Tuesday, April 5, 2011

Cuaca dan Perasaan...

Cuaca..

'Dunia sudah hampir tua, uzur dan tidak keruan lagi perjalanannya.' Kata kawan saya seorang Dr di klinik panel UiTM yang saya pergi tadi. Saya ke klinik bawa Aisyah yang mula batuk-batuk, ada kahak dan block nose. Dia memang Dr kkeluarga kami.. saya mula ke klinik dia sejak 6 tahun lepas. Dr ni peramah, baik dan suka sembang..

Dr sangat happy tengok Aisyah, after nearly 2 years dia tak tengok..
'Oo this is Aisyah.. how are you Aisyah.. you are very much taller than before..hehe..'

Aisyah tersipu-sipu..

'Kenapa Dr kata gitu?' tanya saya.

'Ya.. cuba akak tengok. cuaca become so different.. tsunami sampai begitu teruk di negeri Jepun. then you see what happen in Thailand, banjir. . gempa kat mana2.. North states got flood.. adverse. I think this is the end of the world. Saya rasa macam nak kiamat ja kak..'

'Wallahua'lam Dr. whatever happen, we still have to work hard, do whatever we have to settle, the best possible. if the kiamat is close to us, we could not do anything.. hope Allah save us.' kata saya.

Di KL sangat panas bagi saya sekarang. badan berpeluh tak sampai lima minit lepas mandi. Saya mandi sampai 4-5 kali sehari..Subhanallah..

Jika kiamat sudah terlalu hampir, Nabi menyuruh kita tetap melakukan amal pekerjaan yang kita tengah usahakan.. 'Walaupun sudah kiamat, jika di tanganmu ada sebiji benih kurma, letakkan ia ke tanah..' Kepada semua kita, saya dan pembaca blog ini, marilah kita jaga solat kita dengan baik, jaga aurat, jaga pergaulan, jaga makanan dan jaga semuanya.. tidak ada masa untuk kita buang masa, mengutuk sesama kawan atau mencari salah orang lain. Marilah kita melihat kekurangan diri, mencari salah diri sendiri dan berusaha menguatkan ibadah dalam tempoh usia yang Allah berikan..

amin..

After checking the weather forcasts in Melbourne, saya rasa so surprised to know that Melbourne is now in a cold state, as if this is winter already.. Allahua kbar..
Current Temperature:7.8°C
Partly cloudy with rain

Sejuk dan panas sudah lari dari perjalanan biasa bumi kita.
hanya pada ALlah kita berserah diri..

Melbourne...
Saya akan balik ke sana 10 May nanti. insya Alla