Sunday, September 25, 2011

Buku..

Buku-buku..

Masa mula-mula saya naik train dari Reservoir ke Melbourne City untuk ke University Melbourne, saya tak pernah dapat tahan dari mengantuk dan tidur.. Letih sungguh travel selama 45 mt - 1 jam pergi dan selama tu juga untuk balik ke rumah. Tapi lepas lama-lama, saya dah jadi lali. Orang tua kata mangli, satu benda susah, lama-lama sebab ulang buat terlalu banyak kali, jadi kita sudah tak rasa susah lagi.. Perumpamaan Bahasa Melayu adalah 'Alah bisa tegal dek biasa!.

Sepanjang naik train dan tram, saya akan baca buku. Saya dah buat banyak kali experiment dah..:-) Kalau saya baca buku berat-berat isi kandungannya, maka saya akan zzzzzzzzz (tidur) lagi cepat dari biasa..hehe.. tapi kalau saya baca benda ringan, saya akan mampu bertahan..[Maksud benda berat tu macam saya bawa nota mengenai kes mahkamah, artikel ilmiah dari journal, buku agama dan lain-lain..semuanya mata saya akan menjadi sangat berat...dan mula menutup tirai sepantas yang mungkin..::) Benda ringan maknaya buku novel, buku cerita, surat khabar, dan lain-lain yang saya tak perlu fikir berat2, sekadar baca terus nak tahu jalan cerita..]

Saya telah menghabiskan banyak novel dalam perjalanan dari rumah ke University dan balik dari univ.

Antara buku yang saya baca atas train adalah buku kegemaran saya.. saya ni agak berbeza siket dengan orang lain sebab buku kegemaran saya adalah Agatha Cristie, Sherlock Holmes, buku penyisatan..[agak saya sebab saya ni dari kecik cita-cita saya nak jadi polis..nak siasat dan tangkap orang jahat..hehe] jadi saya memang suka buku polis-polis ni..

Saya pinjam 6 siri Sherlock Holmes dari library Darebin dan saya habiskan atas train siket demi siket.. Tapi kalau buku bunuh-bunuh teruk saya tak baca.. saya juga tak baca buku-buku romance yang 'menakutkan', kerana saya percaya, sesuatu bahasa datang ke dalam diri kita melalui dua jalan yang besar (berdasarkan kajian orang terdahulu)
1) Kita baca dan baca dan baca dalam sesuatu bahasa, kita akan mendapat 'skil menulis'
2) Kita dengar dan dengar dan dengar sesuatu bahasa, kita akan mendapat 'skil bercakap'

Sebab itu budak-budak, dia dengar saja cerita TV, kartun, mak ayah bercakap.. lama-lama dia dapat bahasa itu sebagai bahasa pertuturannya.. Buku bacaan yang dibaca akan membaiki kemampuannya menulis ayat, karangan dan sebagainya..

Jadi, bacalah buku yang ada manfaat. buku yang bagus, bukan buku cerita lucah, bukan buku cerita artis-artis yang tak membina minda kita..Begitu juga, selalulah baca buku-buku dan dengar orang bercakap.. kita akan dapat bahasa tersebut- sama ada english, arabic, itali, urdu dan apa sahaja..

Opss... saya juga suka baca buku sastera.. sebab masa saya tingkatan 4 dan 5, saya masuk kelas sastera. Buku novel 'Seorang Tua di Kaki Langit' karja Azizi Abdullah adalah novel kegemaran saya. Saya rasa saya pandai prosa sajak.. hehe...(puji diri sendiri..hehhe..) sebab setiap kali saya prosa sajak, saya selalu dapat markah tinggi..:-).. (makna prosa adalah membaca sesuatu yang sukar difahami secara biasa seperti sajak, puisi, gurindam dana lain-lain kemudian kita terjemahkan, tafsirkan dan rungkaikan apakah yang dimaksudkan oleh sajak itu- itulah prosa)..

Habislah cerita buku novel-novel yang dibaca..
_______________

John Gray..

Terdapat banyak ilmu yang dikupas oleh John Gray. Bila saya baca dan baca, saya tidak dapat tidak bersetuju dengan beliau. Saya terpaksa tunduk dan mengaku bahawa apa yang dia kupaskan tentang bagaimana perempuan menangani stress dan bagaimana kita perlukan sokongan dari suami adalah hampir benar dengan apa yang saya lalui..

Subhanallah...

Saya recommend buku-buku ini dibaca..Carilah kat mana, ambik manfaat dari hasil kajian orang lain, untuk kebaikan diri kita dan sesama insan..

Lepas habis saya baca, saya mencari secara online buku-buku ini untuk saya sendiri simpan di library rumah saya, (kerana buku pinjam perlu dipulangkan di library Mill Park).Akhirnya dapat, saya order dengan harga AUD5.30 satu. saya beli 4 buah berlainan tajuk, semuanya tulisan John Gray.. Beberapa hari lepas, saya sudah terima buku-buku yang diorder tersebut..
Alhamdulillah...

Inilah rupa buku-buku tersebut..
Pergi pinjam ya..


Mengenali perbezaan..


Kegagalan untuk menghargai, mengiktiraf perbezaan dan gagal menangani perbezaan boleh membawa kepada perceraian dan perpisahan..


-------------

Selingan...

Yang bawah ni menyelit jer.. hehe..
takda kena mengena dengan sesiapa..
hanya kena mengena dengan saya jer..:-)

Ini loket saya beli secara online.. tempah nama di loket silver..harga biasa AUD70. Ada offer jadi AUD20.. saya pun order la..

beberapa hari lepas sampai ke rumah saya..

Tara....