Wednesday, September 8, 2010

Ramadhan dan Peristiwa..

Ramadhan..

Cepat masa berlalu meninggalkan kita dengan seribu kenangan. Ramadhan yang mulia akan berlalu meninggalkan kita. Apakah ini Ramadhan terakhir untuk kita? Apakah kita dapat berjumpa lagi Ramadhan tahun depan? Pelbagai peristiwa satu demi satu berlalu pergi meninggalkan saya dan kita semua. Semua yang berlaku sama ada baik atau tidak (dalam pandangan kita) seharusnya dilihat baik kerana semuanya datang dari Allah. Yang baik kita syukuri, yang sakit dan pedih kita tabah dan terima dengan sabar.

Semoga Allah menerima semua amalan baik kita di sepanjang bulan besar ini.
Doa saya selalunya sama setiap kali selesai solat..
dan dalam sujud yang panjang, saya sering memohon yang sama..

'Ya Allah, ampunkanlah semua dosa yang saya lakukan.
Ampunkanlah dosa ibu bapa kami, adik beradik dan semua yang saya sayangi.
Maafkanlah kesilapan saya.
Selamatkanlah kami dalam perjalanan hidup di dunia ini dan selamatkanlah kami di akhirat nanti. Ya Allah, mudahkanlah laluan kami di sepanjang hidup ini. Mudahkanlah rezeki kami. Jika rezeki kami di langit, saya merayu padaMu, turunkanlah ia ya Allah. Jika rezeki kami di dasar bumi, saya merayu agar keluarkan ia ya Allah. Wahai Allah, jika rezeki kami jauh, tolonglah dekatkan. Jika rezeki kami terhalang, saya merayu tolonglah angkat hijabnya ya Allah. permudahkanlah kami dalam semua urusan hidup kami.. urusan dunia dan urusan akhirat..
Engkaulah Tuhan kami, Seru sekelian alam..
Tolonglah kami untuk menjadi hambaMu yang soleh. amin ya rabbal alamin..'

Semoga Allah tidak akan jemu menaburkan rahmatNya kepada saya dan semua yang saya kasihi.
______________

Perjalanan saya..

Allah telah buka laluan untuk saya. Alhamdulillah.
Pada 28 Ogos, saya terima financial affidavit dari KPT dan surat kelulusan KPT untuk bertukar tempat pengajian. Pada 31 Ogos, sempena hari Kebangsaan Kemerdekaan Malaysia, saya telah withdraw dari La Trobe dan menghantar borang untuk pendaftaran di Melbourne Uni. Semoga saya berjaya mencapai apa yang saya hajati. Terima kasih atas semua bantuanMu ya Allah.. Permudahkanlah pencarian ilmu saya.. Dan terima kasih pada rakan-rakan yang sudi mendoakan saya.

Ada sahabat-sahabat yang tidak jemu memberi saya semangat, kata mereka, saya sudah mempunyai kedudukan yang baik dari segi kerjaya. Saya sudah mempunyai pangkat dengan gaji yang tinggi. Saya sudah mendapat pangkat Prof Madya, jadi kalau tak dapat PhD ni pun tak lah sedih sangat. Saya ucapkan terima kasih atas semua sokongan dan nasihat. Memang benar, saya sangat bersyukur atas semua nikmat yang ALlah berikan. Saya mensyukuri setiap nikmat yang Allah berikan. Saya syukur atas pangkat dan gaji yang Allah berikan. Saya bersyukur kerana mempunyai ibu bapa yang selalu menyokong dan mendoakan saya. Saya sangat bersyukur kerana mempunyai keluarga yang menjadi nadi perujuangan saya- Abah dan Aisyah- merekalah yang selalu bersama saya, menjadi tempat saya meluahkan isi hati, memberi saya semangat demi semangat, doa demi doa dan selalu membangunkan saya ketika saya hampir jatuh. Namun begitu, saya sudah memulakan langkah pencarian ilmu ini, maka saya bertekad untuk menamatkannya dengan baik. Saya hanya mampu mencuba. Saya akan terus melangkah, berjalan dan terus berjalan.. apakah saya akan sampai ke penghujungnya? Hanya Allah pemutus kata. Saya akan terus menapak selaju yang saya terdaya... Insya Allah..

____________

Islam diuji dan dihina..

