Thursday, February 2, 2012

Pengisian Ilmu

Ilmu..

Yang ada pada kita adalah Islam. Tapi kalau kita duduk bertafakur, pikir dengan hati kecil kita dengan tulus, ilmu tentang agama kita sendiri tidak banyak kita tahu. Cuba anda pikir,  Betul ke tidak saya kata kita sebenarnya tahu sikit sangat pasal agama kita..

Ayat Quran, kalau kita baca, berapa banyak yang kita paham. Baca yang Arab tapi malas nak baca yang terjemah. betul ke saya kata ni? Buku-buku hadith nak baca sendiri, payahlah nak buat. Hadith 40 selalu kita dengar orang sebut, tapi adakah kita tahu isi perbahasan hadith-hadith nabi tersebut?

Hati kita ini ibarat satu mangkuk yang kosong. Ia terisi dengan cahaya rohani, yang datang melalui ilmu dan amal mendekatkan diri kepada ALlah. Apa agaknya isi hati kita.. cuba kita tanya sekali lagi hati kita, apa agaknya yang ada dalam mngkuk hati kita ini.. apakah cahaya ilmu atau ia hitam kerana jahilnya kita pada ilmu2 Allah.  Kalau kita tanya hati kita, kita suka dengar lagu, lagu apa yang masuk dalam hati kita..bait-bat apa yang kita hapal, kita hapal lagu lagi banyak dari ayat Quran... kita ni banyakkah sebenarnya ilmu pasal Quran, erti ayat yang Allah kirimkan pada kita. Banyak kah kita tahu tentang isi surat-surat yang Nabi hantarkan pada kita melalui hadith-hadith dia..
banyak ker sikit..

Saya tanya hati kecil saya..
Jika ada peluang sementara masih hidup, carilah jalan untuk kita tahu tentang agama kita.
Saya juga mencari.. semoga anda juga turut mencari..

Carilah ilmu walau di mana ia berada..



video


Video di atas adalah semasa saya menghadiri dua hari program mengetahui isi kandungan Surah Yusuf anjuran Mercy Melbourne. Diadakan pada Sabtu dan Ahad 28 dan 29 Jan di Dewan Univ Melbourne. Penuh dewan dalam 300-400 orang. ..Penceramahnya bernama Sheikh Sajid..
Secara isi kandungan surah Yusuf walaupun saya tahu tapi pengolehannya membuatkan saya seolah-olah berada dalam kisah Yusuf itu..Subhanallah
Saya bersyukur atas keizinan Allah memberikan saya peluang menghadirinya..

------------

Pada masa sama, Study Circle untuk Wanita Bundoora telah diadakan pada 25 Jan jam 7 malam di rumah Liza di Epping. Kali ini saya membawa tafsir surah al-Nisa' dan sedikit discussion pasal Fiqh wanita.

Akhirnya, mari kita pikir sekejap..
Di manakan kita sekarang ini..
Semoga kita selalu berada dalam dua golongan yang bermanfaat..
Sama-sama mencari..
dan juga  sama-sama memberi..

Carilah majlis ilmu walau sibuk bagaimana pun kita..
Jangan mengalah dengan ujian hidup walau betapa beratnya ia..
kerana ujian yang kita lalui tidak lebih berat dari beratnya ujian yang diterima oleh Nabi Yusuf..
Semoga kita terus mencari...
. ameen..