Sunday, June 26, 2011

Aisyah

Alam Kubur..

Tadi saya bacaan buku majalah ASUH pada AiIsyah masa dia nak tidur sambil tambah-tambah dengan cerita mengenai adab masuk masjid, hafal doa masuk masjid, hafal niat iktikaf dan lain-lain. Then saya baca artikel dalam majalah ASUH emngenai 'solat tiang agama.. dan juga azab dalam kubur kalau orang tak solat di dunia..'

Saya kata ..
'Aisyah, you have to remember in your mind and in your heart ya.. that Aisyah has to perform prayer 5 times a day. NO Matter how big problems you gave, cold or hot, can't disobey ALlah.. mesti solat ya sayang.. Then ALlah will love Aisyah, when ALlah loves Aisyah, ALlah will give Aisyah lots and lots of pahala. bila Allah loves us, He will give us syurga after we die..'

Tiba-tiba Aisyah tanya,
'Umi, I have something to ask you..'

'If one person dies in a family, can the rest of the family when they bury him, they put a video cam or a camera under his arm? the camera with pen that can see from afar.. then bury the camera with him?'

Saya tanya, 'Why should they put a camera in the grave? Orang tu tak nak pakai dah camera.. kalau kita dah mati, tak da nak ambik gambar lagi dah kita..'

'No no n.. what I mean is, can the family members put the camera and they can see whether orang tu kena azab ke tidak.. mungkin masa tu ada ular lilit orang tak solat like what Abah story me. Jadi the family members boleh tengok from the pen or video cam yang pasang kat TV tu.. boleh tak Umi.. then bolehlah his family members datang tolong ke..'

Saya terdiam.. Tak pernah saya terpikir cam Aisyah pikir..


Saya jawab, 'Tak boleh.. sbb yang Nabi cakap kena azab tu other people can't see and we can't hear anything. kalau we put camera pun, camera tu tak dapat nampak apa2 selain dari tanah je .. because it will be surrounded by tanahkan. Sebab tu alam kubur tu is a belief.. .'

'Tapi Umi, kita jangan letak camera tu dalam tanah, put under his arm. jadi camera tu boleh tak tangkap gambar dia Umi..'

"Umphh Umi rasa tak boleh. tapi nanti Umi cek ya..

Tingginya soalan .. pening saya nak menjawabnya....



Inilah sicomel buah hati saya, Aisyah dengan tali pinggan merah calit 2.
Minggu lepas, Aisyah test lepas untuk calit 3.

On 2 July, Aisyah ada grading lagi satu, ke tali pinggang merah hitam.. di sini dipanggil
Cho dan Bo Belt.. sebelum ke black belt.

Well done Aisyah...