Thursday, March 27, 2008

Ayah


Alhamdulillah my beloved ayah sudah semakin sihat dan sudah dapat pergi ke masjid pada hari aku balik semula ke Shah Alam iaitu hari Isnin 24hb Mac 2008. Syukur pada Allah..

(Gambar ini ayah depan Doktor di KBMC)____________

Kisah bermula pada hari Jumaat 21 Mac, aku sampai di airport KB pada jam 9.30 malam. My eldest, Kak Nik dan keluarga pun balik sekali.
Pak Su dan Pak Ngah jemput kami semua di airport. Sampai saja di rumah, Ma sambut kami dan katanya ayah dah tidur dalam bilik. Selepas peluk dan cium tangan Ma, Aku masuk ke bilik ayah dan tepuk ayah pelan-pelan.. 'Ayah..kita semua dan balik..' ayah bangun sekejap, selepas bersalam dan cium tangan ayah, ayah nak tidur semula..

Malam tu juga aku keluarkan air penawar yang aku bawak balik dari sini, ada Ustazah , bekas anak murid Ustaz Harun Din Darus Syifa' yang bacakan ayat.. Dan aku juga terus buka kitab dan baca ayat asas 10 yang aku pelajari di Darus Syifa'.. Aku ambik air tersebut dan lap seluruh badan ayah, sapu kat muka, kat kepala, bahu, badan, tangan, lalu ke atas kain pelikat yang ayah pakai turun ke kaki.. Aku berikan sedikit untuk ayah minum.. Malam tu, campur sembang-sembang, aku tidur jam 3 pagi.. Letihnya..


Esok pagi, ayah tidur balik selepas solat subuh.. Dalam jam 9 pagi, aku bawak ayah ke Kota Bharu Medical Centre (KBMC) untuk buat medical check up, Kak Nik pun ikut sekali. Kita risau - takut penyakit berbahaya yang menyerang.. Aku masuk jumpa Doktor, bagitau apa yang berlaku dan mintak thorough check up dibuat ke atas ayahku. Dr telah ambik darah untuk dihantar ke makmal, buat ECG cek dada, tekanan darah dan sebagainya.


Dalam 3 jam berada di KBMC, kami dapat keputusan hasil check up yang dibuat. Alhamdulillah semua penyakit berat adalah negative..

Darah tinggi- negative
Denggi-negative
Kepialu-negative
Batuk kering-negative
Jantung-ok
Tekanan darah-ok
Paru-paru dan lain-ok


Alhamdulillah..
Ini sebenarnya kelegaan besar yang memberi kekuatan kepada ayah sebenarnya. Secara psycology, ayah akan kuat sebab dia sendiri tahu bahawa dia hanya demam biasa sahaja, Insya Allah..


Balik dari hospital, aku bacakan ayat asas 10 lagi dan berikan ayah minum serta mandikan ayah dengan air yasin.. Mudah-mudahan gabungan dua perubatan ini akan lebih membantu ayah dan Allah akan sihatkan ayah dengan lebih cepat.Insya Allah..

Sepanjang dua hari aku di rumah, aku pastikan sekejap-sekejap aku akan sapukan air yasin pada ayah, beri ayah minum dan bacaan ayat-ayat syifa' serta gosok-gosok badan ayah.. Aku buat jugak untuk Ma.. Dengan doa semoga Allah memberi kesembuhan dan menyihatkan kedua ibu bapaku.. memanjangkan usia mereka dengan penuh bahagia dalam rahmat dan belas ihsan-Nya.


Esoknya adikku Idi balik ke rumah, dia balik dari Sudan untuk 10 hari dan minggu depan akan kembali ke Sudan.. Kali ini bukan lagi di bawah NGO Dewan Pemuda Masjid dalam Program Derma Dapur untuk Dahfour tetapi dia telah berpindah untuk bekerja sebagai Relief Officer di bawah MERCY, masih di Dahfour lagi..Dengan adanya my brother, menguatkan lagi semangat ayah untuk sihat.. My brother pun sambung baca ayat Syifa' dan asas 10 pada ayah.. Dia pun belajar di Darus Syifa' tahun sebelumnya..

Hari Ahad, my husband dan Aisyah balik ke KB. Tok Ayah dan Tok Ma juga agak riang melayan Aisyah sembang.. Semoga ia memberi semangat lagi kuat untuk Ma dan Ayahku sihat dan bertenaga.. Amin

Hari Isnin, kami semua terpaksa balik semula ke Shah Alam... Pagi Isnin, ayah dah ke masjid solat Subuh dengan Ma.. Alhamdulillah semoga ayah dan Ma akan sentiasa sihat..

Mula-mula Kak Nik balik ke Shah Alam dulu, lepas tu kita orang satu family balik ke Shah Alam, tapi lepas kita orang balik, kakakku yang di Skudai pula balik ke KB.. My sister dari Skudai ni akan siapkan keperluan ayah dan ma yang lain-lain... Jadi bersambung-sambung bersilih ganti.. Lepas ni yang lain pulak balik...Dalam kesibukan yang mendesak, aku akan cuba arrange jadualku, mudah-mudahan lagi dua minggu aku akan balik lagi ke kampong. Insya Allah..

_____________

Ooooo IELTS.. aku cuma dapat Band 6.5.. .Sedih ler jugak sebab kena ambik sekali lagi.. Melbourne U memang tak nak compromi, mesti Band 7. Tapi untuk submit ke MOHE (Kementerian Pengajian Tinggi) lepas ler sebab MOHE/KPT cuma syaratkan Band 6 untuk dapat biasiswa tapi untuk dapatkan place di sana, aku perlu exam sekali lagi... alahai.. kena lagi RM550..

Itu ler yang berlaku beberapa hari lepas...