Monday, September 20, 2010

Ilmu Baru.. Belajar di Adelaide

Perkembangan ..

Saya ni seorang yang simple.. plus sempoi.. hehe..
Saya ada tulis dalam entry dulu-dulu bertajuk 'siapa saya?', saya ni sempoi, pakai ambik apa yang nak, pakai apa yang saya suka (asalkan tutup aurat.. guna apa yang ada jer.. jadi bersesuaian dengan kesempoian saya, saya tak tahu sangat perkembangan semasa yang kawan-kawan saya semua pakar dalamnya..

Apa tu?

Ilmu Corelle.. (hehe..)
Saya belajar ilmu baru, jauh 750km dari Melbourne. Di Adelaide rumah Wan Satirah dan Sayuti serta kawan-kawan Wan, saya belajar pasal Corelle.. Pinggan mangkuk Corelle, Jag Corning,jenis-jenis bunga Corelle.. wow.. pencapaian baru dalam hidup saya.. hehe..

Saya teruja tengok Wan dan rakan-rakan Adelaide semuanya pakai Corning, Corelle dan rumah mereka penuh dengan peralatan mangkuk pingganbunga-bunga sejenis, nama itu, nama ini.. semuanya tak pernah saya ambik pot sebelum ni.. saya rasa kelakar pulak sebab kenapa yer selama ni saya tak minat benda2 ni, tapi sekarang saya jadi minat sangat pulak dah.. hehe..

Yang jokenya, saya beli Corelle 2 kotak dari BigW Adelaide (kirim pada Liza Adelaide kawan Wan) dan beli jag Corning dari Wan dan bowl besar Corning dari Wan jugak.. Bahkan saya dah cuba mempengaruhi Abah.. 'Bah, kita beli Corelle nak tak?' hehe...

Saya dan Abah juga ikut Wan dan Sayuti ke Garage sale di kawasan rumah mereka awal pagi Sabtu, before balik ke Melbourne, nak cari Correlle dan Corning second hand.. haha..- terkejut saya sebab ramainya orang berkumpul depan rumah Garage Sale walaupun tuan rumahnya belum buka pun lagi Garagenya.. Pengalaman baru untuk saya jugak ni.. Selalunya saya ke Garage Sale di kawasan rumah saya dalam jam 10.00 -11.00pagi. Kena pergi awal ni, jam 8,00 pagi dah kena ada depan rumah- lagi bagus kalau rumah tu offer Garage Sale deceased estate or moving house.

Sumbangan besar dari Wan dan Sayuti ni.. ilmu baru tentang Corelle shingga saya jadi nak pakai Corelle dah sekarang ni. Dan juga ilmu baru tentang garage Sale ttempat mencari Correlle dan Corning second hand.. seronoknya..hehe..

_______________________

Kawan-kawan baru di Adelaide..

Saya sekeluarga sangat seroonok dengan layanan Wan, Sayuti dan anak-anak mereka, Syakirin, Aqilah dan Yaya. Aisyah juga sangat seronok bermain, bercerita dan tidur dengan Aqilah dan Yaya. Kami bertolak ke sana jam 7.40pagi Selasa sampai jam 7.30 malam. Terus dibawa ke dinner jemputan Raya rumah Ayu/Khairul. Jumpa ramai kawan-kawan baru postgrad di sana.


Ini dalam perjalanan ke Adelaide, kami singgah tepi jalan ambik gambar- banyak pokok-pokok warna kuning, menjadikan pemandangan yang sangat cantik.. Subhanallah..



Border antara negeri Victoria dan masuk ke dalam negeri South Australia


Ni tengah jalan ke Adelaide, kami berhenti sekejap, mencari tandas, menggeliat siket dan ambik gambar.. ada building cantik di belakang kami tu...Sejuk sangat!


Esoknya, Abah dan Sayuti uruskan urusan penting kereta. Tapi nampak gaya urusan kereta tersebut tidak berjaya diselesaikan. Kena cari jalan lain pulak. Plannya kami nak berjalan-jalan dengan kereta baru di Adelaide, tapi ia tak kesampaian.

Khamis, Sayuti dan Wan sudi membawa kami berjalan-jalan ke Mt Lofty, pusing-pusing bandar, pusing ke Adelaide Uni, UniSA dan kami pergi makan di restoran Mangkuk Hayun (Swinging Bowl) di bandar kepunyaan budak Kelantan. Makanannya boleh tahan. Malamnya kami semua dinner di rumah Liza, rakan Malaysia PR di Adelaide. Rumahnya penuh dengan Correlle jugak.. hehe.. cantik..



Sayuti dan Abah.. di Handorf (kawasan penempatan German di Adelaide)-
bangunannya sangat cantik..


Hari Jumaat, kami pan nak balik paginya. Tapi tukar plan baru. Sayuti bawak kami sekeluarga dan juga Abang Zul (suami kak Ros) ke bandar Adelaide, Wan ke pejabat, kami pulak ke jeti yang cantik nama kawannya Gelenegt. Cantik sungguh pemandangannya.. Subhanallah.. Lepas tu kami ke masjid solat Jumaat, saaya dan Aisyah pun ikut sekali. Malamnya kami dibawa dinner lagi, jemputan rumah kak Ros/Abang Zul pulak. Kat sini bertambah lagi cerita-cerita tentang Correlle.. hehe..


Aisyah... cunnya anak Umi ni..
takpakan kita puji anak kita..hehe..

Di Glenegh, berangin kuat dan sangat sejuk.. tengokla kain pun bertiup macam ada kipas di bawahnya..


Cantiknya... Alhamdulillah kami sampai ke Adelaide..



Sejuknya.. menggigil..




Kami masuk ke Bangunan Universiti Adelaide, disebelahnya Univ of South Australia
(UNiSA).. ada lambang Uni Adelaide di belakang saya tu.


Handorf.. perkampungan German.. memang cantik sangat..


Bersama Wan Satirah, dan Aisyah... belakang adalah bangunan di Handorf





Mt Lofty.. atas bukitnya, kita boleh tengok seluruh Adelaide..


Nampak tak anak bulan Syawal tu? hehe.. Sayuti membawa
peralatan melihat anak bulan.. canggih


Sabtu, kami ke Garage Sale dengan Wan dan Sayuti.. (yang saya cerita kat atas tadi tu..). Saya suka tengok cara Sayuti tawar barang.

Lepas tu, dengan berbekalkan macam-macam makanan yang Wan bagi untuk kami makan di sepanjang jalan nanti-nasi goreng, kek, air dll- kami bertolak ke Melbourne yang 11.pg. dan sampai rumah jam 11.30mlm. Tengah jalan kami berhenti di The Biggest Rocking Horse, ke Mannum dan terus ke Melbourne melalui Highway Princess.

Letihnya...
Ops.. ada berita besar berlaku.. tengah jalan kami ditahan polis- kat Arrarat- Tapi Alhamdulillah dia cek lesen memandu saja dan kami lepas.. Alhamdulillah..

Terimakasih pada Wan, Sayuti, anak-anak dan semua rakan-rakan baru yang kami baru kenali di Adelaide kerana sudi melayan kami dengan baik di sana. Syukran jazilan.. It was a wonderful journey.