Tuesday, December 18, 2012

Kenangan Perjalanan Penyerahan Thesis

Perjalanan Saya.. Apabila saya melihat gambar-gambar hari-hari terakhir saya di Melbourne yang menjadi kenangan paling berharga dalam hidup saya, saya teringatkan Pak Tim yang baik. Yang mana dua minggu sebelum tarikh penyerahan tesis telah memberi sepenuh masanya untuk saya sebagai pelajar. Dia membaca semua tulisan saya dengan penuh teliti, membuat perubahan perkataan dan membuat joke yang masih kuat dalam ingatan saya..

Saya tanyakan Pak Tim, "Pak, do you think that I need to appoint any proofreader Pak?" Dan dia menjawab dengan seriusnya.."Yes, you must ask somebody to proofread your thesis.." Then dia ketawa sambil berkata, "That somebody is me..hehe.."



Malam terakhir saya di Melbourne Uni, saya tak tidur tetapi berjaga sepanjang malam di Asia Institute dengan kawan-kawan. Adli yang baik, Alwani yang solehah dan Romola yang kelakar. Mereka belanja saya makan makam di restoran Block M, dan kemudian jam 12 malam, membelikan saya air kopi supaya saya tak tidur. Supaya saya dapat fokus membetulkan dan membaca word demi word, dari muka satu ke muka akhir..

Jam 11 malam, Pak Tim sms saya.. Seperti seorang bapa yang sangat baik, dia menulis mesejnya kepada saya: "Hidayah, I know you can make it. No pain, no gain! Victory is close at hand. Go for it.."
 Terima kasih Pak...


 Saya tidak tidur sampailah ke pagi.. Saya solat subuh di Asia Institute jam 4.10ppagi Jumaat yang indah 30 November 2012. Saya baca surah sajadah sendirian, sujud sajadah sendirian sambil air mata mengalir laju membasahi pipi. Sepananjang saya sujud, doa dan syukur saya tidak pernah putus.. "Wahai Allah.. tiada perkataan yang dapat mengambarkan kesyukuran saya kepadaMu.." Kemudian Wani solat di belakang saya. Selepas solat, Wani balik ke rumah, naik tram jam 5.30apgi. Adli sudah balik ke rumahnya lebih awal dan Romola sambung tidur.. Saya terkesima melihat mereka yang baik, sudi menemani saya di opis.


Selepas jam 5.30 pagi, saya keluar dari Asia Insitute dan menuju ke Law School untuk ke carrel tempat saya belajar di Tingkat 8. Ada lagi dua chapter saya belum habis baca word demi word, melihat ejaan, margin, footnote, endnote reference dana lain-lain lagi. Mata saya sudah terdaya lagi.. Jam 7pagi, saya tak mampu bertahan. Tidak tidur hampir dua hari. Tak tahu nak pikir apa-apa lagi, saya buat something yang saya tak pernah buat sebelum ini..:-) Saya menyusup bawah meja dan baring sesungguhnya atas carpet. Dalam hati saya, saya berdoa, "Ya Allah.. saya nak tutup mata dalam 20 minit. Saya mengantuk sangat ya Allah... Tolonglah kejutkan saya selepas 20 minit dan berilah saya tenaga. Saya perlu siapkan tugasan ni hari ini jugak..Tolonglah saya.."


7.30 pg saya bangun, sambung kerja.. Tak makan apa-apa dan perut saya sudah sangat lapar. berbunyi berkeroncong.. my tummy was rumbling, I felt so hungry, like a horse. Tapi saya tak boleh keluar, masa sangat suntuk.. saya perlu habiskan kerja ini..


 Jam 11.30 pagi...
 Saya hampir melompat kegirangan.. 
Yeaaaaaaaaaa... saya berjaya menamatkan baca satu demi satu, cek semuanya dan selesai untuk dihantar ke printing.. 
Alhamdulillah...


 Saya berlari ke printing unit di Bangunan MSGR. Pegawai bertugas kata it will take 2.30 hours. Maknanya jam 1.30 ke atas baru siap. Dan saya perlu bayar AUD95 untuk 4 copies.. Selepas saya serahkan softcopy thesis thesis untuk printing, perut saya sudah tidak dapat tahan lagi laparnya. Saya berlari pula ke Bangunan Student Union untuk cari makan. Sepanjang jalan saya macam floating.. rasa terapung-apung.. rasa tak percaya bahawa tugasan sepanjang 4 tahun ini akhirnya sampai ke penghujungnya.. Saya rasa nak menangis..

Lepas makan, saya berjalan sendirian, pusing Uni of Melbourne, saya tak pernah pun lalu jalan2 dan lorong tersebut. Saya pusing lalu dekat Faculty of Land, then lalu depan hospital Royal Melbourne.. lintas jalan ke Coop Uni Melbourne. Saya singgah di Coop dan beli jacket yang tulis University of Melbourne, beli buku dan alain-lain. Hari terakhir nak balik, yang kelakarnya, hari ni baru saja jadi ahli Coop.. haha.. sebab nak dapat 15% discount.


 Jam 1.30pm, Asian Law Centre yang Pak Tim jadi Director ada membuat majlis makan di Tingkat 9 Law School, som sort like party hujung tahun. Saya ke sana.. bukan nak makan sebab perut dah penuh. Tapi nak jumpa Pak Tim dan Tessa PA dia. Sampai ke atas, Pak Tim tengok saya, dia buat muka terkejut..'Oh its you Hidayah.. how's everything? Have you submitted your thesis. We want to celebrate your big day..." Bila saya ceritakan saya perlu ambik 4 copy dari printing unit jam 2 pm. Pak Tim sangat gembira dan dia suruh saya snap gambar masa saya serahkan tesis kepada staff MSGR dan send to him, Dia kata, 'Supaya hati saya tenang that my student has submitted her thesis.." hehe.. Then saya serahkan hadiah yang saya belikan untuk Pak Tim.. Dia gembira.. :-) Sebuah pen yang bertulis nama Tim Lindsey atas pen tersebut..Tessa saya kasi selendang..Tanda terima kasih saya atas sokongan moral dan bantuan yang diberikan..


Akhirnya saya berjalan laju ke printing unit jam 2pm. Lepas ambil 4 copies, saya menapak ke counter MSGR dengan hati yang sukar untuk digambarkan.. Saya masih rasa badan saya terapung2 ... keriangan..


 Akhirnya...





Akhirnya.... Tesis saya diserahkan....
Dan gambar di atas saya sendkan pada Pak Tim..
Saya tulis, "Pak.... saya sudah submit. yeaaayyyy.. Alhamdulillah. Tq Pak"

Dan Pak Tim balas sms saya,
"Well done Hidayah! We are all very proud of u!
Now enjoy a long, well-deserved sleep and safe flight home. Selamat!"

Alhamdulillah... puji syukur pada Allah..
Yang menjadikan sesuatu dengan penuh kebaikan..
Subhanallah.
Alhamdulillah..
Wallahuakbar.

p/s Ketiga-tiga kawan2 saya tidak dapat menemani saya masa menyerahkan thesis. Adli, Imam Muda yang baik kena jadi Imam dan baca khutbah Jumaat di Prison Melbourne, untuk prisoners.. Wani, hari ni mereka sekeluarga angkat barang ke kontena untuk bawa balik ke Malaysia dan Romola pula, ada majlis harijadi ibu saudaranya hari ni..Tapi mereka beriga telah menyinari hidup saya di Asia Institute.. Thank you friends..