Tuesday, July 15, 2008

Kenangan Silam

Ada somebody sent this email to me.. aku rasa dia tujukan pada kawan-kawan sekelasnya .. tapi kesan membaca email ini membawa aku mengingati kisah silamku.. aku rasa macam tape recorder berpusing ke belakang berpuluh tahun yang lalu.... Aku masih ingat rupanya kisah masa sekolah rendah tapi kisah sekolah menengah tak berapa ingat pulak...

Mari kita baca email yang dihantar tu.. pastu aku akan ceritakan kisahku yang penuh nostalgia.. hehe...
_____________

KALAU KORANG LAHIR PADA TAHUN 1973-1985..
MESTI KORANG INGAT NI...

Kita membesar dgn menonton G-Force, Transformers, Thundercats, SilverHawk, Woody Woodpecker, Chipmunks n Mickey Mouse. Not to forget NinjaTurtles, Mask, Smurfs dan Voltron.

Berus gigi time waktu rehat kat skolah rendah?...hmm, mesti pegang cawan warna-warni kan . mencangkung kat tepi parit dgn classmates semua kat seblah...ingat tak, misi (nurse) kat skolah masuk kelas dgn list dentist appointment.Pastu bunyi gigi member kite kene gerudi kat bilik sebelah. ada gigi yang berlubang, kene laa tampal...

Ni sure korang igt....program minum susu di skolah. nak galakkan budak2 time tuh minum susu. sekotak 30 sen jek beb...cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu.Pukul tapak tangan... kan ?

semangkuk mihun sup ke 50 sen jek kat kantin.

Korang sure beli kasut skolah Bata BM Turbo atauPallas Jazz. ada yang suka kasut high-cut yang buatan china tu...ada yang suka stoking tebal laaa....

Internet? email? Menda alah ape tu?CD? ape tu? kaset tape penah laa dgr..
Bila kite pegi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee , Kum Kum, UFO, O-Ya,Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dlm die, 'telur' keras warna warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum. tak dilupakan, 'TiKam'.

Bile dah abih exam, main Monopoly la, Donkey la, Happy Family laa dlm class.tapi bunyi loceng laa yang paling best skali. boleh beli aiskrim ngan apek kat luar skola tuh...lagi satu loceng masa nak pegi rehat. tinggal kan keje skolah, jom kita pegi makan. budak2 yg dpt Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti kluar awal.

Lagi satu yang seronok mase time Pendidikan Jasmani, PJ. main bola laa,rounders laa....
kalu kat kampung main tembak2 guna buluh. taruk buah gatal tembak kawan2.. main lestik burung, buah...

Permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three' , 'Police & Sentry', main kejar2duduk...kita hilangkan dahaga dgn aiskrim 10 sen. Yang tube aiskrim, ada byk2 color tu.kalau nak makan, kene patahkan kat tengah2 die!

Lipat kertas kecik2, pastuh buat lastik. hmmm..ni pun kita main dulu ni.baling2 kapur laa.hmm...

Budak2 skarang dgr lagu 'We Are theWorld, We Are the Children...' dan lagu 'Uptown Girl' yang diorg tau, yg Westlife nyanyi....bkn Billy Joel nyanyi...

Diorg percaya Spiderman dgn Incredible Hulk tu filem2 baru. Diorg tak bley bayangkan skrin hitam putih utk sebuah komputer. Diorg tak penah tau pun 'Atari' dgn 'Game & Watch'.Diorg tak percaya penah ada TV hitam putih... dan diorg skarang tak reti nak switch on TV kalau xde remote control.dan diorg tak paham macam mane kite boleh survive dkt universiti tanpahandphone... .

Masa begitu pantas berlalu...Dimanakah kita sekarang???
________________

Kisahku...

Baca email tu buat aku jadi teringat kisah silam... teringat masa aku kecik.. aku tak lahir tahun 73 macam emel tu, aku lahir 69.. Tahun 76 aku masuk darjah satu.. Cikgu Abd Rahman, kat sana kita panggil Cikgu Drame.. dia cikgu kelas aku, kalo mengajar garang sangat.

Cerita yang aku tak leh lupa adalah.. ada satu hari tu, mata aku masuk habuk, jadi aku buka ler besar-besar kat kawan sebelah mintak dia tiup.. Dalam kelas tak boleh buat kerja lain, mesti dengar jer cikgu ngajar. Sapa tidur pun Cikgu Drame akan baling kapur pada sapa yang tido.. huii garang betoi..Masa aku dok toleh sebelah mintak tiup mata aku, rupanya cikgu Drame datang dari sisi aku, dia ingat aku bermain dalam kelas...terus disapunya pipi aku dengan pemadam papan hitam.. habis kapur kat muka aku... Malunya.... tapi ituler kenangan teragung dalam hidup aku..Satu kelas nak pecah perut ketawakan aku.. weiiii jangan ketawa ler..

