Thursday, December 22, 2011

Skim Saraan Baru

Skim..

Bila kita kerja dengan kerajaan, kita tertakluk kepada skim apa yang diguna pakai masa kita diterima masuk bekerja. Bila ada perubahan, kita diberi hak untuk memilih sama ada nak ikut skim lama atau ikut skim yang baru. Sekarang Kerajaan keluarkan skim baru untuk kakitangan kerajaan dan semua orang yang terlibat dengan rancak berbincang tentang kebaikan dan kekurangan skim tersebut. Dan   31 Dec ini dikira tarikh akhir untuk kaki tangan kerajaan buat keputusan, sama ada nak sign berada dalam skim baru atau kekal dalam skim asal.

CEUPAC kata jangan sign borang kosong, kerana setiap kita perlu jelas tentang hak dan kesan atas tandatangan yang kita berikan. Kami, yang sedang cuti belajar tak terima apa2 pun dari UiTM, jadi saya anggap mereka akan poskan jika perlu kita sign, jika tidah, maka kita tunggulah...

Antara perkara baru yang sipi2 saya tahu (sebab saya belum sempat study detail-detail), adalah kerja sehingga umur 60 tahun dan tangga gaji yang berbeza. Saya rasa kalau kena suruh sign 60 saya tak sign kot. Tapi kalau sign kekal 56 or 58 kemudian dapat gaji tinggi nak jugak.. hehehe..
Saya akan sign borang tersebut tapi akan kekal pada takat umur yang saya dah sign dulu iaitu 56. Sebab sampai 56 or 58 tahun seperti yang saya dah sign dulu pun sudah cukup lama bagi saya.

Saya membayangkan hari-hari tua saya adalah masa untuk saya memberi khidmat secara total untuk persatuan kaum ibu, NGO Dakwah dan NGO Islam, bersama2 menghadiri dan berkongsi setakat ilmu yang ada dalam kuliah-kuliah agama dan pembentukan diri untuk sesama wanita dan anak-anak. Saya berhasrat menghabiskan masa di bilik study  saya kelak menulis artikel untuk surat khabar, majalah dan  beberapa buah buku untuk agama dan masyarakat. Saya berdoa semoga dalam umur 56 sehingga 65 saya dan suami saya masih sihat, kekal dalam rumah tangga yang bahagia, diberi rezeki yang mencukupi untuk kami pergi ke Mekah, umrah dan haji dan juga berjalan2 melihat bumi Allah.
ameen ya rabbal a'lamin

Aisyah kat masa masa tu yer..:-)
Aisyah masa tu belum kawin kot.. hehe...so boleh ikut umi dan abah.
kalau dah kawin, tak dapatler aisyah ikut sekali..:-)


Setakat ni itulah pendapat saya.. wallahua'lam...