Tuesday, March 18, 2008

Hidup Yang Meriah

Pagi Sabtu 15 Mac, Kak Faridah Ketua Muslimat Surau telefon bagitau penceramah yang sepatutnya bagi talk untuk kaum wanita hari ni tak dapat datang last minute. Dia mintak aku datang segera untuk mengisi masa yang ada...

Apabila aku sampai, semua orang nampak macam gembira jer, dan Kak Leha buat pengumuman betapa gembira dan bersyukurnya aku datang.. Awatnya jadi macam aku ni orang besar pulak.. depa mesti kena lead majlis sendiri, lepas ni aku takde, macamna tu...

Aku pun terus bersalam dan maju ke depan, menjadi MC untuk membuat perbincangan terbuka dengan hampir 30 orang Muslimat mengenai Maulidur Rasul yang akan diadakan Sabtu 22 hb ni.. Majlis Maulidurasul untuk wanita..Dan penceramahnya adalah Datin Hajah Aminah, isteri Datuk Yahya ex-Mufti WP dahulu..

Aku ucapkan time kasih pada semua ibu-ibu yang sudi datang, dan aku mintak maaf kerana agenda bertukar dari majlis ilmu ke majlis perbicangan dan mesyuarat terbuka..Sepatutnya majlis perbincangan nak buat selepas kuliah tapi di luar dugaan- semua bertukar..

Aku mulakan mukaddimah dengan mengatakan majlis Maulidur Rasul yang kita nak buat ni baru first time, kita yang anjurkan, selalunya muslimin yang buat. Jadi kita perlu buat betul-betul, kita perlukan agak ramai volunteer pada hari tersebut..

Pertama, Kita perlu cari penyambut tetamu untuk 4 pintu masuk ke Surau kita ni, agak-agak dalam 8 orang.. Sapa yang rasa dia nak jadi penyambut tetamu, raikan tetamu yang datang, terutama yang tak pernah datang surau kita, ucapkan terima kasih sudi datang dan persilakan mereka masuk.. Ada ibu-ibu yang volunteer?
10 orang angkat tangan.. bagusnya... Aku kata , Kak Leha catat yer nama-nama sahabat kita ni..

Kedua, kita perlukan penjaga makanan untuk dibahagikan kepada tetamu, rasanya 6 orang cukup kot.. Masing-masing beri pandangan, memberi idea A, ide B dll.. lepas tu 6 orang kasi nama...

Ketiga, sapa yang boleh jadi orang last untuk pastikan semua bersih macam biasa sebelum jemaah datang untuk solat Zuhur... deng deng deng.. 10 orang bagi nama... baik betul ibu-ibu ni..

Keempat, kita ada seminggu lagi, macamna promosi kita yer? Ada cadangan tak? Masing-masing angkat tangan bagi cadangan.. deng deng deng.. ada 10 orang volunteer nak pergi rumah ke rumah mengikut pecahan.. Kumpulan A-Kristal, B-Platinum C-Platinum dekat surau, D-Platinum Homes, E- Apartment Danau Mas... alhamdulillah..
Ada yang cadang, why not kita call salam masjid kat radio IKIM dan radio selangor?
Aku jawab, bagus jugak... apa kata Kak Leha yang call. kita minta sorang jer ler yang cal yer.. yang lain jangan call semua sekali, terkejut DJ tu....

Kelima, kita budget dalam Rm1200 untuk makanan nasi ayam, kueh, air, bayaran penceramah, potostat flyers, dan lain-lain.. Apa kata kita bagi bunga telor terutama pada kanak-kanak? Mesti dia orang seronok..Apa pandangan ibu-ibu semua?
Yang ini aku tabik spring ler dengan ibu-ibu setempat.. Mai angkat tangan nak sponsor 50 bunga telor, Ibu angkat tangan nak sponsor 50 lagi. Lepas tu ada lagi 4 orang nak sponsor lagi 100 bunga telor.. bagusnye depa ni..

Lepas tu Mira angkat tangan, (Mira ni muda lagi orangnya..dia adalah tuan punya satu saloon kecantikan kat sini. lepas dia jumpa aku, selalu sms dan tanya dia boleh datang tak ke surau.. aku terus membina hubungan yang baik dengan dia dan mengalu-alukan kehadirannya..Bila aku bagi talk, aku selalu sebut, Mira kat belakang ada soalan ker?? Dan semua orang sekrang dah kenal Mira ni..Alhamdulillah dia dah jadi sebahagian ahli program surau kami..Mira nak sponsor muffin dan coklat untuk kanak-kanak.. Lepas tu Mai pulak angkat tangan nak sponsor plastik door gift dalam 200. Lepas tu ada yang angkat tangan nak sponsor potostat semua kertas selawat untuk 200 orang.. Aku rasa sangat seronok dan lega...Baik-baik mereka ni.. udahler kaya, baik pulak..

Jam 11 pagi, aku tutup majlis perbincangan dengan memuji semua ibu-ibu yang hadir, dan semua yang telah sudi memberi sumbangan duit, makanan, bunga telor dan sebagainya, mudah-mudahan Allah akan beri pahala yang banyak dan menggantikan dengan rezeki yang lebih banyak lagi.. amin.. Dan bila bersurai, masing-masing datang ke depan bersalam dan peluk aku, ada yang cium ..kelakar betul.. Semua kaum ibu di sini treat aku sangat baik, sehingga aku rasa sangat terhormat..


Jadi, kami akan ada majlis
22 hb Mac ini
Jam 10 pagi-12.30 tgh
Surau SPAM
Penceramah Datin Hj Aminah
Tajuk Mencintai Rasul sebagai teladan
Moderator Aku ler...

Lepas ceramah, pergi tahlil ramai-ramai ke rumah Kak Normah, sedapnya dia jamu nasi dan rojak.. Lepas tu balik rumah, jam 6.45 ptg ke UiTM ada kelas untuk pelajar2 DLSA...
Jam 10 mlm balik rumah...

Berlalulah hari Sabtuku...

Aisyah tidur di rumah Amirah di Bukit Jelutung.. esok baru Umi dan Abah pergi jemput Aisyah untuk balik Bangi pulak, visit Atok dan Nenek..