Masa darjah 1 tu aku dapat nombor mula dari 3, penggal satu dapat no 3, penggal dua dapat no 2, penggal tiga dapat no 1.. yeaaa.. happynya sebab lepas tu Cikgu Drame sangat sayang pada aku.. Kalao ayah aku tak ambik dari sekolah, cikgu Drame lah akan hantar aku balik rumah..

Darjah 2, aku masuk kelas Cikgu Nab.. masa ni aku mula naik teksi.. hehehe.. teksi kat kelate tu adalah beca roda tiga.. Tapi aku selalu kena tinggal, jadi Cikgu Drame ler yang tolong..

Ada satu kenangan masa aku darjah dua, kelas bahasa inggeris cikgunya garang sangat2.. namanya dah tak ingat,..

Kalo tertinggal buku tulis, kena berdiri atas meja... hari tu adalah sejarah hidup aku, sebab malam tu aku buat homework english, tertinggal atas meja buku latihan.. Masa rehat aku dok menangis tepi longkang sebab lepas rehat tu kelas English, aku dah terbayang kena berdiri atas meja.. Tapi cikgu Drame telah terlihat betapa kuatnya aku nenangis.. dia datang tanya.. jadi akupun cerita.. dan dan tu dia kata, "Mari ckgu antar.. terus aku naik kereta dia, balik rumah ambik buku english.. Ma masa tu tengah masak, terkejut badak my mother.. pasal apa balik ni?? Ooo Ya Allah baiknya cikgu Drame ni..
Masa darjah dua aku bantai no 2 tiga-tiga penggal.. yeaaa... terernya aku...

Masa darjah 3, aku jadi kurang bijak, tak tahu pasal apa.. periksa penggal satu aku dapat no 5, lepas tu no 7, penggal tiga aku kena campak.. Bila habis jer campak terus exam, jadi dapat no 8.. Ayah marah, marah sangat sampai tak nak sign buku rekod aku.. Aku nangis dan Ma jadi penyelamat.. Ma tak pernah sign apa-apa surat sekolah, hanya ayah jer sign.. Tapi hari tu Ma yang sign.. yeaa hari ini dalam sejarah.. Ma yang sign buku rekod aku... hehe..

Darjah 4, aku berjanji akan ambik balik tempat no 1.. akhirnya aku dapat no 1 untuk tiga-tiga penggal...penggal 1, penggal 2 dan penggal 3...Masa tu aku asyik bertanding dengan orang yang sama.. Rukemi dan Suriati.. ini ler musuh ketat aku masa exam.. hehe..

Ada kenangan pahit aku masa darjah 4..Masa ni aku bergaduh dengan sorang budak lelaki nama dia Salman.. Salman kat mana awak sekarang yer.. Dia ni benci betul dengan aku.. kata aku manja ler, bodek cikgu ler... Kalo balik sekolah , mesti dia akan cari jalan nak belasah aku sampai baling botol plastik air yang dia bawak gi sekolah..

Aku pun tak tahu macamna nak buat.. dahler masa tu tak tahu silat.. teakwando lagi ler tak tahu.. Jadi aku main politik, tiap kali nak balik sekolah, aku akan balik dengan Rozi.. oo Rozi, awak kat mana sekarang? Rozi ler akan jadi penyelamat aku, dia akan bawak basikal dia belakang basikal aku sampai ler ke rumah.. Baiknye awak Rozi..

Darjah 5, Aku dapat jadi Pengawas Pustakaan.. hehe.. sebagai ulat buku, aku memang suka baca buku, cerita kanak-kanak, novel-novel.. semua aku baca.. Dulu ada buku komik Bujal dan Salina... tiap-tiap bulan, aku akan beli.. takde duit aku akan pergi baca rumah jiran yang beli.. Tapi Bujal tu memang favourite aku.. Rambut kerinting, ada jerawat kat pipi dan selalu buat aktiviti yang best.. Aku ingat satu darinya Bujal kutip taik lembu untuk buat baja tanaman ayah dia.. bagusler Bujal ni... Kawan saya Rijal pun bagus, agaknya sapa nama Jal kat belakang.. memang bagus orangnya kot.. hehe..

Darjah 5 aku jadi kesayangan Guru Besar.. huyooo powernya... Tapi ada masalah apa yer, aku cuma dapat Penilaian Darjah 5 sebanyak 2A 2B 1 C.. Cikgu Besar dan cikgu kelas ku masa tu, Cikgu Sulaiman betul2 sedih sebab aku adalah harapan sekolah untuk dapat 5A. Aku telah kecewakan ramai orang... Ma dan Ayah memang sangat-sangat kecewa.. Cikgu Drame pun sangat kecewa.. Aku sendiri sampai sekarang masih pelik, terasa kekecewaannya sebab tak percaya kenapa aku dapat banyak tu sedangkan trial, periksa penggal semua aku dapat 5A, koman2 pun 4A 1 B.. Kuat betul effect sampai sekarang aku masih teringat, kenapa yer aku tak dapat good result dalam Periksa Penilaian tu...Tapi apa nak buat... dah takdir ..

