Monday, February 4, 2013

Stress dan ubat stress

Stress.. Tension..


Bila banyak kerja kita stress..tegang..tension..

Apa stress ni? Ia adalah perkara negatif yang boleh merosakkan diri kita. Jika stress banyak,tension banyak, semua perjalanan hidup menjadi tegang dan tidak tenang.. Ia tidak bagus untuk kita.. Kita perlu belajar menangani stress... belajar mengawal diri agar tidak dikuasai tekanan kuat yang membuat kita hilang rasa teang. Jika banyak sangat kerja, kita perlu cari jalan untuk tenangkan diri. Keluar berjalan-jalan, ambil angin, buat hobby yang disukai.. dan lain-lain..

Ini adalah gambar wajah yang stress.. walaupun ianya orang  putih dan anjing dalam gambar ni, tapi ia menunjukkan muka yang tegang, garang, tiada senyum, marah selalu.. Kita perlu jaga diri dari perkara ini.. kerana aura diri kita jatuh jika kita tegang dan tidak stabil..

___________________ 

Apakah yang boleh menghilangkan stress?

Apa sahaja yang boleh menggembirakan kita..
Melihat muka ibu dan ayah adalah menggembirakan kita... ia mereleasekan ketegangan kita..
Dan ia juga memberi kita pahala..
Lihatlah muka ayah ibu kita selalu..
Ingatkan sumbangan mereka pada kita..
Kita akan tenang.. apatah lagi jika ibu bapa selalu mendoakan kesejahteraan kita..





Ini ayah saya yang baik.. Saya balik kampung menemani ayah saya buat pembedahan cataract Kesian ayah saya.. Semoga sihat cepat mata ayah dan semoga ALlah berikan kesejahteraan yang baik untuk ayah saya.... Sebelahnya gambar Ma saya.. dan adik adik saya yang sama2 tunggu operate mata Ayah...





Main game sesekali boleh hilangkan stress.. Tapi jangan keterlaluan main game.. dan jangan pulak ketagih main game..
{ini gambar anak sedara saya, Ulya dan Umairah kat hospital masa tunggu Tok Ayah operate..

_______________ 

Melihat alam ciptaan Allah..
Ia juga melegakan stress.. Pergilah melihat alam ini, dan jangan lupa mengaitkan dengan betapa hebatnya pencipta yang maha Agung..


Wahhhh... apa saya buat tu?hehe... Saya pun tak tahu benda apa? Tapi ia di Sri Lanka, tempatnya tinggi, sejuk dan saya berimagine saya masukkan tangan saya ke dalam awan...:-)
Subhanallah..