Tuesday, March 11, 2008

Pilihan Raya ke 12

Ngundi.. Ngundi ...Jangan Tak Ngundi....

Hari Sabtu 8 Mac adalah hari besar dalam sejarah negaraku Malaysia.

Pada hari ini, pilihan raya umum ke 12 diadakan di seluruh negara. Selama 13 hari tempoh berkempen, macam-macam manifesto yang diketengahkan oleh semua parti yang bertanding. Di negeriku Kelantan, pihak BN melancarkan Manifesto khusus untuk membangun Kelantan sekiranya pilihan raya ini berpihak kepada BN. Antara manifesto adalah membuat lebuh raya ke Kelantan, menubuhkan universiti, lapangan terbang yang lebih besar, memansuhkan cukai pintu dan sebagainya.

Kata Ma (my mother), kempen memang betul-betul diadakan dan dia berpendapat bahawa pilihanraya ini menampakkan pertembungan yang sangat kuat antara PAS dan UMNO. Aku dan Abah tidak mengundi di Kelantan tetapi di Seksyen 17 Shah Alam , kawasan rumah lama kami sebelum berpindah ke perumahan sekarang.

Di Shah Alam juga, bendera masing-masing digantungkan diseluruh tempat, dijalan raya, di tiang lampu, di tepi lampu isyarat, di pokok dan sebaginya.. Aku ada beritahu Abah bahawa, apabila bendera yang besar-besar berbeza warna dan rupa bila ditiup angin, nampak sangat cantik dan berseri.. (Sebab petang hujan, aku banyak kali bertembung dengan angin kuat yang meniup semua bendera-bendera tersebut...jadi macam scenary yang sangat cantik..hehe..).

Aku mengikuti perkembangan kempen melalui internet, melawat pelbagai laman web dan membaca pelbagai pendapat dan cerita. Tidak terkecuali membawa analisa-analisa yang dibuat oleh moderator blog dan web2 yang dilawati.

Pada masa yang sama, aku juga sibuk dengan IELTS yang perlu ditamatkan dengan kadar segera. Pada hari Khamis 6hb Mac, aku ke SS 15 Subang Jaya untuk ujian lisan IELTS. Macam-macam soalan ditanya bermula dengan 'tell me about yourself' sampailah kepada 'explain about your place of job' dan 'what is your opinion on the unpaid service..' dan banyak lagi..Aku jawab ajer ler takat dapat, campur dengan gabra jadiler macam cakap german.. hehe..

Ujian bertulis akan diadakan dua hari kemudian iaitu pada hari besar pilihan raya. Dua hari ini aku banyak concentrate untuk membuat latihan dalam buku workshop yang diberikan, tetapi tak banyakpun dapat buat... sibuk dengan macam-macam benda..

Pada jam 6pm hari Jumaat 6hb Mac, Bos panggil aku ke biliknya.... ini mesti nak bagitau cerita Prof Saeed ni... Betul rupanya, tapi ada beberapa perkara lain yang Bos maklumkan:

1- Dia bertanyakan mengenai paper Pengajian Islam yang nak dibentang di Lancester UK pada Jun 08 nanti. Aku dah bincang minggu lepas, cadanganku letak nama Bos sebagai pembentang pertama dan aku orang kedua, kertas kerja mengenai research yang telah aku buat mengenai Islamic Lifelong Learning Education (ILLP) pada tahun sebelumnya.. Bos bersetuju dan hari Isnin ini 10hb Mac, aku akan serahkan abstract kertas kerja tersebut. Kami plan untuk mewar-warkan istilah Islamic Lifelong Learning Programme (ILLP) dan mencadangkan agar ia menjadi agenda negara dan juga agenda OIC.. Atas persetujuan dan membawa weithage lebih besar dari segi mewar-warkan slogan ILLP, Bos yang akan ke sana untuk membentang paper tersebut. Aku takde bangkangan sebab bulan enam aku akan sangat sibuk dengan persiapan cuti belajar.. insya Allah

2- Bos maklumkan bahawa perbincangan dgn Prof Saeed berjalan lancar dan dia dah bincang mengenai my position. Katanya secara dasar, proposalku diterima tetapi ada sedikit perkara baru iaitu Prof Saeed nak aku ke Melbourne bulan 8 ini, dan Bos menegaskan bulan 8 ini kena pergi, tak boleh bulan Okt atau Nov seperti yang aku cadangkan sebelum ini..