Darjah 6 berlalu seperti biasa.. walaupun kecewa dengan Penilaian Darjah 5, aku masih dapat nombor 1 untuk tiga2 penggal.. Dan yang bestnya, masa darjah 6, aku wakil sekolah sampai peringkat negeri, Pidato Bahasa Malaysia.. tapi sebenarnya aku hafal apa yang cikgu tulis.. Kenapa aku gagal mewakili negeri masa tu? Sebabnya aku terlupa ayat dan hadis mengenai kepentingan ilmu yang ada dalam text.. langsung tergagap dan terus tutup pidato tu.. Aisay man.. malu betul masa tu.. itu ler bahana menghapal tapi tak leh buat ayat sendiri.. hehe..


Masa sekolah rendah, dari darjah 1 sampai darjah 6, cita-cita aku tetap sama.. Nak jadi Polis, kalau tak dapat polis, nak jadi doktor, kalau tak dapat doktor nak jadi cikgu... hehe.. Mujurlah Allah tak benarkan aku jadi polis, kalau tidak agaknya sekarang aku jadi polis traffic kot.. hehe..

Kenapa yer aku nak jadi polis? Sedangkan cerita 'Gerak Khas' tak ada lagi masa tu.. Sebenarnya aku sangat suka menonton cerita 'The Chips' mengenai dua orang polis meronda di jalan raya.. bestnye cite tu.. Pastu aku suka tengok cite 'Six Million Dollar Man'.."The Bionic Woman' dan juga 'Battle Star Galactica'... Bestnyer cite-cite tu semua.. Aku sangat miss cerita2 tersebut..
Menjaga kesejahteraan alam, menolong orang baik dan melawan orng jahat adalah mesej cite2 tu semua... sebab tu aku nak jadi polis.. nak tangkap orang jahat.
___________

Tingkatan 1 aku ke sebuah Sekolah Mengah Agama dan mula belajar duduk asrama, tapi tiap hari Jumaat ayah akan datang jumpa aku bawa makanan.. Kadang-kadang Ma ikut, tapi selalunya Ayah sorang... Dan tiap kali ayah datang, pengawas buat pengumuman dan aku akan berlari dan peluk ayah aku... hehe..my beloved ayah dan ma..

Masa kat Sekolah inilah aku mula kenal mengenai agama Islam dan kekuatan orang yang beramal. Aku duduk satu dorm dengan seorang pelajar bernama Busyra.. Busyra, awak kat mana yer...Dia anak seorang ulama', orangnya sangat baik, pandai berhujah dan selalu menenangkan orang.. Masa tingkatan 3, dia sakit dan aku ditugaskan sebagai kawan untuk menjaga dia.. Masa tu dia mintak aku ambikkan air sembahyang untuknya, dia terbaring tak bergerak, tak boleh bangun tapi boleh bercakap dan berfikir dengan sangat cemerlang..

Itu ler first time dalam hidup aku, aku tengok orang solat juga walaupun sakit terbaring.. kuatnya iman dia.. Dia solat pakai mata atas katil. Lepas solat, aku diminta bacakan buku2 untuk SRP, buku Geografi, Sejarah, Sains dll.. Opppss.. masa Tingkatan 1-3, aku pelajar terbaik Mathematics.. hehe .. terer jugak yer.. Dalam tak pegi kelas dan hanya berdasarkan dengar aku dan kawan2 lain bacakan buku untuk exam SRP, Busyra dapat 12 Agg dan aku dapat 8 Agg... alhamdulillah dan bermulalah penghijrahanku ke Sekolah Menengah di bandar Kuala Lumpur..
Dari Busyra aku belajar mengenal erti iman dan Islam.. Terima kasih yer Busyra...

Di sekolah di bandaraya ni, aku tidak terserlah langsung.. sebab tak ada kawan... Sebenarnya aku tak nak datang tapi semua Cikgu-cikgu suruh datang, jadi aku pun ikutler...

Da akhirnya aku dapat 8A SPM.. dan dapat tawaran ke Texas di bawah KPP.. tapi semua kakak-kakakku tak kasi pergi.. Pelik betul, apasal tak kasi aku pergi? Sedangkan mereka semua belajar kat oversea.. Kakakku yang sulong, aku panggil dia Kak Nik adalah yang paling kuat membantah.. sedangkan masa tu dia baru habis buat Degree dan Masters kat Illinois, USA..Dia kuat sungguh membantah, tak kasi aku pergi, dia yang uruskan aku masuk UIA, telepon sana sini.. dan aku pun ikut je ler.. sebab masa tu, tak de cite2 dah.. sebab nak jadi polis tak dapat, nak jadi doktor pun tak dapat... hehe..

Akhirnya aku masuklah kelas Law di UIA, mulanya aku memang tak suka tapi lama2 aku jadi suka ler dan lepas ler exam... day by day.. aku mula belajar menilai hidup ini. Apa yang terbaik di sisi Allah maka itulah yang berlaku..

Dan aku sangat bahagia dengan kurniaan Allah yang terlalu banyak ini.. amin