Tuesday, September 20, 2011

Perjalanan

Kurang Sihat dan Buku John Gray.

Saya tak sihat hampir seminggu sepanjang minggu lepas. Bermula dengan rasa sejuk sejuk badan. sampai ke sakit tekak, demam dan dan badan rasa sakit-sakit. maknanya seminggu saya duduk di rumah dan tak pergi ke universiti. Makan panadol satu hari 8 bijik untuk 4 kali makan. Lepas tu minum air suam letak madu tiga sudu dan perah air lemon sebijik. lepas tu minum air masak banyak. tido jer sepanjang hari..
Alhamdulillah Allah bagi sihat kembali dan dapat meneruskan perjalanan hidup seperti baisa. alhamdulillah.

Sepanjang saya kurang sihat, Abah yang buat kerja rumah.. :-)
Terima kasih ya Bah..

Dalam demam-demam, saya berjaya menghabiskan dua buah buku tulisan John Gray; satunya Men are from Mars and Wome are from Venus dan lagi satu bertajuk Why mars and Venus Collide... Saya pinjam dari Library Mill Park. Jika ada jalan, saya sarankan semua orang baca buku ini.

Buku-buku ini sangat baik dan membuka minda saya mengenai banyak perkara..
tentang perbezaan antara lelaki dan perempuan, cara berfikir, cara mengambil keputusan, cara menghadapi stress, dan menghilangkan stress dan banyak lagi.
Allahuakbar, semuanya hardwire dalam brain dan hati kita. Ia datang bersama kejadian insan.

Saya melihat kebesaran Allah dalam kajian John Gray tersebut. Benarlah kata Nabi Muhammad, 'man A'rifa nafsahu fa qad a'rifa rabbahu..' (Barang siapa mengenal dirinya, maka dia akan kenal tuhannya..'

Kenal diri dalam banyak perkara,
Kenal diri dari persepektif ahli tasawuf yang membincangkan hati dan kejadian insan, nafsu amarah, nafu mutmainnaah. dan berbagai lagi..
Begitu juga kenal diri dari sudut pandangan sains, bagaimana dari seketul daging bertukar menjadi seorang insan. bagaimana darah dan laluannya yang sangat kecil memenuhi badan kita, bagaimana fikiran kita terbentuk dan membina.. bagaimana lapisan kulit yang berlapis-lapis menahan bahagian dalam badan kita, bagaimana penyakit cancer terbentuk.. kenal diri kita, kita kenal pencipta kita. Tidak ada sesuatu yang berlaku dengan tiba-tiba dan tidak ada yang berlaku secara sia-sia..
Begitu juga kenal diri bagaimana lelaki dan perempuan berfikir dan bertindak. Dari situ kita dapat memperbaiki hubungan kita sesama insan. Dengan pasangan suami isteri, dengan anak lelaki dan anak perempuan, dengan adik lelaki dan adik perempuan, dengan bos lelaki dan bos perempuan dan sebagainya...

Isinya sangat baik untuk saya praktikkan sendiri dan juga berkongsi dengan orang lain. Ia boleh menjadi bahan ceramah, bahan penulisan dan bahan perbicnangan. Ia menjadikan saya lebih memahami tentang hidup ini..

Perkara besar yang saya belajar dari John Gray adalah..

Lelaki/suami akan rasa suka bila setiap bantuannya dihargai. Apabila dihargai dan diucapkan terima kasih, dia akan memberi bantuan yang lebih untuk benda lain dengan hati yang tenang..
If you want to GET more, you have to ASK more.. in a nice way, brief and direct..
eg; 'Boleh tak abah jemur baju kat luar?' 'Would you please empty the trash?'- direct, nice and specific.. jangan perli dan jangan bagi ayat menikam..eg 'Baju dahla kita basuh, takda sapa ker nak jemur kat luar ni?' atau 'Sampah penuh jer.. abah buanglah sampah tu, busuk satu rumah..' -yang ini jangan buat. it will shut down orang lelaki ; dari nak tolong jadi tak nak tolong..


Buatlah dengan suami, dengan anak lelaki, dengan abang, dengan adik lelaki..
Dengan orang bukan mahram, ubah suailah info dan ajaran tersebut dalam kaedah pergaulan dan tata susila yang dibenarkan..

Perempuan pula suka sekiranya suami mendengar saja kisah hidupnya, laluan hidup yang berat yang dilaluinya, tak payah bagi pandangan, tak perlu bagi penyelesaian.. dengar saja sudah cukup menurunkan stress levelnya..

eg; 'Saya letih betul hari ni, dari pagi hantar anak sekolah, balik basuh baju, sidai baju, nak masak lagi, tak sempat langsung nak rehat.. baby nangis jer dari pagi.. aduhh letih sangat..'-Suami tak perlu bagi solution. dengar saja.. dan kata siket-siket tambahan...eg 'Ye.. siannya Mama.. adik nagis kenapa.. ummmpp.. ' Itu sudah cukup untuk isteri yang stress.. apatah lagi kalau isteri suri rumah sepenuh masa.. suaminya saja tempat dia bercerita, maka suami-suami perlu memberi masa untuk mereka meluahkan hati...

wassalam..