Thursday, August 26, 2010

Ujian Hidup..

Test..

Aisyah tanya, 'Umi, Aisyah read dalam Quran, ALlah kata Dia kasi test sebab Dia sayang pada orang yang Dia kasi test tu.. betul ker Umi?'

Saya tahu Aisyah maksudkan ujian yang berlaku pada kami sekeluarga. Pada pengajian saya yang sudah tentu adalah ujian pada kehidupan Aisyah dan Abah sekali gus.

Saya jawab, 'Ya Sayang.. Allah gives a test, small or big to those yang Dia sayang. Sebab Allah nak tengok kita sabar ke tak.. kita marah-marah Allah or kita selalu doa may Allah help kita.. Aisyah ingat tak Umi story Nabi Ayub hari tu..?'

'Ingat.. Nabi Ayub dapat skin illness, he became weak, his children died and many more tests.. Tapi Allah tak kesian ke kat Nabi Ayub Umi? Nabi Ayub kan orang baik.. '

'Allah sayang kat Nabi Ayub, that's why ALlah kasi test tu. Tapi Nabi Ayub sabar jer, dia tak berenti minta ALlah tolong dia, sampai last-last Allah tolong Nabi Ayub jadi sihat. Sebab Allah nak orang baik tu selalu berdoa pada ALlah. Allah suka kalau kita selalu mintak Allah tolong kita. Kita pun kena selalu mintak doa dengan Allah ya.." Saya jawab lebih kurang cam tu..

Aisyah meluahkan isi hati dia..'Aisyah selalu fikir, like what happened to kita. Aisyah selalu solat hajat... tiap kali lepas solat zuhur kat sekolah AIsyah slat hajat, Aisyah mintak ALlah tolong kita. Tiap kali doa, Aisyah doa 'Ya Allah kasi lah Umi dapat pergi Melbourne Uni. Allah, kasilah Abah dapat banyak duit business. Ya ALlah tolonglah kabulkan doa Aisyah. Tapi Allah belum kabulkan lagi la Umi? Bila ALlah nak tolong kita ya.. '

'Kita doa ya Aisyah. Sebab kalau kita doa, lama-lama nanti jadi macam Nabi Ayub, lepas lama lepas tu, Allah kasi Nabi Ayub sihat. Kita pun cam tu insya Allah. Aisyah doa ya nak'.

'Umi.. tapi kalau ALlah test kita, sebab Allah sayang kat kita, Aisyah rasa tak pa lah Umi.. sebab kalau Allah sayang kita, nanti kita dapat masuk syurga..'

'Insya ALlah .. Aisyah ni baiklah.. '

___________

Ramai yang bertanyakan ppakah kesudahan ujian yang menimpa saya..
Apakah saya boleh terus berada di Australia atau saya kena balik Malaysia dan sambung tesis saya di Universiti di Malaysia?

Sebenarnya saya pun belum ada jawapan lagi..

Tapi ada beberapa perkara penting yang menjadi pengajaran..

Saya menghadapi masalah, tapi kerja saya berjalan terus. Saya telah membuat draf 4 chapter dari 8 bab yang saya propose dalam tesis, dan saya telah hantar kesemua maklumat, 4 bab dalam bentuk PDF pada Umaira, saya maklumkan saya mohon berpindah dan meneruskan kajian yang sama, bukan memulakan kajian baru. Tapi yang berlaku, kes saya dibentangkan dalam mesyuarat tanpa menyebut saya meneruskan kajian sama, dan saya dah buat 4 bab, dan saya dah deal dengan bakal Prof baru. Kes saya hanya dibentangkan, saya ingin bertukar universiti dan membuat kajian baru. Ia menyebabkan baki masa yang tinggal sudah tentu tidak akan membolehkan saya siap. Justeru, saya diputuskan NO TRANSFER AND GO BACK!.

Di mana silapnya?
Apakah surat permohonan saya salah tulis? Apakah email saya kirim tak sampai? Apakah attachment saya tak dapat dibuka? Apakah peagawai bertugas tu memang tak faham fakta kes saya? Apakah pegawai bertugas memang buat kerja macam tu? Apakah itu.. apakah ini...Saya tidak tahu..

Itulah sebabnya kenapa saya sanggup appeal dan I will try to fight. Kerana saya yakin kes saya telah salah dibentangkan.

Saya selalu berdoa semoga jangan ada sekelumitpun rasa sesal di hati saya terhadap ujian yang Allah berikan. Allah adalah Tuhan saya dan Tuhan semua. ALlah berhak dan mempunyai kuasa untuk menguji saya dan semua orang dengan ujian apa yang Dia suka. Saya akan sabar, tabah dan saya akan mengalah selepas semua usaha, doa dan ikhtiar saya telah buat.

'pantang undur sebelum ajal!'

Namun jika sudah takdir kita kalah, maka kita redha pada Dia yang memegang seluruh jiwa dan jasad kita.

Hanya pada ALlah saya serahkan semua urusan hidup..