Friday, November 28, 2008

Sampai ke Melbourne



Akhirnya...

Akhirnya, pada 28 hb Nov jam 8 pagi, kami sampai ke Melbourne Airport... selepas berada dalam flight MAS selama 7 jam. Alhamdulillah selamat semuanya dan perjalanan berlalu dengan baik. Syukur kepada Allah yang memudahkan semua urusan.


Mak bagi ikan bilis masak tempe di airport.. ini kira cam tawakkal ler kata Mak. Ada rezeki tak kena buang. Ma bubuh roti dalam beg Aisyah, banyak betoi. Alhamdulillah takde satu pun barang kena buang. Syukur pada Allah..

Abah tengah beratur nak kena cek sebab bawa bahan-bahan kena declare ie makanan dan ubat-ubatan.. termasuklah bahan berbahaya.. iaitu ikan bilis masak tempe.. hehehe..

Sampai di airport, kami disambut oleh wakil Universiti dan terus di bawa ke Malaysian Hall.

Ni shuttle University yang ambik kita orang.. semua beg berat 75kg.. nasib baik tak kena caj extra..

Jam 10.30 pagi, Fadzlina dah datang ke bilik dengan Aliya sicomel umur 4 tahun dan kami semua telah pergi ke rumahnya. Kesian Ina, susah payah dia datang, tetiba ketenya rosak, akhirnya ketenya ditinggalkan di Msian Hall dan kami semua naik bas ke rumahnya. Best jugak, sampai2 terus naik bas.

Ni tengah tunggu bus dari Malaysian Hall ke rumah Ina. Aisyah pakai baju panas yang dihadiahkan oleh sarah & family. Suhu 14 degree.. saya rasa sejuk ler...

Sampai rumahnya, kami berkenalan dengan suaminya Ibrahim. Anak-anak mereka Aliya dan Uwais comel-comel sungguh. Kat sana jumpa Hada dan Nani, semuanya lecturer UiTM. Alhamdulillah seronohnya bersembang. Last sekali kami balik ke Msian hall naik Bas jugak. Alhamdulillah Abah memang cepat ingat jalan, saya rasa kelabu jer, semua nya macam sama, rumah dan jalan serta bangunannya..


Saya ucapkan jutaan terima kasih pada Ina sebab susah payah nak bantu saya. Dahler tu, masa nak balik dari rumahnya jam 4 ptg, dia bekalkan nasi putih, kambing masa lemak lagi untuk kami makan malam. Pastu bagi ubat batuk untuk aisyah. TQ ye Na dan Ibrahim...


Abah kata, semuanya sebijik dengan UK. Dari susunan rumah, jalan-jalan, bau pun macam UK. Dia memang relex jer sebab Abah dulu belajar di New Castle Upon Tyne, UK. Dia dok sana 5 tahun, jadi dtg sini macam kembalikan nostalgianya masa belajar.


Suhu dia 14-15 C dan sangat berangin.. Sedapnya bau udara dan cuaca kat sini. Tapi lama2 lepas tu, saya dgn Aisyah dah sejuk sangat dah.. menggigil hehehe.. Guana ler saya nak tahan musim sejuk yer... Tapi insya Allah boleh kot..amin..


______________________

Sebelum Bertolak

Sehari dua sebelum bertolak (jadual bertolak adalah jam 9.25 malam- 27hb Nov-Khamis) sepanjang hari tersebut saya masih sangat kalut menyiapkan urusan2 lagi..
Saya pun tak tahuler.. rasa macam betul ker saya nak gi ostolia ni..



Pagi Rabu 26 Nov 08, saya masih menyiapkan markah DLSA, buat excell markah, kena submit hari ni jugak. Pastu pergi ke kedai potostat untuk mengambil borang dan ikatan otoriti untuk permohonan DM54. Dalam sibuk-sibuk tu, saya dengan Abah sempat jugak ke Sunway Pyramid, nak beli kasut.. hehehe nak jalan jauh ni, kena pakai selipar barukan.. Pastu Abah tanya, 'Umi nak notebook 10 inci yang kecik tak? Kita beli yang tu, senang nak bawak ..' 'Bagus jugak yer..' JAdi sekarang saya pakai notebook baru ni, 10 inci Eee PC ASUS.

Petangnya saya berkejar ke opis Law School untuk serahkan markah DLSA Undang2 Keluarga. Pastu jam 5.30 pm saya ke opis CITU untuk submit borang permohonan DM 54. Tebal dan sangat berat..Mudaha-mudahan saya dapat DM 54. Amin..

