Thursday, October 13, 2011

Sunyi..

Sunyi dalam perjalanan yang panjang..

'Umi, I don't like when Abah is not here. I feel sad. i miss abah..'
  
bla bla... Aisyah meluahkan rasa hatinya pada saya..

Rumah kami menjadi sunyi kerana Abah sudah balik ke Malaysia pagi tadi. Jam 8 pagi kami ke airport menghantar Abah, dan Aisyah mula diam sepanjang jalan. dan bercakap siket sambil menunjukkan muka seposen takda mood. Tapi saya still hantar dia ke sekollah jam 10pg dan saya ke universiti.

Tapi saya tak dapat nak nafikan bahawa sekembali dari universiti, saya rasa rumah saya sangat sunyi. Abah dah takda, dan saya tidak mempunyai orang 'tua' sebaya saya untuk saya bersembang dan meluah rasa. Sunyi sungguh..


Ingatan saya terus jatuh kepada isteri arwah Pak Tam dan anak-anak mereka.
Saya rasa sudah tentu Nur akan terasa terlalu amat sunyi selepas kematian Pak Tam.. semoga Allah berikan kekuatan untuk beliau dan anak-anak..


Saya kata kepada Aisyah,  'Aisyah, do you still remember Umairah, Aiman dan Fatihah? I feel sad whenever I think about them.'

'Napa Umi?' Aisyah tanya saya.. 'Why should Umi think about them?'

" Aisyah feels sad sebab Abah balik Malaysia kan? Umi nak tell you something so that Aisyah can understand about their feeling.  Aisyah has to put your self in the shoes of anak2 pak tam. Walaupun aisyah feels sad, aisyah still can call, skype and tell abah that aisyah really miss abah. But umairah, aiman and fatihah could not do so. their father is no longer alive. they have to keep their feeling inside them. sedih sangat umi ingatkan dia. so aisyah should feel grateful to allah. insya allah next month abah will be here. jadi aisyah jangan  feel sad lagi ya.'. 

Kami bersembang-sembang pasal perasaaan anak-anak Pak Tam, alhamdulillah.. aisyah mula ok dan semoga dia dapat memahami kesusahan dan keperitan perasaan anak-anak yang kehilangan ibu bapa.

ia mengajar kita untuk selalu bersyukur atas apa yang kita ada..

Subhanallah..