Tuesday, May 27, 2008

Aisyah the Solehah Girl

Aisyah di A-Famosa

Aisyahkan ikut Abah ke a-Famosa hari Rabu dan Khamis tu.. Tiap-tiap hari berstory pengalamannya..

'Umi... Umi nak tahu tak apa Aisyah belajar kat A-Famosa masa ikut Abah?'

"Apa Aisyah belajar?' Umi tanya minta huraian..

'Masa tu, Abah sebenarnya buat kursus Iwani untuk makcik-makcik nak belajar buat samosa.. yang halal lah.. Aisyah ikut jer Pakcik Chef tu ajar, Abah tak marah pun Aisyah duduk dekat dengan Pakcik tu.. Umi tahu tak, sebenarnya Samosa boleh letak daging dalam tu, kalau tak nak daging, kita letak potato saja. Sayur pun boleh.. Tapikan Samosa ni dia macam karipap, tapi bukan karipap..'

'Ye ker.. samosa bukan karipap? Karipap macamana pulak?'

'Kalau Umi nak buat karipap, kena beli mesin yang tutup karipap, isi dia sama dengan samosa tapi kena ada tutup karipap.. Itu yang susah tu..Kita tak ada mesin tu, macamna yer..'

'Susahnya buat samosa dengan karipap tu.. Aisyah dah pandai ker? Bagusnya anak Umi ni, nanti boleh lah buat samosa untuk Umi .. '

'Aisyah belajar jer Umi, tapi tak pandai nak buat betol-betol..'

Hehe..

Ada beberapa gambar Abah ambik Aisyah duduk di kelilingi makcik-makcik yang belajar buat kueh tu.. Nanti Umi uploadkan yer..

__________

Jaga Abah

'Umi tau tak..Masa Umi pergi Singapore, Aisyah yang jaga Abah.. Jadi Umi tak payahlah risau. Aisyah ada nak jaga Abah..'

'Ye ker.. bagusnya Aisyah ni.. Apa Aisyah buat?'

'Abah balik jer kerja, Abah ambik Aisyah kat nurserykan..
Lepas sampai rumah, Aisyah cakap..Abah.. pegi mandi yer..
lepas tu Abah nak air oren tak, Aisyah buatkan..

ye lah sebab Abah pegi cari rezeki yang halal..mestilah letihkan.. .
Lepas tu Aisyah cakap Abah.., makan ubat yer, jangan lupa makan ubat..
Bila dah masuk maghrib, Aisyah ikut Abah pergi surau..
Kat surau ramai makcik-makcik tanya, Umi mana?..
Pastu Aisyah ajak Abah pergi makan kat kedai..
Pastu Aisyah selalu ingatkan Abah.. Abah jangan sembahyang lambat yer...
Bila malam, Aisyah cakap kat Abah, Abah jangan takut yer,
Aisyah ada kat rumah, nanti Aisyah jaga Abah masa Abah tidur..
Itulah maksudnya Aisyah jaga Abah.. '

Hehe.. anak anak.. powernya dia jaga Abahnya..pastu bercakap tak berenti...adoii..
Tapi Umi mesti serius gak dengan Aisyah masa dia berstory ni..
kalo ketawa nanti dia merajuk..

Jadi Umi pun kata..
'Ye ker... macam tu Aisyah jaga Abah.. baiknya anak Umi ni.. Thank you yer '

Dan Aisyah telah menjawab dengan penuh bangga.. 'You are welcome..'

Aisyah.. anak Umi yang baik, penyejuk mata dan penyeri jiwa.. Semoga menjadi anak yang soleh sepanjang zaman..amin