Thursday, September 8, 2011

Nasyid Keinsafan

Kegemaran Saya..

Nasyid yang saya letakkan di sebelah adalah nasyid kegemaran saya.
Dengarkanlah ya..
Saya akan dengar nasyid ini setiap hari.. almost setiap hari..
saya sangat suka mendengarnya...

Liriknya sangat sastera
Nasyid ini sangat menusuk jiwa saya
Dengan kata-kata yang tajam
Suara penyanyi yang bagus..
Mendayu-dayu..


Mari kita kupas sedikit isinya.

Sepi benar senja ini
bayunya semilir menganak ombak kecik
jalur ufuk pula mengemas terang
kapal dan layar terkapar..

mengapa nantikan senja
barukan terdetik pulang ke  pengkalan..
gusar malam menghampiri
ku tewas di lautan..

____________

Sepi sungguh hati ini
kosong sungguh hati ini..
kadang-kadang dilanda badai, kadang-kadang mati begitu sahaja..
Sepi...
Masa yang sama, bermacam-macam perkara boleh hadir mengisi ruangan hati
dugaan, laluan hidup yang pelbagai
semuanya memberi kesan kepada hati kita
kadang-kadang hati ini sepi, gusar, hilang hala tuju..

Kenapa kita selalu lupa diri
bila sudah dekat dengan masa mati
baru kita sedar
kita selalu lupa
bila senang lupa Allah
bila susah baru ingat Allah
bila dah tua, sakit-sakit, ada masalah besar baru terfikir ingin kembali kepada ALlah
baru rasa nak menjadi hambaNya yang baik..
Itulah maksud nasyid ini..

kenapa nantikan senja
baru terdetik untuk pulang ke pangkal jalan..

_____________-..

semoga kita, saya dan anda adalah insan yang baik.. baik dan soleh semasa muda
semasa kuat anggota, panjang akal dan langkah, kita cintakan Allah
takut melakukan dosa yang Allah larang
bila tua kita menjadi semakin baik dan lebih soleh
Semoga tiap masa dan ketika,
kita adalah hambaNya yang taat.. kini dan selamanya..
insya ALlah..