Wednesday, April 13, 2011

Perkembangan field work

Perjalanan yang perlu diteruskan..

Kadang-kadang datang lintasan tak baik dalam pikiran saya, 'Buat apa ler susahkan diri buat PhD. Banyak benda lagi boleh buat nak cari ilmu, tak payah Phd pun tak apa, baca buku banyak2, dapaat gak ilmu..' Bisikan jahat seperti ini banyak kali juga menyerang saya. Sebagai insan dhaif, saya terdedah kepada banyak cabaran dan ujiaan.. APa perlu saya buat ya..

Saya kadang2 kalah juga. Kadang-kadang saya balaas balik hasutan tadi dengan bersetuju dgn bisikan tersebut..'Yalah.. sy kadang2 sakit kepala bila perjalanan PhD ini penuh kesulitan dan kesukaran.. buat apalah aku buat benda ni..adoi..'

Tapi kadang2 saya berjaya pujuk hati saya...'Allah yang putuskan perjalanan hidup insan. Kita usaha Allah memberi. Allah yang hantar dan beri keazaman untuk sy buat PhD. ini jihad ilmu, untuk berbakti kepada agamaNya, demi anak bangsa dan negara.. buat sampai habis hidayah...'

Kerana itu, saya teruskan langkahan kaki saya..

Semalam saya sembang dengan suami saya. Dia tanya soalan apa entah ya.. lebih kurang pasal perkembangan ilmu saya lepas buat PhD ni..

Saya kata..'rasa bukan makin clear, makin blur je .. baca buku methodology, makin dibaca makin sakit kepala... entah ler..' adoii..

Tapi field work yang saya buat byk menggembirakan saya walaupun ada yang menyedihkan juga..

1- Saya jumpa ramai org berilmu.. bersembang dan berbincang adalah kecintaan hidup saya.

2- Saya ke sana ke sini naik kereta.. release tension saya jugak, plus menambah tension pun ada.... banyak kali saya sesat.. lebih banyak sesat dari tak sesat.. hehe.. terutama dalam Putrajaya. Konon nak cepat sampai Bangi dari Shah Alam, rupanya saya ambik laluan ke Dengkil, jadi saya terpaksa melalui bandar dengkil dan cari jalan keluar ke Bangi.. Dari Bangi nak masuk highway Putrajaya, teermasuk highway LDP, ada sekali termasuk laluan ke Hgway Seremban. masa yang sepatutnya 1jam jadi 1.40mt.. Saya dah pandai speed dah.. Hgway Putrajaya KLIA tu, sepatutnya 110, saya bawak 120-130km..Mudah2an saya tak kena saman...

3-Bila saya sesat, saya pun mengomel2 ler kepada suami saya..'Abah, kenapa jalan nak ke Bangi tu tulis semuanya ke Ipoh, Seremban, tapi bila masuk, keluar jalan tu rupanya sampai ke Subang..' Suami saya yang paham ler agaknya saya ni tengah berserabut kepala menjawab dengan muka serius..'Ye ker.. jalan tu tak betul ker sign board dia. Nanti Abah call Samy Vellu, suruh buat sign board banya-banyak.. Samy Vellu, kenapa tak buat sign board detail2, banyak2, kesian isteri saya ni.. sesat dia sebab tak de sign board, dia ni tengah buat PhD, kepala berserabut, jalan raya pulak takda sign board ni.. ..' hehe...

4- Saya berdoa supaya saya dapat selesaikan research ini. Saya tak larat dah sebenarnya...

Sekian.. itu saja ler luahan hati saya... :')