Wednesday, January 14, 2015

Merindui Melbourne

Saya masih merindui Melbourne..:-(

Saya sekarang membawa kereta Camry yang saya pakai di Melbourne. Kereta yang saya beli dengan harga murah, hanya AUD10,000 kerana ia terlibat dalam hujan air batu di Perth pada tahun 2009 dahulu. Ia dijual murah kerana kereta itu telah di write off oleh kerajaan. Kereta Camry yang saya beli ketika itu baru digunakan sebanyak 28000 kilometer oleh Kementerian Defence Perth dan ia baru dikeluarkan pada March 2008. Saya sangat bersyukur dengan nikmat ini. ALhamdulillah.

Oleh kerana ia telah diwrite off, maka saya hanya boleh hidupkan ia di Perth juga. Dengan peuh tawakal, dan dengan bantuan kawan saya iaitu Dr Wan Satirah yang menghubungi rakannya Shah di Perth, maka kereta tersebut di export dengan bayaran AUD500 from Melbourne to Perth. Saya menulis surat bahawa kereta tersebut saya jual kepada Shah dan beliau membuat permohonan menghidupkannya di Perth.

Selepas beberapa bulan, saya dan suami fly ke Perth (ketika itu dari KL), untuk berjumpa dengan Shah dan mengambil kereta tersebut untuk di bawa ke Melbourne. Shah perlu menulis surat bahawa kereta tersebut telah djual kepada saya dan saya akan mendaftarkan di bawah Victoria Law pula (VicRoad).

Betapa panjangnya perjalanan kereta Camy tersebut. ia sepanjang perjalanan laluan berliku PhD saya di Australia..subhanallah..

Selepas pendaftaran , maka dengan keizinanNya, Camry tersebut berbakti kepada saya sekeluarga dengan penuh taat. Sehinggalah saya ingin kembali for good pada Disember 2012. Camry tersebut masih setia berbakti kepada rakan-rakan saya sehingga ia di export ke Malaysia pada hujung bulan Januari 2013.

Bermula episod Camry tersebut berbakti kepada kami di sini. Pendaftaran di JPJ, Kastam dan lain-lain bermula...

Membawa Camry yangs aya sayangi ini akan membawa ingatan saya ke Melbourne.. kadang-kadang saya terbayatng-bayang saya drive kereta ini dari rumah di Dumbarton Street menghala ke Preston Market untuk membeli sayur dan ikan serta halal meat. Tidak sedikit, saya terasa seolah-olah saya sedang membawa kereta dari rumah ke Melbourne University, melalui Broadway, Preston Market dan terus ke CBD..

Saya merinduimu Melbourne..
Dan saya mengangkat tangan mensyukuri nikmat ALlah yang banyak ini.. Alhamdulillah...