Monday, June 13, 2011

Salji

Salji: Bukti Kebesaran Allah.


Sabtu 11 Jun, kami ke Mount Buller, konvoi dengan Fiza yang membawa saudara-maranya untuk main salji. Hari sabtu adalah hari pembukaan opening season sempena musim salji tahun ini... Kami berjalan sejauh +200km dari rumah untuk melihat kebesaran Allah dan menikmati kecantikan alam ciptaanNya..


Subhanallah...

Cantiknya...

Saya tunduk kepada kebesaran Allah..

Kami bertolak jam 7.30 pagi dan sampai di sana jam 10 pagi. Perjalan semua berjln lancar. alhamdulillah...Excitednya untuk melihat salji ciptaan ALlah..Bila lihat bukit yang disaluti salji.. Kami ucapkan zikir dan pujian pada ALlah..
Subhanallah.. maha besar ALlah.. cantiknya..





Sambil tu, saya bersembang dengan Aisyah oasa kebesaran Allah, tentang jenis air mutlak yang dia belajar, tentang salji dan macamna nak ambil wodhu nanti menggunakan salji (if takda air biasa), dan macam2 lagi.




Sampai di kaki bukit...kami ke kedai untuk sewa seluar, kasut yang bersesuaian untuk main salji dan juga toboggan untuk main. Harganya agak mahal berbanding dgn Lake Mountain yang kami pergi tahun lepas. Seluar untuk adult AUD23, kanak-kanak AUD17, kasut AUD 16 seorang dan toboggan AUD10. Semuanya berjumlah AUD104.

Selepas selesai, kami naik ke atas hampir 1 jam lagi perjalanan.

Parking kete, kena naik bas dalam 10mt ke atas..

ramainya orang.. agaknya semua ingin meraikan hari pertama pembukaan kawsan salji musim ini..

Orang ramai di depan tempat nak beli tiket dan naik ski lift.

Kami pun apa lagi...

Angkat barang dan main toboggan...
Bestnyer..

Toboggan time...



Ambik gamabr dengan snowman bersama keluarga Pijah...



Lepas main toboggan, kami naik ke atas siket untuk makan nasi tengahari.. lepas tu solat jama' zuhur dan asar dalam bangunan tepat public rest. Kami solat tepi meja di ruang makan, sebagai pngabdian kepada ALlah tanpa mengira tempat dan masa.. Orang puteh tengok jer.. (tapi takda gambar kami solat, yg ada gambarr kami makan jer..:-)


Lepas solat, kami buat program lain.. Pijoh dan sedara2nya sambung main toboggan. Kami satu keluarga explore ski lift.. mencari-cari apakah ada peluang unttuk naik ke atas..
Alhamdulillah ada... dengan harga tiket AUD23 seorang, aisyah AUD14, berjumlah AUD 80 semuanya, kami naik ke atas.. SIGHT SEER ticket..


beratur nak naik lift..



Bestnyer.... SUbhanllah..


Tengok orang kat bawah tengah ski..



Bila turun ke bawah, dapat tengok seluruh kawasan salji.. bukit2 di sekeliling.. Maha Besar ALlah..
Aisyah happynyer.............. yeaaaaaaaaaa saya tak takut dok kat atas lift ni...

Lagi atas, lagi putih saljinya dan lagi gebu, lembut dan sangat cantik.. Subhanallah.

Hanya puji syukur saya aturkan untuk ALlah.. apabila berada di atas bukti.. Be on top of the world... bukit-bukit di belakang saya dapat dilihat dengan jelas..
subhanallah atas kesempatan memberikan kami izin untuk sampai ke sini..

Apabila naik lift ke atas, kita turun ke bawah dengan berjalan kaki.. dapat explore tempat2 menarik di atas sana.. tengoklah di belakang saya.. subhanallah..