Sunday, September 11, 2011

Paper Presentation and Conference

Conference

Sepanjang membuat kajian PhD, pelajar digalakkan membeentang kertas kerja, sharing sebahagian dari hasil kajian dan dapatan research yang dibuat. Ada banyak conference yang dianjurkan, tapi kadang-kadang ada yang berkait dan ada yang tak berkait dengan research kita. Saya tak banyak terlibat dengan conference sebab masalah research Phd yang saya alami. Kajian saya tidak sepantas orang lain, apatah lagi lepas bertukar universiti, saya harus speed selaju mungkin.

Saya kadang-kadang fikir, saya perlu concentrate untuk siapkan tesis, dan tak payah fikir pasal nak bentang-bentang. Tapi Supervisor saya Pak lah dan Pak Tim suruh saya bentang dan hantar sebanyak mungkin abstarct dan paper untuk bentang dan publish sebelum saya tamat pengajian. Saya pun tak tahu saya sempat buat atau tidak.. Saya akan cuba..

Saya berbincang dengan rakan saya seorang Prof Madya yang telah bertugas sebagai pensyarah hampir 23 tahun lepas. Dia nasihatkan saya bahawa, ''sebagai ahli akademik, kita perlu ada rasa ingin bersaing secara positif dengan rakan-rakan penyelidik yang lain. Berdasarkan pengalaman beliau, orang kita, orang Melayu suka hasad dengki dan buruk sangka. Kalau penyakit itu  ada pada orang lain, biarlah...jangan ada pada kita.''

Belia berkata lagi:,''Bila ada rakan penyelidik dapat kelebihan, kita tak dapat, jangan ada hasad. Yang penting semua kita perlu ikhlas dan hati bersih. 'Awak lebih maka saya belajar dari awak. Saya lebih awak belajarlah dari saya..' itulah motto yang sepatutnya.. Kalau kita tahu ada conference mana-mana, sharelah dengan kawan..mungkin kawan2 kita nak bentang sama, tapi dia tak tahu di mana conference diadakan..''

Pencapaian orang lain adalah satu galakan untuk saya. Bila saya dengar ada kawan-kawan ke United Kingdom present paper, ke China, ke USA, ke Turki dll saya tumpang gembira untuk mereka.

Berbalik kepada keadaan saya, bulan lepas, Pak Lah dalam mesyuarat bulanan dengan supervisee nya, dia nasihatkan (plus arahkan) saya dan kawan-kawan hantar abstarct ke seminar di Univ Sydney, di malaysia dan mana-mana yang ada. Yang penting katanya adalah:
'Dapatkan pengalaman memberitahu orang lain tentang kajian apa yang kita buat. Kalau adaorang bagi pandangan, ambik secara positif. Improve research kita melalui pandangan orang lain..Bentang satu bahagian saja dari tesis kita. Contohnya perspective hakim tentang kes mahkamah di malaysia, itu sudah satu paper. Jangan buat kertas kerja yang baru, mesti buat apa yang sebenarnya dalam tesis kita. Ambik satu subtopic dari tesis dan bentang. '

Mengambil pandangan dan arahan Pak Lah, saya menghantar abstract ke Univ Sydney. Alhamdulillah ia diterima. Maka,  insya Allah saya akan ke University Sydney pada 27- 28 Oct untuk menghadiri Conference Postgrad anjuran Law Faculty, Univ of Sydney. Abstract kertas kerja saya bertajuk, 'Child maintenance after divorce in civil practice in Malaysia: a preliminary discussion' diterima untuk dibentangkan. Saya akan menyiapkan kertas kerjanya dan perlu menghantarnya sebelum 13 October nanti.

Dalam paper tersebut, saya akan bincang mengenai children's right for maintenance in United Nations Convention on Children's Rights (UNCRC) 1989 and what is the practice in Malaysian Court in child maintenance applications. Saya akan tengok beberapa kes mahkamah dan mengupas pendapat hakim sivil yang saya temubual hari tu, kenapa dia beri keputusan macam tu, dan apa pendapat dia tentang penghakiman dan cara pendekatan mahkamah civil. Ia adalah sebahagian dari tesis saya. Saya harap saya berjaya membuatnya. Pada masa sama, saya ingin sangat berjumpa dengan kawan saya di Univ Sydney iaitu Hidayah Abdullah dan juga Nasreen Nasrizal. Saya perlu mencari nombor contact mereka.

Pada tarikh itu, Abah balik ke Malaysia. maka saya perlu mancari jalan siapakah yang sudi menolong saya menjaga Aisyah ketika ssaya ke sana. umphhh Farizal dan hamdan akan balik ke Malasyia hujung September ini, Hana anaknya adalah kawan baik Aisyah. Jika mereka ada, mereka akan tolong jaga Aisyah.. Saya perlu mencari jalan untuk menyelesaikan perkara ini... Jika tidak ada aral, sampailah saya nanti ke Univ of Sydney.. insya Allah..