Pastu saya ke bilik Boss, maklumkan saya akan berangkat esok, mohon doa dan keberkatan semoga saya berjaya mencapai hajat dan memenuhi onjektif dan hasrat CITU yang diletakkan di bahu saya. Boss telah mengucapkan tahniah dan mengirimkan salam kepada kawan2nya di Melbourne. Insya Allah saya akan sampaikan bila bertemu nanti.


Malamnya barulah saya dan Abah mulakan operasi mengemas barang, di samping memasukkan mana2 barang yang ingin diberikan kepada mereka yang saya niatkan. Baju2 saya, Abah dan Aisyah hampir 10 plastik besar saya sedekahkan. Pastu TV besar berapa inci yer, rasanya 30 inci saya hadiahkan pada Ma dan Ayah. My sisters yang baru kahwin, Aa dapat peti sejuk dan meja makan. Na dapat katil, almari dan mesin basuh. Pastu TV 24 inci bawak ke bangi. Yang lain tu saya tinggal mintak dijaga..

Ooo rumah saya sapa duduk yer? ALhamdulillah lepas berdiskusi, akhirnya my beloved friend Kak Zah dengan 3 anaknya akan duduk di situ di samping memanfaatkan apa2 yang ada, Kak Zah juga akan menjaga rumah saya daripada tidak dihuni.
Kak Zah, jangan lupa bagi ikan makan yer...


Malamnya kami berdua tidur kol 4 pagi.. Letihnya...

Hari Khamis 27 Nov, kerja tak habis lagi.. Paginya saya masih berkemas lagi. Jam 12 thg, saya ke Maybank buat Bank deraf, pastu pergi pulak ke UPENA uruskan beberapa perkara tertunggak. Letihnyer.. Pastu balik rumah, solat dan makan..

Akhinya, jam 6pm kami semua bertolak ke KLIA. Nik dan Ree bawak beg-beg kami.
Ayah tak dapat datang, jadi on the way to airport saya telefon ayah, mohon restu dan doa agar didoakan oleh Ayah tentang perjuangan kami nanti. Kata Ayah,' 'Ayah dengan Ma tak pernah tak doakan anak-anak.. Tiap kali sembahyang, doa setiap kali supaya anak-anak selamat dunia akhirat.. ' Terima kasih ye Ma dan Ayah..

Di airport, ramai yang datang.. Terima kasih kerana sudi menghantar kami..
Mak dan Abah, Mak Long, Pak Long, PakSu MAzlan, Pakcik Dolah, Makcik Derma, anak-anak mereka, Faizah dan Hisyah serta anak-anak mereka
My beloved Mother..
My siblings.. Nik, Abg Die, Ree, Heikal, Muez, Na, Piji, dan seluruh anak-anak mereka..

Terkejut gak tengok Dr Azam, Peah, anak2, Faezi dan WakJen pun datang....
Marlina pun datang.. terharunya saya...


AKhirnya jam 8.30 pm kami masuk ke dalam, saya solat jama' takhir maghrib dan Isyak atas carpet di bilik menunggu sebelum boarding sebab tak sempat tadi..


Tapi rasa sangat sedih sebab Sara, Shasha, dan keluarga tak sempat datang awal, mereka adalah my neigbour yang sangat rapat. Kesian sungguh mereka datang jam 8.30pm tapi kami semua tak sempat jumpa.. Aisyah asyik sebut nama kawan baiknya Sarah saja.. ALhamdulillah mereka dapat bercakap dalam telefon sekejap sblm fly..


Kepada semua yang sudi datang, kami sekeluarga mengucapan ribuan terima kasih..


Saya doakan semoga Allah memudahkan semua urusan saya.. berkat doa dari orang-orang yang sayangkan saya dan keluarga saya.. semoga Allah memberi bantuan dalam setiap kesulitan yang kami hadapi di rantau orang.. amin ya Rabbal a'lamin...

p/s Walaupun saya rasa gembira, tapi rasa sedih jugak sebab ada kawan-kawan baik saya yang telah lupakan saya, langsung tak wish saya good luck, langsung tak mesej saya doakan untuk saya.. langsung tak ingat agaknya bahawa saya akan tinggalkan msia lebih dari 3 tahun.. tapi takperlah.. apa nak kata..

Selepas iini, bermulalah kehidupan saya sebagai pelajar....