Thursday, April 17, 2008

Kisah Aisyah

'Umi, masa umi kecik besar Aisyah, ada tak budak-budak yang taknak kawan dengan Umi?'
Aisyah bertanya soalan yang agaknya sangat besar memenuhi ruang fikirannya..

"Ada jugak.. itu biasalah sebab bila budak-budak nak jadi orang besar, dia akan berkawan, lepas tu bergaduh, lepas tu kawan balik..kenapanye?

Tapi Aisyah tak jawab, sebaliknya terus tanya Abah soalan yang sama.
'Abah, abah masa abah kecik besar Aisyah, ada tak orang tak nak kawan abah?'

'Ada jugak... tapi biasalah kan budak-budak memang macam tu, abah tak kisahpun orang tak nak kawan dengan abah, abah kawan dengan orang yang nak kawan dengan abah jer..'

Apa sebenarnya yang terjadi??
Selepas Umi selongkar, panggil Aisyah untuk slow talk, barulah dia ceritakan dengan penuh perasaan isi hati dan kesedihan yang memenuhi ruang hatinya..

Rupanya ada seorang budak perempuan dalam kelasnya, namanya Khalidah yang telah mengatakan ayat-ayat yang menyentuh hati Aisyah.
Aisyah bercerita, 'Umi, Umi cuba bayangkan hati Aisyah.. Khalidah kata, 'Saya taknak kawan dengan Aisyah. Saya benci tengok Aisyah.. Beg sekolah Aisyah buruk, Aisyah ingat beg dia cantik tapi sebenarnya beg dia buruk..' Aisyah rasa sedih sangat Umi..Apa salah Aisyah sampai Khalidah kata macam tu.."
Umi terkejut , berdetub jantung.. apasal Khalidah layan Aisyah macam tu...??

Peliknye..
Umi tanya Aisyah, 'Ada tak Aisyah say something yang Khalidah marah? or maybe Aisyah ada did something showing Aisyah action ker.. atau kata apa-apa not nice to her?'
Jawabnya 'Mana ada Umi.. Aisyah takut sangat dengan Khalidah. Sebab bila dia kata macam tu, budak perempuan yang lain pun tak nak kawan dengan Aisyah. Aisyah dah pergi kat Khalidah, Aisyah kata, "Saya ada buat salah ker? Saya mintak maaf kalau saya salah.' tapi dia tetap tak nak kawan Aisyah..' Meleleh air mata di pipi anakku sayang..
Kesiannya Aisyah.. Umi peluk Aisyah.. sambil beri semangat..Abah pula kata, 'Apa kata kalau Khalidah kata taknak kawan dengan Aisyah, so Aisyah tak yahler kawan dengan dia, kawan ler dengan orang lain..'
'Taknak.. Aisyah nak kawan dengan semua orang.. Aisyah nak kawan dengan Khalidah, dengan Raudhah, dengan semua orang..'
Kesiannya anakku yang comel ini..
Selepas pujuk dan beri semangat, dan bagitau nanti Umi bincang dengan teacher..akhirnya Aisyah reda dan katanya, 'Tak perlah Umi, esok Aisyah cuba lagi berkawan dengan Khalidah..'
Umi dan Abah rasa ada personal matters antara budak dua orang ni.. tapi apa yer..
Esoknya, Umi ke sekolah bersembang dengan guru kelas Aisyah..
Rupanya, Khalidah memang agak dominan di kelas tersebut dan semua budak perempuan takut pada dia.. Teachernya berjanji untuk menyelesaikan perkara ini dengan baik.. Mudah-mudahan berjaya..
Ceritanya belum habis, tapi tunggu sampai teachernya berjaya atau tidak selesaikan perkara ini..
______


Kesimpulannya::
Payahnya jadi budak..
Jadi orang tua pun payah...
Dahtu nak jadi sapa yer....