Saturday, July 12, 2008

Perjalanan Hidup

Kawan-kawan Dah Fly..

Wah.. ramai yang dapat biasiswa telah pun belayar ke luar negeri.. Tahniah banyak-banyak yer untuk Jaizah, Hamizah, Fadhlina dan yang lain-lain.

Hari tu, pada 4 Julai, Hamizah dah berangkat ke Melbourne bersama seluruh ahli keluarganya.. Suaminya Ghani dan 3 anaknya termasuklah si bongsunya Anis berumur 9 tahun. Mereka bertolak dari Shah Alam dan merupakan jiran tetanggaku di sini. Kami ke rumahnya malam sebelum berangkat, dan orang-orang surau juga penuh dalam rumahnya.. mengiringi mereka dengan doa agar semuanya berjalan lancar. Suaminya Ghani dan my husband, Abah Fairuz adalah AJK Surau Platinum/Kristal. Jadi mereka agak rapat dan sering bersama-sama di surau.. Aisyah sibuk dok tanya, 'Umi.. kalau kita pergi sana, kakak Anis ada lagi tak? Kalau ada, boleh lah Aisyah kawan dengan Kakak Anis..'..Jawab Umi..'Ada.. insya Allah..Aisyah akan dapat ramai kawan baru insya Allah..'

Pada 3 Julai juga, aku diberitahu Jaizah dan Asmadi, pensyarah Islamic Banking beserta 3 anak mereka berangkat ke Durham, UK.. Seronoknya dengar..

Pada 26hb Julai ini, Fadhlina pensyarah undang-undang Kedah pula akan berangkat ke Melbourne..Dia akan ke sana bersama suaminya dan anak-anaknya.. Seronok mendengar kisah dan membaca tulisannya dalam blognya..

Semua orang pergi dulu.. Aku ni bila pulak yer...

Takperlah.... Abah kata...
Bagus sebenarnya semua kawan-kawan pergi dulu, jadi bila kita nak pergi, dah tentu kita boleh paksarela kawan-kawan kita tunggu kat airport.. hehe.. koman-koman pun kita dah ada tempat nak tuju jika terdesak.. Bijak bijak.. hehe..Sebenarnya kita juga boleh tanya pendapat mereka, apa yang perlu dibuat dan dielakkan.. itu yang paling bagus..

Sebenarnya surat conditional offer letter aku dah terima, jadi aggreement, surat2 biasiswa dah boleh diteruskan, aku sedang berurusan dgn Jabatan Biasiswa sekarang ni.. Menurut my respected Boss, dia benarkan aku ke sana bulan Oktober nanti.. tidak lah boleh lambat dari itu.. Thank you Boss..

Aku ada banyak perkara lagi dalam kepala ni sebelum boleh meninggalkan UiTM ini..

Antaranya:

1-IELTS ku.. perlu dapat Band 7.. belum dapat lagi ni..
2-Aku ada 1 lagi research FRSG belum selesai, ada dalam 20% lagi nak habis
3-Aku ada 2 buku lagi pending dengan UPENA, satu buku adalah gabungan with my respected Presiden PGSM dan Timbalannya berkenaan Soal Jawab perundangan Syariah dan satu lagi mengenai manuskrip Melayu lama yang aku tukarkan aksara ke Melayu baru beserta kajian biodata penulisnya, seorang ulama Melayu Islam yang sangat solih Hj Abd Karim dari Trengganu, bukunya bertajuk Tarhib wa Targhib dan Riba Dalam Muamalat ditulis pada tahun 1910.. Aku sangat teruja dan bersyukur atas kedua-dua buku tersebut..
Keduanya akan diterbitkan dalam masa terdekat ni..
jadi aku perlu baca juga untuk kali terakhir sebelum publish.
4-Aku nak habiskan belajar perubatan Islam dari Ustaz Harun Din di Darus Syifa'.
5-Aku juga sedang belajar satu lagi teknik perubatan iaitu Aura Syifa' dan penggunaan Aura dalam hidup...
6- Itu je ler aku nak buat..

________________

My parents

Ma dan Ayah sibuk tanya, bila nak balik kampung dan bila nak fly.. Sebab nak buat solat hajat dan doa selamat..orang kampung nak jumpa aku... hehe.. macam ler terer anak Ayah Sin ni...

Ma dan Ayah ada nama glamer di kampung. Ayah aku di kampung di panggil Ayah Sin dan Ma dipanggil Kak Cek..Orang tua, orang muda, budak-budak, kakak-kakak semua panggil cam tu.

Nanti ler Ma dan Ayah yer, kalau dah dapat tarikh tepat-
bila nak buat majlis solat hajat, kita set
kemudian yer..
Bulan 8 ni kami satu keluarga akan balik ke kampung yer..
Insya Allah..
_______________

Jadual Kerja

opppsssss.. Aku dah dapat jadual.. kena mengajar 14 jam tapi jumlah loading 16 jam..
Banyak tu tapi boleh ler.. apa nak kata...

8 jam Islamic Banking
4 jam Hubungan Etnik
2 jam Family Law DLSA
2 jam lagi untuk reseach
Total ATA- 16 jam

Sekarang aku sedang sibuk membuat soalan exam... tension jugak banyak-banyak soalan ni.. weweng rasanya mencari apa yer yang aku nak tanya students ni...
______________

Anakku Sayang kena Campak

Lupanya Umi nak tulis.. anak Umi sayang kena campak..

Cream Calamain dari doktor ada tapi guna sekali dua kali sahaja..
Dengan penuh tawakkal, Abah bacakan ayat-ayat ubati campak seperti dipelajari dari Darus Syifa' dan Umi juga bacakan serta menggabungkan dengan perubatan Aura.. Atok mengambil daun mambu di Bangi untuk Aisyah mandi. Umi dah mandikan Aisyah dengan rebusan daun mambu serta kunyit hidup yang ditumbuk siket... Gabungan perubatan untuk anakku sayang..
Alhamdulillah Aisyah dah sihat dan Isnin ni akan ke sekolah seperti biasa...

Hidupku berjalan terus.. dari Allah dan untuk Allah.. amin