah sebelah tangan.. Aku tidak boleh berselindung, mengaku ajelah kelemahan diri...kelam kabutnya urusan rumahku kerana selama ini, Bibik yang buat- basuh kain, jemur kain, lipat kain, gosok kain, basuh pinggan, kemas rumah, mop rumah, vacum rumah, bagi ikan makan setiap hari pagi dan petang, sapu di laman depan dan belakang, buang sampah, lap tingkap, siapkan baju sekolah Aisyah, buat air pagi-pagi bekal untuk aku dan Aisyah, siapkan breakfast, masak bila perlu, siapkan rempah ratus yang aku plan nak masak.. ohhh... banyaknya Bibik tolong..

Dan akhirnya aku mati kutu.. macamna ni Aisyah...

Anakku sayang memberi input yang sangat penting..
"Umi, Aisyah risau sangat, sapa lagi nak tolong Umi yer.. Umi nak pergi mesyuarat UiTM, mesyuarat PGSM, nak pegi ceramah, kelas Ustaz Harun Din lagi.. kesiannya Umi..."

Tapi yeaa... tough gets going.. perjalanan diteruskan jugak, kurang sana sini tu kita maaf lah sama sendiri..

Mulai hari ini, seorang kakak yang tinggal di apartment depan telah sudi bekerja di rumahku, setiap hari 2 jam dia akan datang untuk uruskan kain terutama lipat dan gosok, serta vacum 2 kali seminggu..

cukuplah tu...
yang lain aku, abah dan aisyah akan uruskan...

Hidup perlu diteruskan
Rumahtangga mesti diuruskan sebaik mungkin
Rumah perlu kemas kerana ia sunnah Nabi
Perjuangan membantu masyarakat perlu diteruskan kerana ianya pahala sesudah mati
Social responsibility juga tidak boleh dilepaskan begitu sahaja..

Semoga Allah Yang maha Pengasih akan mempermudahkan semua urusanku...amin

Untuk Bibikku yang banyak berjasa, ribuan terima kasih ye Bik kerana banyak bantu Ibu di sini.. Semoga Allah memberi Bibik pahala yang banyak kerana memudahkan urusan Ibu.. Ada rezeki kita jumpa lagi...