Ketika kita menyambut Ramadhan, bersedia dengan berbuka, bertarawih dan bertadarus. Islam terus diuji dan dihina di mana-mana.

Islam-phobia semakin hebat. islam dikutuk hampir setiap hari di dada akhbar. Umat islam dipanggil pengganas, pengotor, suka mengamuk, bengis dan bermacam-macam lagi. Islam dihina dan dilancarkan gerakan membakar Quran di Amerika. Masa yang sama, saya menonton dokumentari wanita Islam dirogol di Afghanistan, wanita islam dipukul, dipotong telinga dan hidung oleh suami mereka di pakistan. Saya membaca mengenai honor killing, wanita islam dibunuh oleh abang kerana menjadi mangsa rogol ayah mereka di palestin. Saya membaca betapa kotornya pekan dan bandar di pakistan dengan najis manusia dan kencing di sepanjang tembok jalanan. Saya melihat keburukan demi keburukan yang digambarkan berada dalam kelompok orang islam.

Sedih.. sangat sedih..


Wed Sep 8, 12:14 pm ET

Even pastor’s old church condemns Quran-burning

It's increasingly looking as though the only spiritual or political figure who will not denounce Florida pastor Terry Jones' plan to commemorate Sept. 11 by burning copies of the Quran is Jones himself. Wednesday brings the news that even the church Jones founded in Germany in the 1980s is condemning the upcoming Quran-burning at his small place of worship in Gainesville, Fla.

"We are surprised and shocked at the extreme radicalism being displayed [by Jones] right now on this issue," Stephan Baar of the Christian Community of Cologne told the Associated Press. The 60-member church kicked out Jones in 2008. Jones' estranged daughter says the eviction arose from her father's reported penchant for dipping into the church's till to pay his own expenses.

Jones' wish to burn hundreds of copies of the Islamic holy book has drawn a wide chorus of protests. Gen. David Petraeus said on Monday the action could hurt U.S. troops, while hundreds of Afghans protested in Kabul and burned Jones in effigy. The Gainesville Fire Department has denied Jones a permit for the event -- but the pastor says he plans to go ahead with it anyway.

Indeed, so many high-profile people have spoken out against the plan that they may now outnumber the fringe church's 50-member congregation, raising the question of whether the condemnations are magnifying the cause of a very small group of extremists.

Here's a partial list of people who have condemned the planned bonfire:

  • "It could endanger troops and it could endanger the overall effort," top commander in Afghanistan Gen. David Petraeus told the media. "It is precisely the kind of action the Taliban uses and could cause significant problems.
  • As "an act of patriotism," the media should not cover the burning, Secretary of State Hillary Clinton said. She also said, "It's regrettable that a pastor in Gainesville, Florida, with a church of no more than 50 people can make this outrageous and distressful, disgraceful plan, and get the world's attention":
  • The terrorist attacks of 9/11, says the Vatican, "cannot be counteracted by an outrageous and grave gesture against a book considered sacred by a religious community."


  • "I do not think well of the idea of burning anybody's Koran, Bible, Book of Mormon or anything else," Mississippi Gov. Haley Barbour told reporters. "I don't think there is any excuse for it. I don't think it's a good idea."
  • "Any type of activity like that that puts our troops in harm's way would be a concern," White House spokesman Robert Gibbs said Tuesday.
  • "I appeal to people who are planning to burn the Quran to reconsider and drop their plans because they are inconsistent with American values and, as General Petraeus has warned, threatening to America's military," Connecticut Sen. Joe Lieberman said in a statement.

_____________-

Indonesia mengamuk..

Kenapa rakyat Indonesia (segelintir) dari mereka tapi mendapat liputan meluas oleh media melancarkan Ganyang Malaysia. Kenapa mereka menjadi begitu biadap sedangkan kita adalah orang islam, serumpun dan seagama. Dunia sudah tidak aman lagi untuk kita..

Apakah mereka ingin kita berperang? menjadi mangsa sehingga semua umat islam berttebaran kehilangan nikmat hidup yang selamat. Semoga Allah selamatkan bumi malaysia. tanah air tempat tumpahnya darahku. Saya sangat mencintai malaysia.

Setiap kali saya membaca tentang perkara sebegini, hati saya menangis.
Wahai Allah, tolonglah islam, tolonglah umat Islam di seluruh alam ini.. amin.