Sunday, December 13, 2009

Isteri...

Patah Kaki...

Saya selalu melihat kesukaran yang dihadapi oleh ibu tunggal-sama ada suami hilang, suami menghilang dan isteri seolah-olah digantung tak bertali, suami mati atau kerana bercerai hidup. Ibu-ibu ini sama ada suka atau tidak, mereka perlu kuat dan memaksa diri menjadi kuat. Memegang dua jawatan dalam satu masa adalah satu tugasan yang maha berat. Menjadi ibu yang penyayang dan masa yang sama perlu menjadi ayah sebagai pelindung anak-anak.
Sukar...
Sangat sukar...

Saya selalu mendengar luahan hati mereka. Menceritakan bagaimana susahnya mencari duit bekerja sesungguh hati dan diri yang sama perlu memasak menjaga kebajikan anak-anak. Jika anak membesar dengan pandangan yang jernih, mereka mungkin menghargai kesusahan ibu dan akan menjadi pelindung pula kepada si ibu setelah siibu tua..

Tapi ada anak yang tidak dapat melihat dengan baik. Mereka memberontak kerana tiada ayah di sisi. Mereka bukan menghargai ibu tapi menyalahkan si ibu. Mereka bukan bertindak menjadi penyejuk mata tapi menjadi penyebab air mata ibu tumpah ke bumi. Nauzubillah..
Saya mendengar banyak kisah sedih ibu tunggal berbanding kisah suka yang mereka lalui..

Saya selalu melihat betapa sukarnya mereka dan saya bila saya meletakkan diri saya di situ, saya rasa gundah, sedih, sangat takut dan sangat lemah...

Apa kaitan dengan saya??
Tidaklah sama, tapi saya merasainya...

Apabila Abah balik Mesia, saya rasa patah kaki saya..
Saya rasa banyaknya kerja saya kena buat dan badan saya tidak mampu melakukannya..

Bila di jalan raya, saya takut sesat sebab bila Abah ada, dia yang drive dan saya duduk sebelah saja..[selalunya saya asyik tertidur jer atas jalan sepanjang jalan...hehe..]
Bila saya drive di highway, saya takut kereta rosak dan saya tak tau nak repair..
Saya takut tayar pecah, saya takut engine mati.. macam-macam..

Bila berada dalam situasi sebegini, saya sangat bersyukur dengan nikmat Allah..
Semoga ALlah menjaga rumah tangga kami dan memberi kami sinar bahagia sepanjang hayat dikandung badan.. Semoga Allah memberi kami kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat.

Syukur pada ALlah atas segala nikmat yang diberikan..amin ya rabbal alamin