Wednesday, April 23, 2008

Kursus Research Methodology PhD

ILQAM

Dari 21-26hb April, ada hampir 100 lebih lecturers UiTM yang dapat biasiswa sama ada dalam atau luar negeri hadir ke Kursus Research Methodology di ILQAM, UiTM Shah Alam..

Dalam perhimpuanan tersebut, aku dapat jumpa ramai dari induk dan juga dari cawangan. Ada yang dah dapat offer letter dari Universiti, ada lagi yang tak dapat macam aku.. ada juga yang tak buat apa-apa pun lagi...

Aku jumpa Kak Maftuhah, Ellen, Mr Farami yang akan ke Melbourne Uni atas split Program. Seronoknya jumpa mereka, mudah-mudahan kami dapat jadi kawan yang saling sokong menyokong perjuangan mencari ilmu kami nanti..

Rupanya Mr Farami pernah tanpa niat termasuk dalam blogku dalam membuat pencarian Melbourne Uni, (hehe..) Rasa terkejut jugak tapi sekurang-kurangnya blog ini boleh ler menjadi rujukan tak formal untuk mereka yang nak ke Melbourne U atau menyambung PhD di masa-masa akan datang.. Mr Farami ada memberi remark yang positive mengenai blogku... hehe..Thank you ye..

Aku jumpa Lila yang dapat split ke Melbourne Uni jugak tetapi dia tak dapat supervisor dari U tersebut yang pakar dalam bidangnya Civil Engin. Apabila dia merayu pada UiTM utuk tukar universiti, UiTM tak benarkan.. kesian dia.. sekarang dia tengah merayu lagi..

Aku jumpa Zahidah yang dah ready dan sudah siap semua perkara, BTN dah pergi, IELTS dah selesai, kursus ILQAM ni adalah yang last sekali mencukupkan pemergiannya ke Queensland. Universitinya cuma letak Band 6 sahaja untuk ke sana. seronoknya dia.. dan dia dah bersedia untuk berangkat pada hujung bulan Jun 08.

Aku jumpa ramai yang akan ke New Zealand dan ke UK. Ada dua orang yang aku jumpa akan ke USA tapi mereka tengah merayu untuk postpone biasiswa ke tahun 2009. Alasannya tiada tempat lagi sebab semua universiti di USA akan buka kemasukan pada Februari 2009 nanti. sekali setahun sahaja, tak seperti tempat lain. Kalau ikut surat tawaran UiTM, kami perlu pergi sebelum berakhir 31 Dis 2008.

Ramai yang aku jumpa yang akan ke UIA, UKM, USM dan UM dengan pelbagai jurusan. Kami saling bertukar no telefon dan emel address. Semalam aku berbincang dengan beberapa orang Doctors yang telah berjaya melepasi ujian pencarian ilmu mereka iaitu Dr Pisol, Dr Zaidi, Dr Hassan, Dr Zaki dan beberapa yang lain.. Bagus perbincangan tersebut dan mereka telah memberi nasihat tambahan yang sangat berguna untukku. Dr Zaidi menyebut, dia diuji dengan perubahan 8 orang supervisor sebelum akhirnya dia berjaya mendapat PhDnya, dan antara nasihat mereka, sesiapa yang belajar perlu mempunyai support group untuk saling nasihat menasihati. Bagusnya cadangan tersebut....

Akhirnya selepas berfikir malamnya, aku sendiri meyakinkan diriku, "yea why not.. orang lain tak memulakan, mari kita mulakan... Teringat tulisanku mengenai Padang Sumatera..'Kami telah memulakan sebelum orang lain memikirkannya...' Dr Zaidi telah memikirkannya, jadi baiklah aku merealisasikannya...

Malamnya, aku telah membuat keputusan untuk membuka yahoogroup (aku menjadi moderatornya) untuk kami semua sebagai jalan bertukar pendapat, tolong menolong memberi input berguna dan juga senang nanti jika nak berjalan-jalan ke tempat mereka nanti.. Manalah tahukan, rezeki Allah..who knows.. Boleh ke New Zealand, ke Perth, Brisbane, Queenland dll nanti..

Dari pagi Isnin, jam 8.30 pagi, ceramah demi ceramah diberikan. Bermula dengan apa itu Literature Review, Theoritical Framework, Research Problem, Research Question, Qualitative dan Quantitative Approach, Data Analysis, dan macam-macam lagi..Letihnya duduk atas kerusi dengan aircond yang sangat kuat dari jam 8.30 pagi sampai 4.30 petang...

Lagi banyak aku dengar, aku rasa makin kelabu asap pandanganku.. Aku tanya Peah, peah pun kata macam tu.. Kak Maftuhah pun kata camtu, Sila pun jawab camtu... Sudah! Apa nak jadi dengan kita ni... hehe..

Aku tanya ramai juga, ada jugak yang macam kita orang, lagi banyak dengar, lagi confuse.. proposal kita tak betuller.. kita punya model apa yer... apa reseach problem kita yer.. nak analisa pakai teknik apa yer...adoi.. poning poning..

Tapi keseluruhannya, sebenarnya penceramah telah membuka mata-mata kami betapa panjang dan sukar perjalanan mencari ilmu dan menggenggam PhD.. Semoga Allah membantu dan memudahkan laluan perjalananku, dan semua sahabat-sahabat dan rakan seperjuanganku.. amin..

Nanti kita sambung lagi cite PhD ini..