Cepatnye.. aku rasa tak nak pegi awal sangat, aku nak gi November atau Disember..

Entah kenapa, dalam hatiku tiap kali ingat nak ke Autralia, aku akan rasa sangat sedih untuk tinggalkan PGSM, yang lain tidak begitu terkesan di hatiku, nak tinggalkan tugasan aku di UiTM, tinggalkan post aku dalam NGO, tinggalkan post aku sebagai Penasihat Muslimat Surau, tinggalkan beberapa kelas pengajian yang aku sampaikan setiap bulan.. Semuanya tidak meninggalkan kesan di hatiku... tapi bila ingatkan PGSM, aku akan rasa sayu.. sangat sangat sayu..

PGSM banyak membina peribadi aku, menjadikan aku sangat perihatin dengan perkembangan Syariah di Malaysia, memberikan aku ruang untuk membina keupayaan diri dan mewakili PGSM sehingga membawaku sebagai member Board MQA Pembentukan Syllabus Undang-undang.. Aku sangat terhutang budi kepada PGSM.. dan kepada Presiden terutamanya.. Dan semua itu sudah pasti terpaksa aku tinggalkan untuk 3 atau 4 tahun... mungkin masa aku balik nanti suasana sudah berubah dan mungkin generasi baru yang akan menerajui PSM aku tidak kenali lagi.. sedihnyer..

3- Bos kata aku kena siapkan OBE, ILLP, mana-mana research dgn UiTM/FRSG yang belum selesai supaya nanti aku tinggalkan UiTM tanpa hutang..
Insya Allah Bos..

--------------------

Pada 8hb Mac, selepas solat subuh aku mula bersiap untuk ke IDP di SS 18, jam 8 pagi aku perlu ada di hadapan Bangunan Taylor's Business College. Orang tengah bersiap nak keluar mengundi, aku pulak sibuk nak pergi periksa.. hehe..Sampai sana jam 8.00 pagi.

Jam 9 pagi, exam dimulakan dengan Listening, kemudian diikuti dengan Comprehension. Akhirnya tulis essay dua.. semuanya 2.45 jam..

Soalannya susah ler.. AKu rasa tak kuat nak dapat Band 7.. takutnya..
Tawakkal pada Allah semoga Allah membantuku..

Habis exam, aku balik ke rumah jam 1.30 pm, lepas solat Zuhur dan makan, dalam jam 3 petang, aku ke tempat mengundi dan semuanya selesai 30 minit selepasnya..

Malamnya, aku berada di hadapan notebook sepanjang malam, membaca macam-macam laman web untuk mengetahui keputusan pilihan raya..web malaysiakini tak boleh masuk sebab jam.. aku ke kelatedaily, umno net, pemuda umno, pemuda pas, kuda kepang, jasin.net, raja putra, pru 12 dan macam-macam blog dan net yang semuanya menyentuh mengenai pilihan raya ini, disamping menonton channel AWANI Astro 501. Keputusan channel ni lebih cepat dari TV 1 dan TV 3..

Akhirnya keputusan pilihan raya diumumkan.. Ramai sangat yang terkejut dengan perubahan mendadak dan tidak terjangka ini...
Hanya Allah yang membuat keputusan..

Wamakaru wama karallah..
Wallahu khairul maakirin..
Manusia merancang, Allah juga merancang..
dan perancangan Allah adalah yang sebaik-baiknya...

Aku ingin memberi sedikit pendapat ilmiahku yang berharga 2 sen ni mengenai pilihan raya ini dalam entry yang akan datang..insya Allah