Wednesday, January 5, 2011

Berjalan

Berjalan Sambil Bekerja..or Bekerja sambil berjalan..

Mana satu yang betul yer? Saya rasa yang betul adalah yang kedua. Kita hidup untuk bekerja dan dalam bekerja kita mencari masa untuk berjalan mengisi keperluan emosi- mereleasekan ketegangan hasil dari bekerja..Bekerja tu banyak maksudnya- mencari rezeki membanting tulang, mencari ilmu, keluar membantu orang, keluar berdakwah, keluar menjalankan ibadah haji, keluar ke pantai mencari ilham menulis buku, berfikir menylesaikan masalah orang, memerah otak mencari ayat sesuai untuk menulis tesis, keluar menebual responden untuk research, keluar mencari kebesaran Allah, keluar menyambung silaturrahim dan berziarah, ...semua itu bekerja dan bertujuan...

Kat bawah ni apa pulak?
Bukan ker berjalan ni??
Ni berjalan ler ni..
tapi niat kerana ALlah..
menyambung silaturrahim, berbincang, menenangkan hati dan tegangan hasil kerja yang mendesak, melihat kebesaran Allah ..




Ni 10 Dec 2011. Aisyan naik Belt Merah calit 2. Ada lagi beberapa calit untuk naik ke Belt hitam.




Abah mesin rumput dengan penuh semangat...
semangat abah sama tinggi dengan semangat rumput yang naik dengan cepatnyer.. hehe..

1/1 2001, hari tahun baru, semua australia cuti, saya dan beberapa kawan2 berjalan ke Brighton.. pantainya cantik, ada rumah berwarna warni.. rumah tukar baju berharga dalam AUD200,000 sebuah yang dipanggil 'bathing boxes' dijual oleh pihak Council kepada mana-mana pihak berminat. Tahun lepas saja dilaporkan Kerajaan mendapat lebih kurang 1.8 juta dengan menjualnya 6 buah sahaja. Sungguh kreatif dan sangat menarik langkah yang dibuat. Kenapa agaknya Kerajaan kita tak ambik pendekatan sebegini? terutama yang ada pantai cantik seperti negeri2 di pantai timur..



Belakang kami itulah yang dipanggil bathing boxes.. Semuanya ada 82 buah dengan warna warna sangat menarik, terang dan memikat. Kotaknya tidak ada letrik, tidak ada air, hanya kotak sahaja tapi mahalnya...(hari ni panas, dalam 28 darjah. Kami pakai topi sebab panas)


Ini adalah saya.. Mula-mula say berjalan ke sekeliling Bathing Boxes.. Lepas tu tengok Aisyah main air di pantai dengan Iman, hana dan lain-lain. Lepas tu saya duduk di pandai sambil merenung air laut. Saya baca ayat2 tentang kebesaran Allah dari surah ali Imran.. Lepas 30 minit...



tara.....

Saya tidur dengan sesungguh hati. Ambik topi tutup muka, saya pun baring depan saya AIsyah mandi di pantai.. Saya tidur dengan sangat tenang. matahari sangat panas di atas.. Namun begitu, saya tidur dengan tidak bergerak selama 30mt..hehe..

hanya pada ALlah saya memuji.. nikmat sungguh tidur atas pasir, bawah matahari.. tutup muka dengan topi..Subhanallah...