Saturday, January 28, 2012

Program

Program.. diprogram.. memprogram..

Mana satu yang betul?
saya memprogramkan hidup harian saya..
saya telah terprogram...
Macam-macam orang buat nak programkan saya..
Saya tidak dapat tidak terprogram dengan pelbagai program yang dijalankan...

Saya tak suka diprogramkan.
dan tak suka memprogramkan..
Saya ingin bebas dari semua program..

AKhirnya..
Siapakah saya??
_____


Apa tu yang kat atas ni? :-)
Cuba fikirkan ya..:-)

Apakah boleh kita tidak memprogramkan hidup kita?
Hidup sesuka hati..
Bangun tidur sesuka hati..
Tak boleh..
Sebab setiap masa yang ada adalah saham umur kita.
Kita tidak boleh bebas sesuka hati kerana dengan programlah hidup kita tersusun.
MInda berfikir macamna nak memenuhi program yang disusun.
Akhirnya masa terisi dan otak berfikir..
Neutron otak semakin hidup dan jadilah kita khalifah yang bermakna..


Kalau kita lalu hidup seharian tanpa program atau jadual, kita seumpama kapal belayar bebas di lautan tanpa apa-apa persediaan.. belayar melulu di laut dalam, tak tahu mana nak pergi..
nampak tanah berenti.. tapi tak tahu nak duduk berapa hari..takda program..
 ada gelombang besar, tak sempat nak sedia apa-apa
maklumlah tak da programdan tak suka memprogram..

Tak boleh macam tu..
Kita kena susun nak buat apa, lepas ni apa, esok nak buat apa, minggu depan nak buat apa..
apa sahaja yang bermanfaat,
nak baca buku apa, nak habiskan tulis apa.. nak pergi mana..

Itulah yang saya belajar dari buku yang saya baru saja habis baca.
buku tu tajuknya..
NAK KE TAK NAK
Dr HM Tuah..

 'Ramai orang menyangka mereka sedang berlari laju, tiba-tiba terperanjat mendapati mereka hanya berlari setempat ..'

Cuba fikirkan apa agaknya makna dia..