Friday, July 29, 2011

Menjadi Hakim

Hakim..

Saya menonton Master Chef punya program. Ia sangat menarik kerana mempunyai nilai-nilai penting pada pendapat saya. Bukan tentang cara-cara memasak sahaja, tetapi banyak lagi seperti cara peserta menangani stress dalam pertandingan dan lain-lain. Tetapi yang paling menarik pada saya adalah cara hakim mereka menilai.

Apabila seseorang mempersembahkan hasil masakan mereka, selepas hakim merasa, mereka akan memberi komen.

Cuba perhatikan cara mereka memberi komen..

Pertama, mereka akan memuji peserta.
for example, 'Dani, your dish's wonderful. The meat was tender and soft, the cream was sweet. ..'
Dan peserta akan tersenyum gembira kerana menerima pujian dari Hakim.
Kerana apa? kerana setiap insan di dunia ini akan merasa dihargai apabila menerima pujian walaupun ianya kecil.

Kedua, kemudian mereka akan memberi komen negatif.
for example, 'However, the way you presented it was not as expected.. or however, the cream was a bit salty and it has affected the presentation..'
Dan peserta akan terdiam, hilang senyuman asal yang ada di bibir..
Kerana apa? kerana menerima komen negatif adalah suatu yang kurang menyenangkan bagi semua insan di dunia. Tetapi ianya adalah hakikat, dan peserta akan membaikinya selepas itu.

Apa yang saya ingin utarakan adalah kaedah memberi pujian dan memberi komen yang diamalkan oleh mereka sangat menarik dan berkesan. Begitulah ia boleh membina diri kita apabila setiap usaha kita dipuji dan kemudian adanya teguran selepas itu, ia mejadikan emosi balance terhadap apa sahaja yang kita lakukan.

Tetapi, dalam kalangan masyarakat Islam, ilmuan dan ibu bapa, sesama rakan, kadang-kadang apabila melihat dan memberi komen, yang berlaku adalah sebaliknya... Ianya sama ada negatif belaka atau pun bermula dengan negatif, bila orang yang ditegur sudah 'kecil hati' barulah diberi yang positif.

Ramai pensyarah begitu. Memberi komen yang negaatif sahaja pada kertas kerja pelajar mereka, atau pada presentation pelajar. Lagi brutal dirasakan lagilah dia hebat. Ada ibu bapa begitu, menegur yang negatif semua tetapi tidak memuji yang baik. Ada kawan sesama kawan juga begitu, menegur dan mengutuk yang negatif tetapi tidak memberi yang positif terlebih dahulu.

Saya ingin membawa kembali kepada kaedah Supervisor saya dalam semua usaha yang saya buat.

1-Pertama, apabila saya menghantar chapter yang saya draft, selepas seminggu dua, saya akan mengadapnya untuk mendengar komen yang diberi. Dia akan mulakan dengan 'You have done a good job.... bla bla...'

2-Lepas tu, baru dia akan beri komennya yang panjang...'However, there are a few things you need to improve... you have to ensure the coherence of the writing.. you did not do this.. you have to add this.. you failed to highlight this issue, you need to find how the scholars put their positions, you have to make sure your writing ...'

Saya memerhatikan dengan teliti kaedah pendekatannya kepada semua pelajar beliau. Dan ia sekata dan seimbang..

Berbalik kepada entry saya sebelum ini, saya melihat pendekatan beliau dalam memberi teguran. Beliau menghantar email mengatakan usaha saya berkongsi ilmu dengan pelajar master beliau adalah baik, penyampaian saya boleh diterima oleh pelajar..dan lain-lain... Ia bertujuan membina nilai positf dalam diri saya sebagai pelajarnya. Dalam kelas tersebut, ada peguam keluarga di Victoria, social workers, dan ramai lagi.. macam2 soalan hampir 20 soalan ditanyakan dalam sesi Q and A,

Apabila saya bentangkan slide kedua tentang 'Islam tidak mengiktiraf perkahwinan sesama jantina..' seorang pelajar lelaki bangun dengan kasar dan terus mengambil air dan bukunya keluar dari kelas. Saya rasa dia gay.. Lepas tu saya ditanya apa ayat dari Quran yang kata perkahwinan hanya antara lelaki dan perempuan? Dia nak saya baca ayat dalam tu.. saya baca ayat Rum 21. ada yang tanya, apa kerajaan buat bagi wanita yang kena domestic violence di kampung-kampung, apa kerajaan melalui Kementerian wanita buat? kenapa wanita Islam selalu dipandang kena tindas, kenapa pendekatan di malaysia tak sama dengan pendekatan terhadap wanita di negara arab, pakistan dan lain-lain. apa beza wife battering and peruntukan suami boleh pukul isteri yang nusyuz.. kenapa malaysia kena ada dua sistem undang-undang civil dan syariah, kenapa hak wanita islam di malaysia tidak terbela sampai sekarang? kenapa islam benarkan pukul isteri, apa peruntukan Domestic Violence Act dan kaitan dengan wanita Islam kena dera.. kenapa itu.. kenapa ini....banyak sangat.. [sepanjang majlis tu, saya berdoa ya Allah, bagilah saya dapat jawab terutama yang melibatkan kedudukan Islam..]


Kemudian semasa saya berjumpa dengan beliau, maka teguran negatif membina akan diberikan lagi seperti, 'you have to be more confident.. when we deliver a talk, do not talk too fast, one slide should be like this and bla bla...You have to improve this and that... you can improve this and that....'

Dan saya menghargai kaedah seperti ini. Ia selari sebenarnya dengan kaedah pendekatan Rasulullah... 'Mula-mula Bagainda memberi peringatan syurga, buat ni bagus, dapat pahala, akhlak mulai orang suka, ibu bapa gembira...selepas itu datangnya yang negatif, tapi kalau buat begini, nanti masuk neraka, azab Allah pedih, ia menakutkan...' Yang baik datang dulu, yang sedih, menakutkan, teguran negatif datang kemudian...

[Sebenarnya Supervisor saya selalu memanggil wakil beberapa NGO untuk berkongsi pendapat di Fakulti Undang-undang (kadang-kadang dengan kelas beliau juga).. pendekatan selalunya negatif seperti, poligami menindas wanita, wanita islam tidak dilindungi hak mereka, mereka dipukul oleh suami tetapi tiada tindakan dibuat. Saya berusaha menukar pendapat itu, saya rasa ia unfair.. banyak yang kerajaan dah buat, pindaan undang-undang islam 2003 dah improve banyak benda, penghakiman juga sudah improve banding dengan dulu, hakim mahkamah syariah walaupun ada yang belum sampai tahap professionalisme, tetapi ada usaha ke arah itu, memang banyak lelaki melaksanakan poligami tetapi tidak adil kepada isteri mereka, tetapi itu salah pelaku, bukan salah peruntukan poligami. Fasakh ada membantu wanita tetapi jika wanita tidak diberi maklum hak mereka, mereka tidak tahu nak kemana.. ]

Pendekatan negatif seolah-olah perlaksanaan perundangan islam di malaysia tidak langsung membantu wanita..

saya selalu berfikir tentang ini..