Saturday, January 21, 2012

Martial Art

Martial Art- Membela Diri..

Saya baca kisah sedih seorang wanita berumur 24 tahun dirogol, dikurung dan diambil gambar tanpa seurat benang di Shah Alam dengan perasaan sedih dan sangat simpati kepada mangsa. Hanya ALlah yang dapat memahami apakah yang dilalui dan dirasai oleh gadis tersebut. Bukannya di tempat sunyi. Dia sedang parking kereta di tempat parking Commuter Shah Alam Sek 19. Tempat tu tempat orang ramai, kalau nak banding tempat parking Padang jawa atau di Batu Tiga Shah Alam. Tapi masa tu jam 6 pagi. sunyilah ketika itu. Saya sangat takut dengan kesselamatn diri kita, anak2 kita, adik2 kita dengan kejahtan manusia yang  berperangai binatang. Subhanallah..Semoga ALlah kuatkan hati gadis tersebut.  Allah tolonglah kami semua..

Masa yang sama, saya rasa sekolah kat Mesia dan juga ibu bapa kena ajar, bawa belajar atau suruh orang ajar anak2 perempuan kita martial art untuk bela diri bila berkeperluan. Saya selalu tengok budak lelaki diajar silat, teakwondo, dll tapi anak perempuan dibagi belajar piano, berenang, mengait dll. Saya tak setuju. Sebab apa? Sebab dunis semakin rosak, orang semakin jahat. Yang perlukan jadi kuat tenaga fizikal dan tahu apa nak buat dalam bahaya adalah anak perempuan, bukan anak lelaki. Setuju tak dengan saya?

Belajarlah sesuatu yang boleh bela diri kita bila berada dalam bahaya. Ibu bapa bawalah anak-anak perempuan belajar apa benda martial art supaya mereka kuat untuk melawan secara fizikal. Jika ada yang kata belajar martial art jadi lasak macam lelaki , tak Islamic, Nabi tak suruh,  perempuan tak perlu ini semua, saya menolak alasan tersebut. Belajarlah berenang dll, tapi cari jln juga untuk belajar martial art.

Kita berdoa ALlah selamatkan kita dan anak2 kita. Tapi kita perlu juga mengambil tindakan luaran, bagilah alternatif yang membina keyakinan diri, minda mereka supaya dapat berfikir dalam keadaan panik dan tahu apa perlu dibuat jika berada dalam bahaya..Ajarlah anak anda. Dia boleh jaga keselamatan dia bila perlu. Masa yang sama, semoga dia boleh tolong kita sendiri bila keadaan mendesak.

Itulah salah satu sebab saya selalu pujuk, desak, minta, puji, marah, suruh, discus kepentingannya dengan Aisyah supaya dia terus bersemangat habiskan teakwondo. Ia bukan saja-saja buang duit, tapi untuk satu tujuan dan persedian yang lebih besar. Saya selalu kata pada Aisyah, 'Aisyah belajar sampai pandai. Nanti boleh tolong Umi atau sapa2 kalau ada orang jahat kacau. Kita tak tahu sapa jahat. Kita pun tak tahu sapa orang jahat nak kacau. Aisyah belajar ya..' Semoga ALlah selamatkan Aisyah   dan semoga Aisyah boleh menjaga dirinya dan semua yang berada di kellingnya apabila keadaan yang memerlukan..

 insya Allah..

-------------------

Aisyah..

Aisyah insya allah akan sambung teakwondo di Malaysia nanti. insya Allah..

Di baju teakwondo  tertulis nama AISYAH FAIRUZ dan juga logo sekolahnya HALL TEAKWONDO..
Satu kenangan manis Aisyah di Australia..

Dalam bulan 4 nanti, certificate dari Korea akan sampai, tertulis nama
AISYAH FAIRUZ - BLACK BELT HOLDER WORLD TEAKWONDO FEDERATION  (WTF).





video

Ini adalah kenangan silam, semasa Aisyah grading nak naik dari tali merah ke tali hitam...Nov 2011.