Monday, April 14, 2008

Balik Kampung

Alhamdulillah ayah dah semakin sihat dan sudah dapat meneruskan rutin kehidupannya- ke masjid lima kali sehari..dan juga dah boleh pergi ke kedai kopi... hehe..(itu takleh tinggal ler tu..)

Umi balik sorang, Aisyah dan Abah hantar Umi ke Subang, flight jam 8.30mlm dan sampai di Kota Bharu 1 jam selepasnya..Ayah datang dengan my sister (Tie) with her sons , Absya dan Akil (baby twin)..Sampai rumah jam 10 malam.. My mother, My grandmother, we call her Wea.. (from the word Wan) ada di rumah, alhamdulillah semua orang sihat walafiat.

Ini first time naik firefly ke KB, hari tu aku naik ke Kuala Trengganu.. Naik firefly ni ok sebenarnya walaupun kapal terbangnya kecil.. takde pun gegar, ok jer bila fly, bahkan rasa macam naik personal flight jer sebab orang tak ramai.. (hehe.. maka tak payahler beli personal flight, beli tiket firefly jer ..hehe..)

Selepas Firefly beroperasi ke KB, maka ia adalah pilihanku selepas ini, takyah lagi pergi ke LCCT untuk Air Asia atau KLIA untuk MAS yang jauh di hujung dunia tu.. jauh bangat..

Sampai je rumah, aku keluarkan air penawar bacaan surah yasin dari Darus Syifa' yang aku bawak balik. Semua orang minum segelas serorang dengan doa semoga ALlah memberi kesembuhan yang sebaik-baiknya kepada kami semua. Amin..Bersembang-sembang dengan Ayah dan Ma malamnya sehingga jam 2 pagi, barulah aku masuk tidur..

Esok pagi, dengan Naza Sutera ayah, aku ke Balai Islam, Jabatan Agama Negeri Kelantan untuk menguruskan terjemahan sijil nikah ke dalam Bahasa Inggeris untuk tujuan visa ke Australia nanti. Untuk tujuan translation, Sijil kahwin dalam bahasa inggeris perlu dibayar RM20 setiap satu permohonan. Tetapi Jabatan Agama Kelantan tak dapat siapkan kerana semua komputer down, jadi mereka akan poskan dengan kadar segera selepas ia disempurnakan.

Sepanjang hari aku bergerak menyempurnakan beberapa urusan, ke KB Mall, lunch dengan kebab Kyroz, lepas tu ke Panji dan akhirnya balik semula ke rumahku selepas membeli 8 keping roti canai dengan kari kepala lutut di Kubang Kerian... wuhhh sedapnya..

Twin Cik Tie tu sangat cantik, sorang lelaki dan sorang pompuan.. Akil yang lelaki macam muka anak Cik Aa manakala yang pompuan namanya Haninah, sebijik muka Aisyah masa kecik..
Ini Haninah

Ini Akil



Tajuk perbincangan di rumah adalah menengai pemergianku nanti ke Australia dan juga kisah adikku Fitri@Idi@Ayah Die di Sudan. Sekarang dia bekerja dengan MERCY dan managernya adalah Kak Ros. Dua tiga hari lepas, Sudan berperang lagi dan Idi serta seorang lagi sukarelawan MERCY iaitu Syed segera diterbangkan ke Khartoum. Alhamdulillah selamat semuanya.

Kak Ros call aku masa di opis untuk maklumkan Idi dan kawan2nya sihat dan selamat dari kawasan perang. Masa Kak Ros call aku di opis, aku terus call Ma dan Ayah di KB tapi tak angkat, malam tu dah terlupa nak inform sampai Idi sendiri call my parents dan inform Ma dan ayah mengenai dirinya dan tanyakan sama ada orang MERCY ada call atau tidak...

Untuk Idi, this is my apology: 'Sorry yer die... sebenarnya Kak Ros manager tu inform kak, tapi kak terlambat nak convey the message to our parents..sorry yer'

Aku sangat kagum dengan profesionalisme MERCY, semuanya tersusun dan dijaga dengan sebaiknya... Baguslah Idi dah tukar menjadi Sukarelawan di bawah MERCY. Aku rasa banyak yang dia boleh pelajari dan lebih besar pengalamannya bergaul dengan Doktor-doktor sukarelawan MERCY seluruh dunia..

Malamnya, Tie sekeluarga hantar Umi ke airport untuk balik semula ke KL menggunakan Air Asia. Hari Ahad, Abah dan Aisyah balik rumah nenek di Bangi dan dari Bangi terus ke LCCT untuk jemput Umi...Gembiranya Aisyah tengok Umi balik.. Macam-macam nak bercerita dan salah satunya cerita sensasi yang berlaku ke atas dirinya..

Nanti entry akan disambung dengan cerita sensasi tersebut.... apa tu???
Kisahnya Aisyah telah diuji kesabarannya serta jatidirinya di sekolah ISSA..
tunggu....