Thursday, April 10, 2014

Kenangan..

Kenangan silam.. di Uni Melbourne

Tadi, tetiba saya teringatkan Melbourne dan kenangan saya di sana..
Saya mengambil keputusan menulis sesuatu dalam facebook Doctorate Group..

Inilah tulisan saya...

" Salam, saya sekadar ingin memberi sedikit kata-kata perangsang kepada rakan2 yang sedang menyiapkan PhD..(walaupun tak kenal saya..:-)

Semasa saya sedang berusaha sehabis daya pada akhir tahun 2012 yang lepas (jadual balik ke Malaysia pada 1/12/12). Dua tiga bulan sebelum tarikh akhir untuk submit, saya tidur hanya 3-4 jam sehari. Ketika itu saya di Melbourne Uni dan perlu berjumpa Supervisor kadang-kadang dua atau tiga kali dalam seminggu. Kelam kabut hanya ALlah yang tahu. Dan saya rasa terlalu banyak untuk dibuat sebelum tesis berjaya menjadi sebuah tesis.

Supervisor saya yang baik, namanya Prof Tim Lindsey, setiap kali berjumpa selalu mulakan dengan tanya khabar cara ceria...

Dalam catatan saya...saya ada tulis sebegini...(yang harapnya memberi sedikit motivasi untuk rakan2 semua....)

Saya panggil dia Pak Tim, kerana dia pandai cakap Indonesia.

Pak Tim tanya saya semalam,"Hidayah, tell me about your health?"
Saya jawab.."haaaa..what do you mean Pak?"
Dia kata, "Just answer, bad or worse.."
Saya jawab.."I think worse.."

Dan Pak Tim ketawa.."Ok.. it is a good sign. Itu maknanya kamu sedang membuat PhD. Jika kami ok saja, and sleep 8 hours a day, you won't get your PhD. PhD itu kesukaran, keletihan, kesusahan.. no pain no gain.."

"ooo.. baik Pak... Thank you Pak.. I want to continue my work, be in the gubuk derita seorang pelajar PhD..."


---Kpd rakan-rakan yang sedang belajar, Teruslah berjuang... kerana pahala Allah untuk orang yang mencari ilmu adalah sangat besar. Dan niatlah selalu dalam hati.. Ilmu yang saya cari ini adalah untuk saya curahkan kembali kepada masyarakat .. Kerana ALlah untuk umat manusia...ameen

-Hidayah