Wednesday, November 26, 2008

Aturcara terakhir yang menyayukan hati

Sibuknya...
saya menyiapkan tugasan2 tertunggak
- ke bank tutup Bank Affin,
- ke JPbSM submit semua borang2 dari KPT,
-ke UPENA selesaikan duit buku dan pulangkan buku yang berbaki
-ke opis untuk kemaskan bilik di UiTM untuk staff lain masuk nanti
-balik ke Kampong 1 hari - Jumaat petang naik fireflyz, jumpa Nenek (Wea, Mak Saudara dan keluarga terdekat sebelum berangkat...Sabtu malam balik Shah Alam semula.

Dalam sibuk itu, saya pergi juga kelas terakhir Ustaz Harun Din di Darus Syifa' pada 24 November 2008. Kelas ini adalah kelas ke 39 saya dan pelajar2 lain berada di bawah ajaran beliau dan menerima ilmu perubatan Islam dari Ustaz Harun.

Masa mengajar, Ustaz memberi tazkiran dan menyebut 'Saudara-saudara telah belajar ilmu hikmah dari saya, orang yang dekat dengan Allah adalah orang yang beramal dengan ilmunya. Saudara akan lihat Allah bantu saudara bila saudara beramal dan membantu masyarakat menggunakan kaedah ini..Saudara adalah kumpulan yang paling lama berada bersama saya.. Saya sangat bahagia mencurahkan ilmu saya kepada saudara..'

Saya rasa sangat sedih..
terharu..
dalam hati saya menangis...
Malam ini adalah malam akhir saya di Darus Syifa'...
Malam akhiar saya menjadi makmum dan bersama-sama mendengar zikir dari Ustaz..
Malam ini hari terakhir saya mendengar curahan ilmunya seperti air mengalir lembut..
Apakah selepas ini saya dapat hadir lagi ke sini?

'Wahai Allah, terima kasih kerana memberikan saya peluang mempelajari ilmu ini dari ilmuan soleh yang sangat saya kagumi ini.. Terima kasih kerana memberi peluang saya tamat sebelum saya berangkat ke Australia.. Berkatilah ilmu yang Engkau berikan ini..amin..'

Selepas kuliah, saya berjumpa Ustazah Siti memberitahu beliau, saya akan ke Australia selepas ini dan sangat berharap untuk berjumpa dengan Ustaz. Dan dia menemani saya menunggu Ustaz keluar dari bilik belakang (tempat Ustaz minum).. Alhamdulillah...

Akhirnya saya dan Abah berpeluang... bercakap dengan Ustaz dan memohon doa agar beliau doakan kesejahteraan kami sekeluarga dan saya mengucapkan jutaan terima kasih atas ilmu yang diberikan. Saya juga memeri hadiah kepada Ustaz buku saya bertajuk 'FASAKH', dan Ustaz ketawa bila saya katakan, 'Ustaz, semasa saya tulis buku ni, salah satu buku rujukan saya adalah Kitab Arab tulisan Ustaz bertajuk 'Al-Firqah Baina az-Zaujauin...' Dan dia jawab..'Ooo ye ker.. terima kasihlah.. Bila nak pergi? Kawasan mana tu? Ok saya doakan selamat semua. Suami ikut? Bagus.. Alhamdulillah..'

Dan saya dan Abah rasa seronok kerana hajat kami dimudahkan Allah..
Opppsss... kisah saya ke DS minggu lepas, saya dapat nombor 4, Abah no 3 dan My Mother no 6.. Kami rasa sangat seronok kerana hajat kami dimudahkan Allah.. Alhamdulillah...
_________________

Mesyuarat EXCO PGSM

Perkara kedua yang menyayukan saya adalah mesyuarat EXCO PGSM terakhir yang saya hadiri pada Selasa 25 Nov jam 5ptg di Sekretariat PGSM, KL..

Saya rasa sayu...
Rasa sedih..
Saya macam .... entahler...

Saya rasa sayu..
Lepas ni saya tak der dah dalam PGSM..
Lepas ni saya tak dapat dengar lagi perbincangan terperinci perkembangan perundangan Syariah dalam mesyuarat..
Lepas ni saya tak dapat dengar lagi taklimat Presiden setiap kali sebelum mesyuarat bermula..
Lepas ni saya mungkin semakin jauh dari PGSM...

Semasa masuk agenda Hal-hal lain,saya kata,
'Saya ucapkan terima kasih kepada semua, dan juga mohon maaf di atas di atas semua salah silap yang mungkin ada menyebabkan Exco lain kecil hati sepanjang penglibatan saya dalam PGSM. Saya harap dapat jumpa lagi walaupun selepas ini kepimpinan berubah....

Semoga PGSM terus gagah..
gemilang..
terbilang..
demi memertabatkan perundangan Syaraiah..
demi meletakkan hak kepada yang berhak..
Semoga sumbangan kecil saya semasa menjadi Exco diterima ALlah yang Maha Suci..amin