Saturday, March 15, 2008

Sanggar Buku UiTM 2008

Hari Khamis 13 Mac 2008 adalah hari besar bagi penulis-penulis di bawah Pusat Penerbitan UiTM (UPENA). Pada petangnya adalah hari meraikan penulis, memberi hadiah penghargaan kepada penulis yang berjaya dan meraikan kejayaan UPENA sebagai penerbit buku terbaik di antara IPT di Malaysia.

Majlis tersebut dipanggil MAJLIS SANGGAR BUKU 2008, UPENA.

Kehadiran berdasarkan kad jemputan yang diberikan oleh UPENA dan aku termasuk dalam orang yang mendapat jemputan tersebut.Memang hasratku untuk hadir meraikan majlis tersebut. Persetujuan untuk hadir pun telah aku sampaikan kepada pihak UPENA.

Tapi dengan penuh rasa sedih dan terkilan, aku telah gagal menghadirkan diri pada hari tersebut...

Pada petangnya, aku demam dan badan sangat sejuk, ditambah pula dengan aku tertinggal kot hitamku dan juga kain alas bahu yang ingin kujadikan sebagai alas di atas tudungku.. Majlis bermula jam 2.30pm..Sehingga jam 2.45pm, aku masih cuba untuk mencari parking, berlegar-legar di sekitar Dewan Seri Budiman, depan Arkib, hadapan Bangunan Hot Cat, pegi cari di sekitar Budi Siswa.. semua parkingnya penuh.. Tiga kali aku pusing ke semua tempat tersebut dengan hasrat untuk mencari parking yang agak dekat dengan tempat majlis diadakan iaitu di Dewan Seri Budiman (DSB).. Tapi tak ada...

Untuk parking jauh di hadapan Bangunan CITU atau di Bangunan Seroja, memang ada parking yang kosong tapi ia terlalu jauh dengan DSB untukku dalam keadaan badan yang demam-demam dan batuk-batuk.. Akhirnya aku terpaksa mengalah selepas jam menunjukkan 3.20 petang. Aku terus balik rumah, ambil panadol dua bijik dan terus tidur mencari sisa-sia tenaga yang ada...

Rupanya dalam majlis tersebut, namaku dilaungkan...

Aku dinobatkan sebagai PEMENANG AUGERAH PENULIS HARAPAN untuk tahun 2008..
ohhhh.. sedihnya aku tak ada dalam majlis tersebut... Ustaz Ramawan, Timbalan Pengarah CITU telah mengambil trofi dan sijil penghargaan bagi pihak seorang insan bernama Nurhidayah Muhd Hashim...

Aku luahkan kesedihan dan terkilanku pada Abah.. dan dia adalah seorang kaunselor yang sangat baik...'Tak per Umi kan demam.. bukannya sengaja tak pergi.. Nanti tulis buku lagi, bila majlis sanggar tahun depan..masa tu umi pergi ye...' ooo thank you Bah..


Semoga usahaku menulis buku, artikel, jurnal dan sebagainya sebagai tempat aku berkongsi ilmu yang Allah kurniakan akan mendapat pahala di sisi Allah yang Maha Hebat Kiraannya...Semoga aku ikhlas dalam setiap amal yang aku lakukan..amin..